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
auto

Tesla Megapack: közüzemi erőmű nagyságrendű akkumulátor telep

energia
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

A Tesla blog bejegyzésben számolt be a Megapack egységek felhasználásával építhető közüzemi méretű erőműként felhasználható akkumulátor telepéről. Németország energiamixe ellen gyakran hozzák fel, hogy a sok napelem ellenére nem környezetbarát, mivel bár bezárták az atomerőműveket, de amikor szélcsend van és a nap sem süt, akkor rendkívül szennyező szénerőművekkel termelik az áramot. Napsütéses vagy szeles időszakban viszont egyre gyakoribb Németországban a túltermelés. Az akkumulátoros energiatároló telepeket eddig jellemzően a hálózat stabilitásának biztosításához telepítették, az ilyen akku telepeket igyekeznek 50% körüli töltöttségi szinten tartani, ezek célja a rendszer rövid távú stabilitásának fenntartása, akár másodpercenként többször is fordul az energiaáramlás iránya a tárolás és a kiürítés között. Az 50% akku szint nem csak az akkumulátor élettartama szempontjából előnyös, hanem azért is, mert így folyamatosan lehetőség van energia tárolására és kivételére is.

Tesla Megapack Hero (forrás: Tesla)

A Megapack viszont a környezetbarát, de rendkívül ingadozó termelést nyújtó nap- és szélerőművek kiegészítéseként kiválthatja a szennyező olaj vagy szén alapú csúcserőműveket. Egy Megapack 3 MWh tárolási kapacitással és 1,5 MW inverter kapacitással rendelkezik, ezeket csoportosan telepítve a közelmúltbeli 60%-os energiasűrűség növekedésnek köszönhetően egy 3 hektáros területen 250 MW teljesítményű, 1 GWh tárolási kapacitással rendelkező erőművek építhetők.

Tesla Megapack egységek felhasználásával épült közüzemi méretű erőmű (forrás: Tesla)

A Megapack további előnye, hogy közvetlenül csatlakoztatható a napelemek által termelt egyenárámhoz, így nincs szükség két inverterre, melyek tovább növelnék a veszteséget, a költségeket és a meghibásodás lehetőségét, azaz egy több Megapack összekapcsolásával épült közüzemi méretű erőmű közvetlenül megtáplálható a létesítmény mellett elhelyezett napelemes erőművel, így környezetbarát erőmű létesíthető, miközben a kivehető energia is sokkal jobban előre tervezhető, mint egy akkumulátorokkal nem támogatott hagyományos naperőmű esetén.

A Tesla saját szoftvert is kifejlesztett a Megapack erőművek házon belüli folyamatos felügyeletére és szabályozására. Ahogy a világ egyre inkább a környezetbarát energiatermelés felé fordul, úgy lesz egyre nagyobb szükség nagy kapacitású akkumulátortelepekre is. A Tesla a tavalyi évben már globálisan több mint 1 GWh tárolókapacitást épített ki a Powerwall és Powerpack egységekkel. Az akkumulátortelepek elterjedésének előnye hosszabb távon az is, hogy ezekben újrahasznosíthatók lesznek a villanyautókban már korlátozottan használható, csökkent kapacitású akkumulátorok, hiszen ha nem kell magunkkal cipelni, akkor nem probléma, ha azonos kapacitáshoz kétszeres méretű és tömegű akkumulátorra van szükség. Egyelőre a Tesla akkumulátortelepei új cellákból építkeznek, egyszerűen azért, mert még nem áll rendelkezésre megfelelő számban autókban elgyengült akkumulátor, de a villanyautók rohamos terjedését követően 10-20 év múlva már a használt akkumulátorok élhetnek második életet hasonló telepeken.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás