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 Ezen a szombaton (04.13) rendezték Olaszországban, Rómában az első európai futamot. Visszatérve az ázsiai földrészről már két hetente jönnek majd az újabb versenyek, aminek mi nézők természetesen nagyon örülünk. Rómában újabb első győztest avathattunk a 2018/2019-es Formula-E szezonban, tehát azt már elöljáróban eláruljuk, hogy nem azok közül került ki a római nyertes, akik idén már álltak a dobogó legfelső fokán. Az időmérő edzések alapján kialakult rajtsorrend nem a papírformát tükrözte, ugyanis a bajnokságban az élen álló pilóták rendre a mezőny második felében végeztek, ráadásul José Maria Lopez még a kocsiját is összetörte a második szabadedzésen, ennek ellenére a harmadik rajtkockát csípte meg. A rajtrács első tíz rajthelyére sorrendben a következő pilóták állhattak fel: Lotterer, Evans, Lopez, Vandorne, Günter, Buemi, Mortara, Frijns, Lynn, Wehrelin. A római futam első hat helyének rajtsorrendje. Forrás: fiaformulae.com A római pálya nagyon lassú és technikás, összesen 21 kanyar szakítja meg az egyeneseket. Emellett nagy szintkülönbségeket is le kell küzdeniük az autóknak, egy helyen még egy ugrató is van a pályán, ahol versenytempóban a kocsik mind a négy kereke elemelkedik a földtől. Ilyen pálya plusz nedves körülmények fogadták a rajtrácsra érkező pilótákat. A kocsik mellett sétálgatva néhány embernek feltűnt Ewan McGregor is, tehát ahogy a F1 úgy a FE sem mentes a sztároktól. A rajt előtt a levegő 18 °C-os, a pálya pedig 22 °C-os volt és jócskán nedves. Az Attack Mode csíkja a 6. kanyar után helyezkedett el, ennek még lesz jelentősége a későbbiekben. A római pálya rajza. Forrás: fiaformulae.com A rajtot szerencsére mindenki komolyabb sérülés nélkül túlélte. Az első 1-2 perc legnagyobb vesztese Lopez volt, aki a harmadik helyről a tizenegyedikre esett vissza. A szoros mezőnyben Maximilian Günter picit kisodródott, az első szárnya pedig letört. Vezetőszárny nélkül igyekezett folytatni a versenyt, de így a többiek rögtön a nyakába estek. Aztán Lopez hátulról nekikoccant Sam Birdnek, aki ettől kifordult és nekicsapódott a falnak. Az eset miatt azon a szakaszon sárga zászló lépett életbe. Még ugyanebben a percben Lopez az egyik kanyarban a falnak ment és Gary Paffet sem tudott mögötte megállni, ezért ő is összetörte kicsit a kocsi orrát. Mögöttük pedig sorra megálltak az érkezők mert nem tudtak a teljes pályát elfoglaló mozgásképtelen autóktól továbbmenni. Ezen a ponton piros zászló lépett életbe, a versenyt -42 perc 10 másodpercnél megállították. Ismét elindultak Majd egy óra ment rá a romok eltakarítására és a pálya helyreállítására, mielőtt folytatódott volna az Olasz verseny. A versenyzők az ilyenkor szokásos módon a Safety Car mögül, a boxutcából folytatták a csatát. Szerencsére a biztonsági autó nem húzza az időt és egy kör után szabadjára engedte a mezőnyt. A pálya időközben szinte teljesen felszáradt, ezért még nagyobb tempóra kapcsolhattak, amit a Safety Car mögött felvett Attack Mode tovább fokozott. Forrás: fiaformulae.com A középmezőnyben sorra futották a leggyorsabb köröket, ami még a vizes pálya ellenére is jobb volt, mint a tavalyiak. Főleg a hátsó traktusban nagy volt a mozgolódás, de a világbajnokság éllovasai még mindig hátul kullogtak és sehogy sem tudták magukat előrébb verekedni, mivel a római aszfalton szinte lehetetlen erőből előzni. Az élen haladó Lotterernek sem sikerült elszakadnia az őt követő Mitch Evanstől. A korábban aktivált támadó módot sem sikerült senkinek pozícióra váltani. 30 perccel a vége előtt Daniel Abt elfékezte magát, kicsúszott, de vissza tudott tolatni a pályára, ezzel a művelettel viszont értékes pozíciókat vesztett. Öt perccel később Eduardo Mortara autója lelassult, feltételezhetően műszaki probléma miatt, kénytelen volt feladni a versenyt. Aztán szintén pár perccel később Felipe Massával is ugyanez történt, ő ráadásul a pálya egy kritikus szakaszán tette le a lantot. Ennek okán pár percre teljes pályás sárga zászlót rendelt el a versenyigazgatóság. A fordulat Néhány eseménytelen kör elmúltával a második helyen haladó Evans felvette az attack módot és a 25 kW plusz teljesítménnyel erőteljesen elkezdte támadni az élen haladó André Lotterert. Perceken keresztül nézhettük, ahogy próbálkozik, végül 16 perccel a vége előtt sikerült az előzés. Lotterernek egy esélye maradt, ha ő is felveszi az attack módot. Így is tett és el is kezdte támadni Evanst, de az előzés nem sikerült mielőtt lejárt az erre fordítható 4 perc. Lotterer azonban nem adta fel és újra felvette a +25 kW teljesítményt adó csomagot, de így sem sikerült neki megelőzni a győzelem felé száguldó új-zélandi versenyzőt. Forrás: fiaformulae.com Öt perccel a vége előtt az állás: Evans, Lotterer, Vandorne, Frijns, Buemi és Rowland volt. Az utolsó percekben az akkumulátorok töltöttsége már vészesen lecsökkent. A nagy hajrában az első két helyezett sokkal több energiát használt fel, mint a többiek, de a középmezőnyben is futott olyan pilóta, akinek a kelleténél kevesebb tartaléka volt hátra. A vége előtt 2 perc + 1 körrel 9% körül álltak, amivel nem volt biztos, hogy kibírják az akkuk a hátralévő távot. Innentől már erősen spórolósra vették a tempót és Lotterer is inkább arra játszott, hátha Evans akkuja lemerül az utolsó körön. A nagy dráma végül elmaradt és ebben a sorrendben látták meg a kockás zászlót. Egyedül a középen haladó Günther nem tudta befejezni a versenyt az akkumulátor lemerülése miatt. Mitch Evans. Forrás: fiaformulae.com Ezzel tehát Mitch Evans a Jaguár pilótája lett a hetedik futamon a hetedik győztes. Továbbra sem sikerült kétszer ugyanannak a pilótának nyernie a Formula-E 2018/2019-es szezonjában. Az Olaszországi Formula-E teljes végeredménye A római futam végeredménye. Forrás: fiaformulae.com A Formula-E világának híreiért és a futamok összefoglalóiért keresd a formula-e kategóriát itt az oldalon! A 2018/2019-es évad összes versenyének videóját és szöveges beszámolóját pedig az évad összefoglaló oldalán találod! Ha még több elektromos versenyautóra vágysz, a Formula-E futamok után nézd meg a Jaguar I-Pace-ek versenyét is! Magyar PéterVillamosmérnökként szakmai csodálattal tekintek minden elektromos járműre, ugyanakkor azt látom, hogy sok az ismerethiányból adódó ellenérzés irántuk. Írásaimmal ezen szeretnék pozitív irányban változtatni! Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!