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
auto
2024. 04. 20. szombat

Elvehetik a környezetszennyező PHEV-k zöld rendszámát

elektromos autó

Sokak igazságérzetét bántja az a gyakorlat, hogy az ugyan konnektorról is tölthető és a gyártói specifikációk alapján legalább 25 elektromos kilométerre is képes nagy méretű SUV típusok is jogosultak zöld rendszámra. Ezek az autók az akkumulátor lemerülése után kiemelten környezetszennyezőek a nagy tömeg miatt, ami városi forgalomban a magas fogyasztással egyértelmű kapcsolatban van.

Tegnap megjelent a Jedlik Ányos Terv 2.0, amelyből konkrétumokat sajnos nem tudunk meg ebben a témában, de a megfogalmazott szakpolitikai javaslatok egyike arra utal, hogy a jogalkotó törekszik arra, hogy ezektől az autóktól elvegyék a zöld rendszámot.

A kapcsolódó bekezdés így fogalmaz:

„Fontosnak tartjuk a zöld rendszám, és az egyéb nem monetáris jellegű ösztönzők fenntartását. A zöld rendszám nem csak az előjogok miatt hatékony támogatási forma, hanem a tapasztalatok szerint, elősegíti az elektromos autók társadalmi ismertségét, valamint presztízs értékben is megjelenik a vevők számára.
Ugyanakkor a magas károsanyag kibocsátású, nagy tömegű hibrid hajtású személygépjárművek számára javasolt a zöld rendszám megszüntetése (6/1990 (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosítása).”

A fenti bekezdésből egy másik fontos információ is kiderült: egyelőre nincs napirenden a zöld rendszámhoz járó kedvezmények csökkentése. A legizgalmasabb kérdésre sajnos egyelőre nem kaptunk választ: nem tudjuk mi az a káros anyag kibocsátási vagy súlyhatár, amely felett nem jár majd a zöld rendszám. Érdekes tényező lehet a BMW által kifejlesztett megoldás is a kérdésben, amely GPS adatok alapján belvárosokban kikényszeríti az elektromos hajtás használatát. Ugyanakkor ennek hatékonysága is megkérdőjelezhető, vélhetően nem áll le az autó az út közepén, ha egy belvárosi, elektromos övezetben merül le az akkumulátor, a rendszer akkor lenne teljes, ha csak teljesen feltöltött akkuval engedne behajtani ilyen övezetbe.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.