A villanyautózás és a nők

Nem állítom, hogy tömegjelenségről van szó, de a szűk környezetemben meglepően sokan vannak azok a nők, akik valamilyen okból nem vezetnek. Annak ellenére sem, hogy van a családban autó és a macerás tömegközlekedés helyett, adná magát a használata. Mégsem indulnak el vele. Azt sem mondom, hogy csak a hölgyek vannak ezzel így, hallottam már olyan férfiakról is akik hasonlóan félve állnak a vezetéshez, tehát nem szép dolog ennyire általánosítani. Nálunk viszont ennek a műfajnak a nők közül kerültek ki a képviselői, szóval engedjétek meg, hogy így hivatkozzak erre az autózásra nem fogékony közösségre. Ott van például édesanyám, a feleségem és több barátom felesége is, akiknek van jogosítványuk, mégis csak akkor ülnek a volán mögé, ha minden kötél szakad.

Mostanában több elektromos autót is kipróbáltam, és amikor úgy adódott, megmutattam őket a családtagjaimnak, ismerőseimnek, többek között a fentebb említett antiautós vénával megáldott hölgyeknek is. A visszajelzések pedig még engem is megleptek. Többük szájából elhangzott, hogy

Miért nem ilyen minden autó?

De mi tetszhetett meg nekik ennyire a kizárólag elektromos motorra támaszkodó autókban?

Kezdjük talán a legnyilvánvalóbbal, a hangtalan indulással és a szinte zajmentes finom haladással. Mivel az említett célcsoport füle abszolút érzéketlen a motorhangra, a legszebb V8-as töfögést vagy a hátborzongatóan menő sorhatos versenymotorok duruzsolását is egységesen a zaj kategóriájába sorolja, a kommersz négyhengeresek brümmögéséről már nem is beszélve. Ezért számukra egyértelműen csak pozitív lehet a motorhang hiánya. Nem ők azok, akik emiatt kárognának.

Egy elektromos autóban nem kell sebességet váltani sem, ami még az olyan lelkes kapcsolgatókat is hamar elkényelmesíti, akik egy kiváló Mazda MX-5 volánját cserélik egy villanyautóra. Gondoljunk csak bele, mekkora segítség ez egy olyan ember számára, aki zsigerből idegenkedik a váltó használatától.

A lejtőn való elindulások is a horror kategóriába esnek kezdő sofőrök számára. Leginkább felbőgő motor égett kuplungszag és csikorgó kerekek jelennek meg ilyenkor a vezetésről nem álmodozó emberek fejében. Az elektromos autók, mivel legtöbbjük modern, tartalmaz valamilyen visszagurulás gátlót, de amelyikben nincs, azzal is játszi könnyedséggel lehet elindulni bármilyen emelkedőn, már csak azért is, mert 2 pedál van benne.

EZT OLVASTAD MÁR?  Újabb erdélyi kaland 40 kW-ás Nissan LEAF-fel

Azt is mindenki tudja, hogy a belsőégésű motorokat be kell melegíteni mielőtt komoly terhelésnek tesszük ki. Ha ezt rendszeresen elmulasztjuk, akkor annak hosszú távon komoly következményei lehetnek, amik az autószerelőnél elköltött százezrek formájában realizálódnak. A villanyautókat viszont nem szükséges melegíteni. Kiállva a garázsból, rögtön taposhatjuk a pedálokat, ha éppen sietősre kell venni a figurát. Sem a motor, sem az akkumulátor nem igényel finomkodást, mivel az autóban futó szoftver folyamatosan felügyeli ezeket a részegységeket és magától korlátozza a teljesítményt, ha olyan tartományokba érnénk, ahol már károsodást okozna.

Aztán ott van az a fránya tankolás, amit ma már örömmel elvégez helyettünk a kutas, de ha valamiért nem ér rá, beteg lett vagy nincs is az adott benzinkúton, akkor bizony kézbe kell venni a megfelelő jelzéssel ellátott pisztolyt és tankolni kell. Az olvasók szerint ezek a nők mennyire szeretik ezt a műveletet? OK, az elektromos autót is tölteni kell, ott is tisztában kell lenni vele, melyik autóhoz milyen kábel való, de az elektromos autókat otthon szokás tölteni, ahol egyrészt nem ciki próbálkozni, gyakorolni, másrészt ezt a műveletet egyszerűen nem lehet elrontani, főleg, ha a garázsban már előre be van dugva a kábel, másik vége a fali töltőbe vagy a konnektorba.

Mit gondoltok, hányan tartják számon, mikor kell szervizelni az autót? És mekkora kárt okozunk, ha nem tartjuk be az említett intervallumokat? Mi történik, ha egy autó csak 2-3 évente találkozik szerelővel? Egy turbódízel autónál aligha ússzuk meg az ilyesmit olcsón, az elektromosnál maximum a kelleténél jobban el lesz tömődve a pollenszűrő, de komoly kár nem keletkezik sem a motorban, sem az autó egyéb részeiben.

Hogy ne csak az egyén szempontjából közelítsük meg a dolgot, babakocsit tologatva, vagy a gyermekünkkel sétálgatva eszünkbe juthat, hogy jobb lenne a városlakók élete büdös és zajos belsőégésű motorral szerelt autók (és motorok) nélkül. Ha pedig ez nem csak akkor jut eszünkbe, amikor ott állunk a város egyik forgalmas főútja mellett, hanem akkor is, amikor autó vásárlásán törjük a fejünket, akkor egy jól kiválasztott elektromos autóval másoknak is jobbá tehetjük az életét.

EZT OLVASTAD MÁR?  Nyaralás villanyautóval
Negative Space at Pexels

Akkor miért nem ilyen még minden autó? A kérdés jogos, válaszból pedig sokféle létezik, de minél többen eljutnak arra a pontra, hogy feltegyék maguknak ezt a kérdést, annál többen fogják a villanyautózást választani, főleg ha anyagilag is megengedhetik maguknak.

Vonzó az elektromos autó?

Az írás elején említett célcsoport számára mindenképp. Anyukám például a szerencsére bízta magát és vadul elkezdte vásárolni azt a csokiszeletet, amelyikkel egy Elektromos Smart FourTwo-t lehet nyerni, a feleségem elment megújítani a jogosítványát, hogy alkalom adtán ő is kipróbálhassa a nálam megforduló villanyautókat, az egyik barátom felesége pedig szintén vezetői engedélye leporolását helyezte kilátásba arra az esetre, ha megérkezne a házhoz egy kis Citroen C-Zero. Ezek a példák jól mutatják, hogy a villanyautók iránti keresletet nem csak a hagyományos autók lecserélése pörgeti, hanem az eddig egy sofőrös családokban kialakult helyzet megváltozása is.

Szerintem Ti is hallottatok már hasonló történeteket, hasonló emberekről, akik a fent említett okok miatt nem vezetnek, de az elektromos autók elérhetővé válása felkeltette az érdeklődésüket az autózás iránt. Ha van mondanivalód a témával kapcsolatban, ne tartsd vissza, irány a komment szekció.

Tudom, hogy a modern belsőégésű motorral szerelt automata váltós autók tele vannak olyan vezetéstámogató rendszerekkel, amik a fent említett problémák egy részét megoldják, de nem mindet!

Elektromos autót használsz?

Magyar Péter

Végzettségem szerint villamosmérnök és közgazdász vagyok. 10-15 éve olvasok autós magazinokat. Azóta várom az elektromos autók elterjedését de még ma is hatalmas az ellenállás a műfajjal szemben. Írásaimmal szeretném érthetővé tenni az elektromos járművekkel kapcsolatos fogalmakat, mértékegységeket és szeretnék segítséget nyújtani abban, hogy milyen szempontok szerint érdemes közelíteni a villanyautózás felé.