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
auto
2024. 04. 20. szombat

Hosszasan lehet sorolni azokat a rendőrségeket szerte a világon, melyek részben környezettudatosságból, de sokkal inkább költségeik csökkentése céljából elektromos autókkal bővítik járműflottájukat: 2018-ban 22 darab Nissan LEAF állt szolgálatba a japán rendőrségnél, két évvel korábban a szászországi hatóságok 24 db Mercedes-Benz B250e plug-in hibrid, 15 darab Renault Zoe, és 5 darab Renault Kangoo mellett döntöttek, míg Svájcban már tisztán elektromos Hyundai Konát is lehet látni rendőrségi jelmezben.

Forrás: a bázeli rendőrség Facebook oldala.

Viszonylag magas vételáruk ellenére a Teslák is népszerű rendőrautó jelöltek, elsősorban magas hatótávjuk, és fejlett szoftvertechnológiájuk miatt. Tavaly decemberben például az amerikai Westport rendőrei a kaliforniai autógyártó villanyautóinak fejlett kamerarendszere és a Sentry Mode miatt vásároltak egy Tesla Model 3-at, melyek az elmúlt évben rendkívül hatékonynak bizonyultak bűnüldözés szempontjából. Még csak nemrég mutatkozott be, de már a Cybertruckra is akad vevő a rend őrei között – Mexikóban, és Dubajban is a Tesla masszív elektromos „tankja” vigyáz majd a közbiztonságra.

Az előbbi felsoroláshoz csatlakozik most a hamburgi rendőrség, akikhez a napokban megérkezett az első hét darab Opel Ampera-e a megrendelt 16-ból. Azt nem tudni, hogy miért éppen ezt a típust választotta a kapitányság, ám a járműveket elsősorban forgalmi megfigyelésre alkalmazzák majd, így minden bizonnyal az ár volt az elsődleges szempont a műszaki tudással szemben. Habár az Opel Ampera-ek nem kimondott főszereplői az elektromos rendőrautókról szóló híreknek, kis kutakodással kiderül, hogy Németországban egyáltalán nem ritka ez a modell rendőrségi kötelékben: decemberben 15 Ampera-e állt szolgálatba Alsó-Szászországban, de a hatótávnövelt Amperával is lehet találkozni az utakon. Egy rövid bemutató a hamburgiaktól, németesek előnyben:

Hamburg egyébként az ősszel bemutatott klímastratégiája értelmében 2030-ra valamennyi helyi taxitársaságot és autókölcsönző céget kizárólag elektromos meghajtásra akar átállítani. Ezt az érintettek pozitívan fogadták, ám attól tartanak, hogy a magántulajdonban lévő villanyautók számának növekedésével és az autómegosztó szolgáltatók terjedésével a villanytaxikat egyre kevésbé látják majd szívesen a nyilvános töltőkön, így az infrastruktúra fejlesztése elengedhetetlen, többek között a taxik számára exkluzív töltőpontok kiépítésével. A hamburgi rendőrség új Ampera-ei is a nyilvános töltőket használják majd, ha a rendőrállomáson való töltés nem lesz elegendő.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.