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 A villanyautók kapcsán sokan aggódni szoktak, hogy mi lesz, ha elfogy a Föld lítium készlete. A Bloomberg írása megnyugtathatja őket. A cikk szerint lítium bányászat hatalmas nyereségre számított a villanyautók elterjedésével párhuzamos akkumulátor igény növekedés miatt, azonban az utóbbi időben kicsit túlpörögtek, ennek következtében világszerte lítium túlkínálat alakult ki, amely már több mint egy éve lefelé nyomja a nyersanyag árakat. 2015-től 2018 közepéig az akkumulátorokhoz nélkülözhetetlen lítium ára majdnem megháromszorozódott, miközben a világ elektromos járműparkja elérte az 5 millió példányt, és az autóiparban már aggódni kezdtek a nyersanyaghiány miatt. 2017 óta azonban hat lítiumbánya nyitott meg Ausztráliában, a vállalatok pedig egymással versenyeztek a technológia fejlesztésében. Azonban a villanyautók száma bár folyamatosan és lendületesen növekszik, a lítium bányászat növekedésével nem bírt lépést tartani. Kínában, a legfontosabb piacon ráadásul már lassulni kezdett a növekedés, ezzel párhuzamosan Kína területén is új lítium bányákat nyitottak meg, ennek eredményeként a lítium ára 30%-os csökkenésen van túl. Lítium árak változása 2015 és 2019 között (forrás: Bloomberg) A közeljövőre további nyersanyag árcsökkenéseket várnak az elemzők, ennek ellenére a világviszonylatban legjelentősebb ausztráliai lítium-termelés 23%-os növekedésével számolnak a következő két évben. A világ második lítium termelő országa Chile, Baldo Prokurica bányászati miniszter azt nyilatkozta, hogy a jelenlegi kormányzat négy éven belül meg kívánja duplázni az ország lítium termelését. A növekvő termelés és az ezt nem feltétlen lekövető igények tehát árcsökkenést eredményeznek, ennek következtében a lítium kitermeléssel foglalkozó vállalatok részvényeinek ára is csökkenni kezdett. A folyamat tehát kezd körbeérni, ugyanis egyes bányavállalatok és az érc lítiummá alakításával foglalkozó cégek már a termelés csökkentését tervezik. Nekünk villanyautósoknak ezek a hírek rövid távon az akkumulátorok, ennek következtében az autók árának kismértékű csökkenését vetítik előre, hosszabb távon pedig azt jelzi, hogy nincs ok aggodalomra, nem várható a belátható jövőben lítiumhiány. A Morgan Stanley elemzői július elején azt jelezték, hogy a dél-amerikai lítium-karbonát tonnánkénti ára hamarosan a 10 000 dolláros küszöb alá esik, 2025-ig pedig további csökkenést prognosztizálnak, egészen a 7000–8 100 dollár közötti sávig. Az előrejelzések szerint 2025 körül kezd majd eltűnni az igények növekedésével a bányák fejlesztéseinek köszönhető lítium többlet a világpiacról. Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!