A Nissan LEAF akkumulátorának belső felépítése

Az elektromos autók akkumulátoráról a gyártók általában nem árulnak el túl sokat. Megadják a névleges feszültséget, a kapacitást, esetleg a cella fajtáját. Az viszont már ritkábban kerül nyilvánosságra, hogy pontosan hogy néz ki egy cella, hogyan vannak bekötve és a modellfrissítéskor mit változtattak a gyár mérnökei az akkupakkon. Persze sok videót készítenek lelkes amatőrök, akik darabokra szedik az autókat, olyankor néhány adat napvilágot lát.

A pushevs.com rátalált egy japán oldalra, ahol meglehetősen részletes információk találhatók a Nissan LEAF akkumulátorának felépítésével kapcsolatban. Létezik egy youtube videó is, amelyen a gyár egy mérnöke magyarázza el, milyen fejlesztéseket hajtottak végre ráncfelvarrás során a 40 kWh-ás LEAFen.

A videóban hallható információk egy része az akkumulátorra vonatkozik, de emberünk beszél a motorról és az infrastrukturális fejlesztésekről is. Elhangzik többek között, hogy az akkumulátorcsomag fizikai megjelenése változatlan. Továbbra is maradtak a 192 cellás felépítésnél, ahogy a 30 kWh-ás LEAF esetén, de a cellákat nem négyesével, hanem nyolcasával rendezik modulokba. Tehát feleannyi modulból épül fel a teljes akkupakk, mint korábban. A cellák elrendezésén kívül változott a kémiai összetétel is. Ennek a két fő fejlesztésnek köszönhetjük a nagyobb energiasűrűséget, ami a teljes pakkra vonatkoztatva 33%-os növekedést jelent a 30 kWh-ás modellhez képest.

EZT OLVASTAD MÁR?  Itt a Seat első teljesen elektromos autója

A Nissan egyébként a számos tokozás közül a tasakos vagy más néven zacskós lítiumcellákat alkalmazza. Egy cella névleges feszültsége 3,65 V, kapacitása 56,3 Ah, ami azt jelenti, hogy 205 Wh energiát tárol. Mérete csak vastagságában tér el jelentősen egy A4-es papírlap méretétől. Ezeket a cellákat kiválóan lehet egymás mellé pakolni. Tömege nem éri el az 1 kg-ot.

Leaf_cell
A Nissan Leaf akkumulátorának egy cellája. Forrás: eco-aesc-lb.com

Egy modulban 8 db egymásra helyezett cella található. A masszív fémházas modul 8,7 kg-ot nyom és 24 db található belőle a kocsiban. A szorosan egymás mellé helyezett lapos elemi akkumulátoroknak sajnos van egy hátránya is, nem tudnak annyi hőt leadni, mint a hengeres cellák, amik között szabadon áramolhat a levegő.

A Nissan Leaf akkumulátorának egy modulja (8 cella) . Forrás: eco-aesc-lb.com

A modulszerű kialakítás előnye akkor mutatkozik meg, amikor megnézzük a teljes akkumulátorcsomagot. Mindkét első ülés alatt 2-2 modul van egymáson, aztán mögötte a hátsó lábtér alatt a laposabb elrendezés miatt (hogy ne kelljen guggoló pózban ülni) oldalanként 2 modul. Mivel a hátsó ülés magasabban van, mint az elsők, ezért ott a maradék 12 modul a hosszabb oldalára állítva helyezkedik el. A modulok elektromos kábelei egy központi egységben futnak össze.

Leaf_Battery
A 8 cellát tartalmazó modulok elhelyezkedése a Nissan Leaf akkumulátorcsomagjában. Forrás: eco-aesc-lb.com

Összehasonlításképp álljon itt a korábbi, tehát I. generációs Nissan LEAF akkumulátorának specifikációja. Szemben a frissített modell celláinak 56,3 Ah-ás kapacitásával, ezek csak 32,5 amperórát tárolnak magukban, viszont a névleges feszültségük 0,1 V-tal nagyobb, azaz 3,75 V. Az alapadatok ismeretében könnyen kiszámolhatjuk, hogy 122 Wh energia befogadására alkalmasak. A kisebb kapacitásnak megfelelően a tömegük 127 grammal kisebb.

EZT OLVASTAD MÁR?  Az LG miatt nem lesz európai gigagyára a Volkswagennek?
Leaf_1_spec
Az első generációs Nissan Leaf akkumulátorának specifikációja. Forrás: eco-aesc-lb.com

Az új, 40 kWh-ás Nissan LEAF akkumulátora tehát külsőre nagyon hasonlít az előző generációéhoz, de belülről sokat változott. A Nissan továbbra is kitart a tasakos cellák mellett a Tesla által favorizált hengeres tokozással szemben. Nyilvánvalóan a lapos cellák helykihasználtsága sokkal jobb, mint a hengereseké, viszont hűtési szempontból rosszabb. Ugyanakkor tegyük hozzá, hogy a LEAF egyáltalán nem sportos autó. A közepes teljesítményű motor jóval kevesebb áramot szippant ki a cellákból, ezért a melegedés sem okoz akkora gondot, mint a Tesla modelljei esetében.

Autok: ,

Elektromos autót használsz?

Magyar Péter

Végzettségem szerint villamosmérnök és közgazdász vagyok. 10-15 éve olvasok autós magazinokat. Azóta várom az elektromos autók elterjedését de még ma is hatalmas az ellenállás a műfajjal szemben. Írásaimmal szeretném érthetővé tenni az elektromos járművekkel kapcsolatos fogalmakat, mértékegységeket és szeretnék segítséget nyújtani abban, hogy milyen szempontok szerint érdemes közelíteni a villanyautózás felé.