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 A villanyautók kapcsán sokan aggódni szoktak, hogy mi lesz, ha elfogy a Föld lítium készlete. A Bloomberg írása megnyugtathatja őket. A cikk szerint lítium bányászat hatalmas nyereségre számított a villanyautók elterjedésével párhuzamos akkumulátor igény növekedés miatt, azonban az utóbbi időben kicsit túlpörögtek, ennek következtében világszerte lítium túlkínálat alakult ki, amely már több mint egy éve lefelé nyomja a nyersanyag árakat. 2015-től 2018 közepéig az akkumulátorokhoz nélkülözhetetlen lítium ára majdnem megháromszorozódott, miközben a világ elektromos járműparkja elérte az 5 millió példányt, és az autóiparban már aggódni kezdtek a nyersanyaghiány miatt. 2017 óta azonban hat lítiumbánya nyitott meg Ausztráliában, a vállalatok pedig egymással versenyeztek a technológia fejlesztésében. Azonban a villanyautók száma bár folyamatosan és lendületesen növekszik, a lítium bányászat növekedésével nem bírt lépést tartani. Kínában, a legfontosabb piacon ráadásul már lassulni kezdett a növekedés, ezzel párhuzamosan Kína területén is új lítium bányákat nyitottak meg, ennek eredményeként a lítium ára 30%-os csökkenésen van túl. Lítium árak változása 2015 és 2019 között (forrás: Bloomberg) A közeljövőre további nyersanyag árcsökkenéseket várnak az elemzők, ennek ellenére a világviszonylatban legjelentősebb ausztráliai lítium-termelés 23%-os növekedésével számolnak a következő két évben. A világ második lítium termelő országa Chile, Baldo Prokurica bányászati miniszter azt nyilatkozta, hogy a jelenlegi kormányzat négy éven belül meg kívánja duplázni az ország lítium termelését. A növekvő termelés és az ezt nem feltétlen lekövető igények tehát árcsökkenést eredményeznek, ennek következtében a lítium kitermeléssel foglalkozó vállalatok részvényeinek ára is csökkenni kezdett. A folyamat tehát kezd körbeérni, ugyanis egyes bányavállalatok és az érc lítiummá alakításával foglalkozó cégek már a termelés csökkentését tervezik. Nekünk villanyautósoknak ezek a hírek rövid távon az akkumulátorok, ennek következtében az autók árának kismértékű csökkenését vetítik előre, hosszabb távon pedig azt jelzi, hogy nincs ok aggodalomra, nem várható a belátható jövőben lítiumhiány. A Morgan Stanley elemzői július elején azt jelezték, hogy a dél-amerikai lítium-karbonát tonnánkénti ára hamarosan a 10 000 dolláros küszöb alá esik, 2025-ig pedig további csökkenést prognosztizálnak, egészen a 7000–8 100 dollár közötti sávig. Az előrejelzések szerint 2025 körül kezd majd eltűnni az igények növekedésével a bányák fejlesztéseinek köszönhető lítium többlet a világpiacról. Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!