Kia Business Solutions Ecosystem – komplex üzleti szolgáltatáscsomagot mutatott be a dél-koreai gyártó
A Tesla hivatalos európai közösségimédia-fiókja pár napja erősítette meg azt, amit rendszeres olvasóink már egy ideje tudnak: a holland hatóságokon keresztül készül a Tesla megkerülni az UNECE szabályozás által a cég önvezető szoftvere elé gördített akadályokat. Most az RDW is reagált és megerősítette a menetrendet. Árnyalatnyi eltérések azért vannak a megfogalmazásban.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 Van egy dátum A Tesla egyik hivatalos közösségimédia-fiókja november 22-én nemcsak megerősítette, hogy a holland RDW-n keresztül, egy hivatalos kiskaput kihasználva igyekeznek elhozni önvezető szolgáltatásukat Európába, de egy dátumot is kaptunk: 2026 februárját célozták meg. A bejegyzés egyébként több, eddig csak feltételezett részletet is megerősített. Tesla has been working hard toward shipping Full Self-Driving (Supervised) in Europe for over 12 months now. We have given FSD demos to regulators of almost every EU country. We have requested early access, pilot release programs or exemptions where possible. We have developed… — Tesla Europe & Middle East (@teslaeurope) November 22, 2025 A vállalat közleménye szerint a Tesla az elmúlt 12 hónapban azon dolgozott, hogy az európai ügyfeleknek is elérhetővé tegye az FSD szoftvert. A cég képviselői szinte minden EU tagállamban demonstrálták a szolgáltatás képességeit a döntéshozóknak, és ahol lehetett, benyújtották a kérelmeket a kivételes eljárások, vagy szűk körű bevezető programok elindításához. A Tesla beszámolója szerint az elmúlt évben 17 Uniós tagállamban összesen több mint egymillió kilométert tettek meg a belső FSD-tesztflotta autói. Az Európai Unió tagállamaiban a vezetéstámogató és önvezető rendszerek bevezetését alapvetően az ENSZ egy szervezete, az UNECE rendelkezései szabályozzák. Ám hiába jöttek biztató hírek az elmúlt években kisebb-nagyobb áttörésekről az illetékes szakbizottság üléseiről, továbbra is úgy néz ki, hogy a döntéshozók csak millimétereket hajlandóak elmozdulni és 2027 előtt nem lehet a Tesláéhoz hasonló rendszereket bevezetni. És persze ez a dátum is csak becslés, amely még tovább csúszhat. Az autógyártó magyarázata szerint az L2+ rendszereket szabályozó UN-R-171 DCAS szabályozás nem AI algoritmusok által vezetett autókhoz készültek, hanem egy régebbi megközelítést alkalmaz, amikor a programozók merev szabályokkal írtak körül minden szcenáriót az önvezető szoftverben. A Tesla azonban úgy gondolja, hogy a saját rendszerüket nem lehet úgy ehhez igazítani, hogy az biztonságos és használható maradjon. Véleményük szerint, ahol ez indokolt és logikus volt, ott változtattak az FSD szoftveren, hogy megfeleljen az UNECE követelményeinek, de a további átírás a biztonság és a használhatóság rovására menne, ezért ezt nem tartják járható útnak. Ám létezik egy hivatalos kiskapu, az EU bármely tagállamának közlekedési hatósága adhat ugyanis kivételt meghatározott időre, amelyet utána más országok is átvehetnek. Az ún. 39-es cikkely szerinti eljárás kapcsán már korábban úgy tudtuk, hogy a Tesla a holland RDW-vel dolgozik egy ilyen kivételen, ezt pedig most az autógyártó hivatalosan is megerősítette. Ennek a folyamatnak a része, hogy az egyes korlátozó szabályok, mint például az önálló sávváltások, vagy a kormány érintése nélküli használat tiltása alól kivételeket kérjenek, ám ezekhez megfelelő mennyiségű bizonyítékot kell benyújtaniuk. A hivatalok szerint azonban a cég által valós körülmények között begyűjtött adathalmaz ehhez önmagában nem elég. A vállalat közleményéből kiderül, hogy a holland RDW arról tájékoztatta őket, hogy 2026 februárjában megkaphatják majd az ország útjaira szóló engedélyt. Arra kérték ügyfeleiket, hogy jelezzék a hatóságok felé, hogy szeretnék, ha mielőbb elérhető lenne az FSD (Supervised) szolgáltatás Európában is. Igen, de Az RDW két nappal később reagált weboldalán keresztül a Tesla közösségimédia-bejegyzésre. Bár leszögezik, hogy nem szoktak folyamatban lévő eljárásokról részleteket megosztani, megerősítették, hogy lefektettek egy ütemtervet a Teslával, amely lehetővé teszi, hogy a vállalat 2026 februárjában demonstrálja nekik, hogy szoftvere megfelel a biztonsági elvárásoknak. Az RDW közleménye szerint mindkét fél pontosan tisztában van vele, hogy milyen lépések szükségesek az engedély megszerzéséhez, de hogy ez megvalósul-e, az a következő hónapok kérdése. Számukra, mint írják, az utak biztonsága a legfontosabb. Megköszönték azoknak, akik már megkeresték őket a Tesla felhívására válaszul, de azt kérik, a továbbiakban a tulajdonosok ne keressék ügyfélszolgálatukat ebben a kérdésben, mert a hívásoknak és emaileknek nincs hatása az engedélyeztetési eljárásra, ellenben jelentős adminisztratív terhet ró rájuk. Az RDW megerősítette a menetrendről szóló korábbi információkat, mely szerint miután ők megadják az engedélyt, az illetékes holland minisztérium szavazásra kérheti ennek kiterjesztését a teljes Unióra. Amennyiben ez nem kapja meg a tagállamok többségének támogatását, úgy a kivétel csak Hollandia területén marad életben, ám ehhez önkéntes alapon már bármely ország csatlakozhat. Önvezető Tesla Cybertruck furikázott Prága utcáin 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!
Kia Business Solutions Ecosystem – komplex üzleti szolgáltatáscsomagot mutatott be a dél-koreai gyártó