Lehet nyereséges a fizetős töltés?
Idén Magyarországon is a fizetős töltés bevezetésének évét éljük. A MOL Plugee töltőin már 2018 nyarától megszűnt az ingyenes töltés, de a lavina idén indult el, 2019 év elején a Lukoil, tavasszal az NKM-Mobiliti, nyáron pedig az ELMÜ-ÉMÁSZ töltőinél vezették be a fizetési rendszert. A fizetős töltésről szóló cikkek hozzászólásaiban általában háromféle vélemény fogalmazódik meg:
- ha ilyen sokat kell fizetni, akkor senki sem fog tölteni, a szolgáltató bezárhat. Érdekes kérdés, hogy mennyi a sok. Az ingyeneshez képest a 10 Ft/kWh is sok.
- megjelentek a kárörvendők, akik most megerősítést nyertek, hogy milyen jó a dízel autó. Ők persze nem számolnak a hosszú távú egészségkárosodással, pedig az orvosi kutatások szerint nem csak légzőszervi megbetegedésekért, hanem a meddőségtől a demenciáig szinte mindenért felelős a szennyezett nagyvárosi levegő.
- örülünk a fizetési rendszernek, így majd hosszú úton mindig találunk üres töltőt, nem kell sorakozni, a helyi potyázókra várakozni. A többnyire üresen ránk váró töltő viszont nem biztos, hogy a szolgáltatónak is akkora örömöt jelent, mint az autósnak.
A Fastned elsősorban a Benelux államokban üzemeltet töltőket, de van néhány töltőjük az Egyesült Királyság és Németország területén is. A Fastned töltőinél kWh alapon kell fizetni, havidíj nélküli vagy regisztráció nélküli csomagban 59 cent/kWh a töltési díj, de aki kifizeti a 11,99 Eurós havidíjat, csupán 35 centet fizet minden felhasznált kWh után.

A Fastned friss sajtóközleményében a bevételeiről, forgalmáról közölt fontos adatokat, így kaphatunk egy felületes képet arról, hogy ilyen áraknál érdemes lehet-e töltési szolgáltatást értékesíteni, persze olyan országokban, ahol jóval magasabb a villanyautók aránya, mint Magyarországon.

A legfontosabb információt már a címből megtudhatjuk: 2019 első félévében 230%-kal növekedett a Fastned bevétele 2018 azonos időszakához képest. A folyamatosan növekvő hálózat 2019 júniusban elérte a 102 töltőt, ezek összesen 1,78 millió Euró bevételt termeltek 2019 első felében. Összesen 3119 MWh áramot értékesítettek, ami 195%-os növekedés 2018 első félévéhez képest. Az aktív ügyfelek számra: 26 085 volt, ami 174% növekedést jelent. A felhasználók száma tehát kisebb mértékben növekedett, mint a felhasznált áram és a bevétel, ezt természetesen a növekvő töltőszám is indokolja.

A Fastned folyamatosan fejleszti a hálózatát, jelenleg 106 töltőállomással rendelkezik, de a közelmúltban nyerték el 20 töltőállomás üzemeltetési jogát 30 évre Svájc területén, így a fejlődés folytatódik. A fejlesztési költségek magasak, hiszen a Fastned nem 50 kW, hanem 175 és 350 kW teljesítményű DC töltőket telepít, amivel 15 perc alatt akár 200 km-re elegendő energia tölthető az autók akkumulátorába. Ez indokolja, hogy a cég jelenleg még veszteséges, az 1,7 millió Euró bevétel ellenére 4,432 millió Euró veszteséget jelentettek.