PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LyIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTYwMHg1MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzAxL2h5dS1rYW1wYW55b2stZXYtaGF2YXNwcm9kdGVydi0xOTQweDUwMC0yLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTE5NDB4NTAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=
auto
2024. 03. 29. péntek

Bírja majd a norvég elektromos hálózat a rengeteg villanyautót?

A minap egy német E.ON tanulmányról írtunk, amely azzal foglalkozott, hogyan viselné el a német elektromos hálózat, ha viszonylag rövid idő alatt mindenki villanyautóra váltana. Természetesen ez a kérdés minden ország elektromos hálózati szolgáltatóját foglalkoztatja, a norvégok is elkészítették hasonló tanulmányukat.

Norvégiában növekszik a legdinamikusabban a villanyautó populáció, 2019 márciusában már az eladott új autók 60%-a rendelkezett elektromos hajtással. Norvégia komoly célt tűzött ki maga elé, azt tervezik, hogy 2025-re megszüntetik a hagyományos üzemanyagokkal működő új autók értékesítését. Norvégia útjain jelenleg 2,7 millió autó közlekedik, melyek közül már 220 000 db elektromos, de a tervek szerint 2040-re gyakorlatilag karbonsemleges lenne az ország teljes személyautó flottája.

Norvégiába érkező Tesla szállítmány (Forrás: Anders Sandvik)

A Reuters híre szerint a norvégok kevésbé optimisták, mint a németek a fenti tanulmányban. A DNV GL tanulmánya szerint 2040-ig 11 milliárd norvég koronát (1,27 milliárd dollár) kellene az elektromos hálózatba invesztálni, ha az autótulajdonosok fenntartják a napjainkban jellemző töltési szokásaikat, azaz minden délután, a munkahelyről hazaérkezve azonnal bedugják otthon tölteni az elektromos autót, amely sokszor már estére teljesen feltöltődik.

Horrobilis költségek hálózatfejlesztésbe fektetése helyet megfontolandó lehet ösztönzők alkalmazása, olyan okos mérőrendszerek és töltésvezérlők telepítésével a lakosság számára, amellyel az áramszolgáltató völgyidőszakra időzítheti az autók költségét. Mivel az emberek többsége kizárólag a pénztárcájának hisz, a legfontosabb az lenne, hogy anyagilag érdekeltté tegyék a villanyautósokat abban, hogy ne 18:00 – 22:00 óra között, hanem később töltsék az autóikat, hiszen az estek többségében úgyis csak másnap reggel indulnak útnak újra.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG90b2x0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWVsZWt0cm9tb3NhdXRvdG9sdG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1jaGFyZ2VyLTEzMDB4NjAwLTIuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1jaGFyZ2VyLTEzMDB4NjAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.