Bírja majd a norvég elektromos hálózat a rengeteg villanyautót?

A minap egy német E.ON tanulmányról írtunk, amely azzal foglalkozott, hogyan viselné el a német elektromos hálózat, ha viszonylag rövid idő alatt mindenki villanyautóra váltana. Természetesen ez a kérdés minden ország elektromos hálózati szolgáltatóját foglalkoztatja, a norvégok is elkészítették hasonló tanulmányukat.

Norvégiában növekszik a legdinamikusabban a villanyautó populáció, 2019 márciusában már az eladott új autók 60%-a rendelkezett elektromos hajtással. Norvégia komoly célt tűzött ki maga elé, azt tervezik, hogy 2025-re megszüntetik a hagyományos üzemanyagokkal működő új autók értékesítését. Norvégia útjain jelenleg 2,7 millió autó közlekedik, melyek közül már 220 000 db elektromos, de a tervek szerint 2040-re gyakorlatilag karbonsemleges lenne az ország teljes személyautó flottája.

Norvégiába érkező Tesla szállítmány (Forrás: Anders Sandvik)

A Reuters híre szerint a norvégok kevésbé optimisták, mint a németek a fenti tanulmányban. A DNV GL tanulmánya szerint 2040-ig 11 milliárd norvég koronát (1,27 milliárd dollár) kellene az elektromos hálózatba invesztálni, ha az autótulajdonosok fenntartják a napjainkban jellemző töltési szokásaikat, azaz minden délután, a munkahelyről hazaérkezve azonnal bedugják otthon tölteni az elektromos autót, amely sokszor már estére teljesen feltöltődik.

EZT OLVASTAD MÁR?  Nissan töltőhálózat Magyarországon

Horrobilis költségek hálózatfejlesztésbe fektetése helyet megfontolandó lehet ösztönzők alkalmazása, olyan okos mérőrendszerek és töltésvezérlők telepítésével a lakosság számára, amellyel az áramszolgáltató völgyidőszakra időzítheti az autók költségét. Mivel az emberek többsége kizárólag a pénztárcájának hisz, a legfontosabb az lenne, hogy anyagilag érdekeltté tegyék a villanyautósokat abban, hogy ne 18:00 – 22:00 óra között, hanem később töltsék az autóikat, hiszen az estek többségében úgyis csak másnap reggel indulnak útnak újra.

Elektromos autót használsz?