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
auto

2020 január elsejétől jelentős büntetést kell fizetnie Európában azoknak a gyártóknak, akiknél az összes eladott autó átlagos széndioxid kibocsátása túllépi a 95 g/km értéket. Az európai átlag jelenleg kb. 120 g/km, tehát a legtöbb gyártó érintett. Az évek óta sikeres hibrideknek köszönhetően a Toyota az egyedüli gyártó, amelynek idén még nem jelent komoly kihívást az előírás teljesítése. A legnagyobb kivétel azonban kétségkívül a Tesla, hiszen az általuk eladott autók átlagos széndioxid kibocsátása 0 g/km.

Hamarosan drasztikusan megdrágulhatnak a benzines és dízel autók

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

A széndioxid kvóták cégek vagy országok közötti kereskedelme évek óta velünk él, lehet vitatkozni arról, hogy ez mennyire etikus, mindenesetre egyelőre nem tilos, így az autók kibocsátásánál is megjelenik ez a megoldás. Már tavaly beszámoltunk arról, hogy az FCA konszern kiszivárgott információk szerint megvásárolja majd a Tesla kvótáját, amely Teslának plusz pénzt, az FCA-nak pedig a büntetésnél olcsóbb megoldást jelent.

Az új, 2021-es Fiat Panda a Centoventi koncepcióautó alapján készülhet (forrás: Fiat)

Az FCA-Tesla üzlet számai az Automotive News Europe értesülései szerint a korábbi várakozásokat is jelentősen meghaladja. Az FCA a Teslának 2023-ig 1,8-2 milliárd dollárt fizethet majd ki, ami 2020-tól negyedévenként átlagosan 115-125 millió dollár extra bevételként jelentkezhet a Tesla könyveiben.

Az összeg nagyságrendjét jól érzékelteti, hogy a tavaly Kínában kevesebb mint egy év alatt felépített Gigafactory 3 költségei a becslések szerint kis mértékben meghaladhatták az eredetileg tervezett 2 milliárd dollárt. A GF3 beruházásra a Tesla kedvezményes hitelt, gyakorlatilag állami támogatást kapott a kínai kormánytól. A Fiat-Chrysler konszerntől folyamatosan érkező, összességében a beruházással összevethető mértékű bevétel tehát olyan, mintha a Tesla hitelét az FCA fizetné vissza.

A legtöbb ember számára a 95 eurós grammonként fizetendő büntetés aprópénznek tűnik egy autógyártó költségvetéséhez képest. Az FCA-Tesla üzlet szemszögéből tekintve viszont szemléletes, hogy az FCA számára olcsóbb és kedvezőbb megoldást jelent a kínai Gigafactory felépítésének költségével összemérhető pénzt kifizetni, mint vállalni az Európai Uniós büntetés, ami 6 grammos túllépés esetén 4 év alatt összesen 4 millió autó eladásával számolva közel 2,3 milliárd euró lenne.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.