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
auto
2024. 11. 12. kedd

Hivatalosan is a légszennyezés okozhatta egy brit kislány halálát

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

Egy 9 éves kislány lehet az első személy az Egyesült Királyságban, akinél a légszennyezést jegyzik be hivatalos halálokként – nyilatkozta a gyermek édesanyját képviselő jogi csapat, akik szerint megtámadhatatlan bizonyíték van arra, hogy Ella Kissi-Debrah a kritikus mértékben szennyezett levegő miatt hunyt el. A londoni lány első tünetei 2010-ben jelentkeztek, amely után 27-szer került kórházba, s végül három évig tartó súlyos asztmás rohamok után 2013-ban hunyt el, amikor az egyik ilyen roham a légzés megállását okozta. Akkor a hatóságok a halotti anyakönyvben is az asztmát jelölték meg a halálozás okaként, ezt azonban az anyuka nem volt hajlandó elfogadni, hiszen a gyermek teljesen egészségesen született.

„Amíg életben volt, sehogy sem tudtuk kideríteni, hogy mi okozza az asztmát, s habár most már nincs velünk, mint az anyja elhatároztam, hogy mindent megteszek azért, hogy kiderítsem, mi is állhat a dolog hátterében. Ötletem sem volt mit fogok találni, de azt tudtam, hogy valahogyan a levegőhöz van köze” – nyilatkozta Rosamund Kissi-Debrah a CBS hírportálnak múlt pénteken.

Forrás: bbc.com

Így aztán Stephen Holgate, a brit kormány légszennyezéssel kapcsolatos tanácsadó testületének volt igazgatója a University of Southampton egyik professzorával közösen egy kutatásba kezdett, mely megállapította, hogy a kislány egyre rosszabbodó állapota egybeesett a déli elkerülő út környéki lewishami otthona közvetlen közelében mért súlyos levegőszennyezéssel, mely folyamatosan a megengedett érték felett mozgott. Ennek tudatában a bíróság engedélyt adott a halált kiváltó ok újravizsgálására. A jogi csapat által megírt memorandum szerint a kislány még ma is élne, ha a levegő szennyezettségét a törvényes keretek között lehetne tartani, így a felelősség a brit kormányt terheli, akik képtelenek voltak betartani  az emberi jogokról szóló európai egyezményben vállalt kötelezettségeiket.

A londoni déli elkerülő út mentén jellemzően a határértékek feletti légszennyezést mérnek

Habár Ella Kissi-Debrah lehet az első brit gyermek, akinek halotti anyakönyve bizonyítja a légszennyezés súlyos és sürgősen megoldandó problémáját, számos kutatás bizonyítja, hogy a mérgező levegő milliók halálát okozza világszerte, sőt, egy friss tanulmány szerint ma már többen halnak bele a fosszilis ásványkincsek égetése által okozott levegőszennyezésbe, mint a dohányzásba. Az ilyen tragédiák azért is rendkívül elszomorítóak, mert a megoldást kínáló technológia már rendelkezésre áll: még ha szénerőműben állítjuk is elő az áramot villanyautónkba, az elektromos közlekedés akkor sem szennyez annyira, mint a hagyományos. Ráadásul az erőműben legalább egy 30 méter magas kéményen keresztül engedjük a füstöt a légkörbe, és nem gyermekeink orra alá pöfögjük a városban. De persze a szénerőműre sincs már többé szükségünk, hiszen a megújuló energiaforrások energiatárolókkal összekapcsolva minden igényünket fedezni tudnák. És ne gondoljuk, hogy a mi gyermekeinkre nem csap le a láthatatlan gyilkos: a Greenpeace adatai azt mutatják, hogy a budapesti iskolák környékén is aggasztóan magas a nitrogén-dioxid koncentrációja.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.