A Nissan Leaf a világ legnagyobb darabszámban eladott villanyautója – idén márciusban szállították ki 9 év alatt a 400 ezredik darabot belőle. Most mégis úgy néz ki, hogy visszaestek az eladások. Nem ezt vártuk A Leaf immár 9. éve van piacon, ezért talán megbocsátható lenne, ha alábbhagyna a vásárlók lelkesedése. Csakhogy az autó alig másfél éve újult meg teljesen – a második generációt 2017 novemberében mutatták be, az autók pedig 2018 elejére értek el a boltokba. Az új, kevésbé megosztó forma mellett az eredetinek majd duplája, 40 kWh lett az akkumulátor kapacitása, miközben az autó ára továbbra is 10 millió forintról indul állami támogatással. Ráadásul a 2019-es modellévtől elérhető lett a 62kWh-ás akkumulátorral szerelt változat, amely már a szigorú amerikai EPA szabvány szerint is 384 kilométerre képes egy feltöltéssel – ez utóbbi itthon 12,5 milliótól érhető el, ha az államilag támogatott árat nézzük. Ennek ellenére az InsideEVs adatai szerint Japánban idén májusban az egy évvel korábbinál 38%-kal kevesebb Leafet adtak el és az év első 5 hónapját nézve is 30 százalékos a visszaesés. Ha az amerikai eladásokat nézzük, az USA-ban az egy évvel korábbinál 9%-kal kelt el kevesebb Leaf – 5 hónap alatt 4852 fogyott szemben a 2018-as majd 5300-zal. Ez már csak azért is meglepő, mert az új nagyobb aksitól az amerikai eladások felfutását vártuk és valószínűleg a japán gyártónál is erre számítottak. Egyedül Európa az üde színfolt, itt áprilisig 500-zal több Leaf fogyott mint tavaly, ami 4 százalékos növekedés. A globális számokon sajnos azonban ez sem segít – április végéig majd 3000-rel vettek kevesebbet a japán villanyautóból a világon, mint tavaly. 27.989 helyett csak 25.118 talált gazdára belőle, ami 10%-os visszaesés. A 180 kilós gorilla Van egy amerikai hasonlat ami nagyon találó a szituációra: a 400 fontos, azaz 180 kilós gorilla a szobában egy olyan dolog, ami annyira szignifikáns, hogy nem lehet figyelmen kívül hagyni, egyértelműen ez áll az események hátterében. Természetesen ebben az esetben a Tesla Model 3-ra gondolunk, hiszen az amerikai villanyautóból mostanra több mint 200 ezer fogyott nagyjából másfél év alatt – az érdemi gyártás 2018 elején indult, addig csak 2000 készült belőle. A legtöbb piacon a Model 3 SR+ ára kellemetlenül közel van a 62-es Leaféhez, és a japánokat maximum az eltérő állami támogatás segítheti egy kicsit. Mégis, önmagában ez nem kielégítő magyarázat a különbségre, valószínű, hogy az is közrejátszik, hogy a vonzóbb, nagyobb akkus verzió még mindig korlátozott darabszámban készül csak – Európába például egész évre csak 5000 jut majd. Forrás: Carscoops A Teslánál is jobban megnehezítheti a Nissan dolgát azonban a jövőre érkező VW ID3, Opel e-Corsa és a villanyos Peugetot 208. Ezek hatótávban és árban is felveszik majd a versenyt, viszont elvileg gyorsabban töltenek, támogatják a CCS DC töltést és, valljuk be, csinosabbak is lesznek. Ráadásul pont Leaf egyetlen sikeres régiójában, Európában jelentik majd a legnagyobb veszélyt. Vajon mit lépnek erre a japánok? Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!