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
auto

Így tölt (majdnem) 200kW-tal a Model 3 az Ionity hálózatán

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

Erre nem kellett sokat várni! Alig hogy megírtuk, hogy a Tesla a hétvégén elkezdi az európai Model 3 flotta frissítését és engedélyezi a független töltőhálózatokon a maximum 200kW-os villámtöltést, az ismert Youtuber Bjorn ki is próbálta az újdonságot egy Ionity töltőn.

Forrás: Reddit/mechrec

Forrás: Reddit/mechrec

Kilométer per perc

Hadd kezdjük mindjárt egy spoilerrel: az Ionity oszlopa szerint 195kW-ig kúszik fel a töltési teljesítmény és ez a Teslában 191-et jelent, a többi valószínűleg a veszteség. Lehet, hogy látunk majd ennél még jobb adatokat is a jövőben, mivel az már a V3 Superchargerek bemutatója után látszott, hogy a maximális teljesítmény nagyban függ az akkumulátor hőmérsékletétől is. Így amennyiben a Model 3 előmelegítette az aksit, akár a hivatalos maximum fölé, 255 kW-ig is felment a mutató a harmadik generációs Superchargeren.

Gyakorlott villanyautósok és visszatérő olvasóink azonban már tudják, a maximális töltési teljesítmény inkább csak a marketing szempontjából releváns. Számít még a töltési görbe (mikor kezd leszabályozni az autó?), az akkumulátor mérete (hány km hatótávot jelent a 10-50-80% SoC?) és a kocsi fogyasztása is. Valljuk be, leginkább az a releváns, hány perc alatt mennyi kilométer megtehető hatótávot tudunk visszatölteni.

A Model 3 és az e-tron töltési teljesítménye 350kW-os Ionity töltőn (CCS)

A Model 3 és az e-tron töltési teljesítménye 350kW-os Ionity töltőn (CCS). Figyelem, nem nulláról, hanem 10% töltöttségről indulunk!

Ezért most megpróbálunk valami újdonságot. Nem a szokásos töltöttségi százalékban adjuk meg Bjorn videójának adatait, hanem a visszatöltött hatótáv lesz az „y” tengelyen. Ennek alapjait az amerikai EPA szabvány szerinti hatótáv fogja adni ami a Model 3 esetében 500 km. Bár a WLTP már egész jó szabvány, mi mégis inkább a szigorúbb tengerentúli normának hiszünk. Összehasonlításként szerepel majd még egy Audi e-tron is a grafikonon (EPA hatótáv 330 km), mert a videóban is ez volt mellette, ráadásul az ingolstadti SUV jelenleg a Teslákon kívüli legfürgébb töltő. A fenti grafikonnal fontos megemlíteni, hogy 10% töltöttségről indult mind a két autó, így a Teslánál 50, míg az Audinál 33 kilométer megtehető hatótáv volt még az akkuban a töltés megkezdésekor.

Az rögtön látszik, hogy az e-tron szépen egyenletesen tölt, gyakorlatilag szinte a végéig, míg a Tesla erős kezdés után 10 perc után elkezd visszavenni. Azonban – ebben a konkrét összehasonlításban – a nagyobb akku és a jobb fogyasztás következtében, minden egyes százalék sokkal több megtehető hatótávot eredményez. Ezért értelmetlen a „10-80%” hasonlítgatás különböző akkumulátor kapacitású és fogyasztású autók esetében. Ha mondjuk csak negyed órát szánunk a töltésre, akkor ennyi idő alatt a Tesla 250 km  hatótávot tölt vissza, míg az Audi 135-öt.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás