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 Az év első napján megjelent, a 2020-as új elektromos autó kínálatot összefoglaló cikkünk iránti érdeklődést és a visszajelzéseket látva úgy gondoltuk érdemes áttekinteni, hogy miből választhat az, aki bármilyen okból inkább a használt autók között nézelődik. A kvótaautók évében ennek nem csak a pénztárca lehet az oka, hiszen számos modellből már 2019 őszén elkelt a teljes 2020-ra Magyarországra szánt készlet, a használt autók pedig azonnal elvihetők, nincs több hónapos, akár egy éves várakozás. Fontos, hogy a kínálat java részét külföldről behozott használt autók jelentik, ennek minden előnyével és hátrányával, mivel Magyarországon az állami támogatás bevezetésekor kezdett felpörögni az új elektromos autók vásárlása, ezeket pedig a többség legalább 3 évig, az állami támogatás kifutásáig igyekszik megtartani, így csak elvétve kerül piacra magyar első forgalomba helyezésű autó. Az új autókat igyekeztünk méret és ár alapján csoportosítani, a használt autókat inkább növekvő hatótáv szerint soroljuk fel. Európában épp váltottunk az NEDC és WLTP szabvány között, ezért inkább az amerikai EPA adatokat tüntettük fel az autóknál, ami azért is jobb, mert közelebb áll a valósághoz, mint az európai mérési ciklusok. Természetesen a hatótáv rengeteg körülménytől függ, sebességtől, széliránytól, hőmérséklettől, az akkumulátor állapotától, a csapadéktól, a járművezető vérmérsékletétől, így ezúton is kérném azon hozzászólások mellőzését, hogy az én Citroen C-Zerom 250 km-t is elmegy egy töltéssel. Nyilván minden autóval lehet extrém magas és nevetségesen alacsony hatótávot is produkálni, igyekeztünk az autókat egy átlagos járművezető által, folyamatos komoly koncentráció és takarékoskodás nélkül, nyáron hűtve, télen fűtéssel elérhető hatótáv alapján kategorizálni. Az árakat és az elérhető darabszámot a legnagyobb magyar használt autó kereső portál kínálata alapján határoztuk meg, az adatbázis azonban számos nem létező (pl. német hirdetés magyarítása), vagy új, csak rendelhető autót is felsorol, az ilyeneket igyekeztünk kiszűrni. Néhány régebben a piacon lévő típus több akku mérettel is forgalomban van, sajnos a hirdetési oldal nem tartalmaz akku méret mezőt, így ezeket az évjárat alapján igyekeztünk szétválasztani, amit megnehezít, ha az egyik évben többféle akkuval is kapható volt az adott típus. Az alábbi listában látható néhány olyan típus is, amelyekből épp nincs eladó példány a cikk írásakor, de ezek nem annyira ritka típusok, hogy ne jelenhetne meg 1-2 eladó autó akár 1 nappal a megjelenés után, ezért nem szerettem volna ezeket kihagyni.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 A legolcsóbb autók, maximum 100 km hatótávval Citroen C-Zero Akkuméret: 16 (15) / 14,5 (13,5) kWh Hatótáv (EPA): 90 km Évjárat: 2011 – 2018 Hirdetések száma: 13 Ár: 1 890 000 – 4 580 900 Ft Magyar autók becsült száma: 150+ A Citroen C-Zero, a Peugeot Ion és a Mitsubishi i-MiEV ikertestvérek a legolcsóbb belépési lehetőséget kínálják a villanyautózás világába. A Mitsubishi által fejlesztett aprócska autó a Japánban népszerű kei-car kategóriájába tartozik, ennek az autóépítési módnak pedig a belül nagyobb, mint kívül a legfontosabb jellemzője. Az autó előnye a DC töltési lehetőség, hátránya a télen jelentősen csökkenő hatótáv, amit a lelkes tulajdonosok az autó alján szigetelés nélkül futó fűtéscsövek utólagos szigetelésével igyekeznek javítani. A francia testvérek egy picit vissza vannak butítva és a fiatalabb példányokban kisebb az akku kapacitása is, mint a japán rokoné. Az egyik különbség a nagyobb visszatöltést eredményező B és C fokozat az irányváltó karon, ez azonban az első évjáratok esetén a váltókulissza cseréjével vagy átalakításával aktiválható. Az akkumulátor 2013-ig 88, azt követően 80 cellát tartalmaz, így kisebb a kapacitása, de tartósabb az akku, mert változott a kémiai összetétele. Citroen C-Zero teszt Citroen C-Zero vs. régi Suzuki Swift összehasonlító teszt Peugeot Ion Akkuméret: 16 (15) / 14,5 (13,5) kWh Hatótáv (EPA): 90 km Évjárat: 2011 – 2018 Hirdetések száma: 9 Ár: 2 390 000 – 4 290 000 Ft Magyar autók becsült száma: 150+ A Peugeot Ion a Citroen C-Zero és a Mitsubishi i-Miev testvérmodellje. A két francia változat csak apró külsőségekben különbözik egymástól, a japán eredeti megtartott magának néhány extra funkciót, például az állófűtést, a nagyobb akku kapacitást (2013-tól) és a hatékonyabb visszatöltést jelentő B és C fokozatot. A gyártás első két évében nagyobb kapacitású akkuval készültek, mégis érdemesebb a 2013-tól kapható 80 cellás változatot vásárolni, mert az akkumulátornál alkalmazott új elektrolit jobban bírja a meleget, így az akku lassabban öregszik. Mitsubishi i-Miev Akkuméret: 16 (15) kWh Hatótáv (EPA): 90/99 km Évjárat: 2011 – 2018 Hirdetések száma: 10 Ár: 2 490 000 – 3 760 000 Ft Magyar autók becsült száma: 50+ A Mitsubishi i-MiEV a három testvér közül a kivételezett. A francia testvérekkel ellentétben tud töltés közben is fűteni, ami télen a villámtöltőn várakozva fontosabb, mint elsőre hinnénk, ezen kívül az állófűtés távvezérelhető is, de nem mobiltelefonos alkalmazással, hanem az autó kulcsáról. A japán változat 2013 után is megtartotta a 88 cellás 16 kWh kapacitású akkut, de az új, tartósabb összetételű cellákat ennek ellenére megkapta. A Mitsubishi irányváltó karján a szokásos D, N és R fokozatok mellett B és C fokozat is található, amely erősebb visszatöltést eredményez. Természetesen a nagyobb akku és a néhány apró extra miatt az i-MiEV kicsit drágábban kapható azonos állapotot feltételezve, mint a francia testvérei. A Mitsubishi változat további érdekessége, hogy amerikai piacra készült belőle egy tágasabb karosszéria változat is, ritkán ez is felbukkan nálunk használtan. Volkswagen e-UP Akkuméret: 18,7 (16) kWh Hatótáv (EPA): 95 km Évjárat: 2013 – 2019 Hirdetések száma: 12 Ár: 3 990 000 – 5 620 000 Ft Magyar autók becsült száma: 500+ A Volkswagen e-UP elektromos kisautó előnye, hogy bárki kipróbálhatja a budapesti autómegosztó cégek flottájában. A 4 személyes kisautó hozza a Volkswagentől megszokott minőséget. Városi használatban praktikus a kis méret. Az autó használatát mobiltelefonos alkalmazás is kényelmesebbé teszi. A 2020-ban megérkező új modell dupla akku kapacitása ellenére nem kezdtek rohamosan esni a használt árak, ami vélhetően annak is köszönhető, hogy az új modellből az idei évre Magyarországra szánt példányok néhány hét alatt gazdára találtak. Smart Fortwo Akkuméret: 17,6 (16,7) kWh Hatótáv (EPA): 110 km Évjárat: 2012 – 2018 Hirdetések száma: 19 Ár: 2 799 000 – 6 790 000 Ft Magyar autók becsült száma: 100+ A Daimler által gyártott ikonikus Smartból már 2007-ben készült 100 kísérleti példány elektromos hajtással, a második generáció 2009-2012 között 2300 darabos sorozatát elsősorban autókölcsönző cégek kapták, az ezt követő harmadik generációtól számíthatjuk a valódi sorozatgyártást, amely az előző változatoknál erősebb, 55 kW teljesítményű villanymotort kapott. Az autót kabrió és 2 személyes, zárt tetős karosszériával egyaránt gyártották. A negyedik generációt 2018-ban került gyártásba Smart EQ ForTwo és Smart EQ ForFour néven, azaz a kínálatban megjelent a 4 személyes változat is. Az autót a mérete mellett a DC villámtöltési lehetőség hiánya is elsősorban városi autóvá teszi alkalmassá, azonban opcionálisan 22 kW teljesítményű AC töltővel is gyártották. Renault Fluence Z.E Renault Fluence Z.E (forrás: wikipedia) Akkuméret: 22 (?) kWh Hatótáv (EPA): 115 km Évjárat: 2011 – 2013 Hirdetések száma: 2 Ár: 2 819 000 – 2 990 000 Ft Magyar autók becsült száma: <50 A 2009-ben bemutatott, majd Törökországban gyártott lépcsőshátú Renault Fluence elektromos változatával kezdett 2011-ben a Renault egy töltés helyett akku cserén alapuló kísérleti projektbe, ezért az autó nem rendelkezik villámtöltési lehetőséggel, az akkumulátora kizárólag 3,7 kW teljesítménnyel tölthető, így elsősorban azok számára lehet megfelelő, akik ezt az autót tényleg csak helyben használnák, és csak szökőévenként merészkednek az autó hatótávjánál messzebbre. Elektromos Fluenceből csupán 3500 példányt gyártottak összesen, ennek ellenére rendszeresen feltűnik a magyar kínálatban is. Az autónál a Renault Zoe-hoz hasonlóan felmerül az akku tulajdonjog probléma, így vásárlás előtt mindenképp érdemes körültekintően eljárni. Nissan Leaf 24 kWh első generáció (2010-2013.06) Akkuméret: 24 (22,4) kWh Hatótáv (EPA): 117 km Évjárat: 2011 – 2013.06. Hirdetések száma: 10 Ár: 3 240 000 – 3 990 000 Ft Magyar autók becsült száma: 100-200 A Nissan LEAF jelenleg a legnagyobb példányszámban eladott elektromos autó a világon. Kétféle karosszéria változattal és négyféle akkumulátorral van jelenleg a piacon. A legelső változatot 2010 és 2013 júniusa között gyártották Japánban, ezt emlegettük első generációsként, a régi, feltűnő karosszériaváltozat 2013.06 és 2017 között gyártott, ráncfelvarrott példányait pedig második generációsként, majd a nevezéktanba belerondított a Nissan azzal, hogy a 2018-tól gyártott autót Leaf 2.0 néven, nem pedig 3. generációként dobta piacra. A japánban gyártott LEAF még nem kapott hőszivattyút és az akku sem viselte jól a meleget, így akku állapotban hatalmas a szórás attól függően, hogy az első tulajdonos milyen éghajlaton élt és milyen stílusban használta az autót, ezért elsősorban télen szűkebb hatótávval érdemes számolni. Az első generációt talán a kisebb csomagtérről lehet legegyszerűbben felismerni, mivel ezekben még oda került (az ekkor még kivétel nélkül 3,3 kW-os) fedélzeti töltő, amit később sikerült áthelyezni a motortérbe. Rendszeresen felbukkannak amerikai piacra gyártott példányok is a hirdetések között, ezeket érdemes kissé gyanakvóbb szemmel átnézni vásárlás előtt, hiszen annak oka lehet, ha megérte valakinek áthajózni az óceánon az adott autót. Ritkán (USA változatnál gyakrabban) előfordul CHAdeMO csatlakozó nélküli példány, ami hosszabb utazásoknál hatalmas hátrány. Használt Nissan LEAF vásárlási útmutató Nissan LEAF első generáció használt teszt Nissan e-NV200 (24 kWh) Akkuméret: 24 (21,4) kWh Hatótáv (EPA): 110 km Évjárat: 2014 – 2017 Hirdetések száma: 2 Ár: 5 500 000 – 6 980 000 Ft Magyar autók becsült száma: 200+ A Nissan beépítette a LEAF technikáját az NV 200 modellbe is, amelyből 2 üléses dobozos kisteherautót, valamint 5 személyes hatalmas raktérrel rendelkező személyautót, illetve 7 személyes csapatszállítót is vásárolhatunk. A teherautós alapok miatt nem hozza egy egyterű komfortját, tágas elektromos autók hiányában azonban szinte egyeduralkodó a piacon. A nagy test persze nagy fogyasztást is jelent, főleg, ha elhagyjuk a várost és gyorsabban szeretnénk haladni, bár a száguldásnak hamar véget vet a 123 km/h-ban korlátozott végsebesség. A Leafhez képest komoly előnyt jelent, hogy az akkumulátora hűtést is kapott, igaz csak egy viszonylag egyszerű ventilátoros megoldást, de több egymást követő villámtöltésnél ez is sokat számít az akku hőmérsékletének alacsonyan tartásához. Bár világszerte már több mint 20 000 példány gazdára talált, Magyarországon viszonylag kevés használt példányból válogathatunk. Autók 100-150 km közötti hatótávval Ford Focus Electric 23 kWh (2013-2016) Akkuméret: 23 (19,6) kWh Hatótáv (EPA): 113 km Évjárat: 2013 – 2016 Hirdetések száma: 1 Ár: 4 300 000 Magyar autók becsült száma: <20 A Ford Focus elektromos változatát már 2009-ben bemutatták a Frankfurti Autószalonon, de a sorozatgyártásra érett modell bemutatójára csak 2011-ben került sor, 2012-ben kezdődött a forgalmazás Kaliforniában, Európában azonban csak 2013 elejétől kapható az autó. Az autó hátránya, hogy eredetileg nem elektromos autónak tervezték, így az akkumulátornak csak a csomagtérben jutott hely, így az jóval kisebb, mint a hagyományos motorral hajtott Focusokban, ráadásul az alakja sem szerencsés. Az autóból évente kevesebb mint 2000 példányt gyártottak, így nem egy tucatautó, de 1-2 példány rendszeresen előfordul a magyar piacon is. Az akkumulátor kapacitása 2017-ben 33,5 kWh-ra nőtt. Nissan Leaf 24 kWh második generáció (2013.06-2017) Akkuméret: 24 (22,4) kWh Hatótáv (EPA): 130 km Évjárat: 2011 – 2013.06. Hirdetések száma: 26 Ár: 3 749 000 – 5 990 000 Ft Magyar autók becsült száma: 500-600 A Nissan LEAF ráncfelvarrására 2013 júniusában került sor. Az autó gyártása átkerült Japánból Angliába. A belső kárpit többnyire sötétszürke, felárért továbbra is kapható volt világossal, de elég ritka. Bár az akku mérete nem változott, az NEDC hatótáv mégis több lett, elsősorban a hőszivattyú beépítése miatt. Három felszereltségi szintet gyártottak, Visia, acél keréktárcsákkal, egyszerű infotainment rendszerrel, és ezekbe nem került hőszivattyú. A középső, Acenta felszereltség 16″ könnyűfém felnivel érkezik, tolatókamerát, nagyobb középső kijelzőt kapott. A csúcsot a Tekna jelenti, bőr belsővel, 17″ kerekekkel, LED első fényszórókkal. A Teknák fogyasztása elsősorban a nagyobb kerekek miatt valamivel magasabb, így a szépségért és bőr belsőért hatótávval is fizetünk. A magyar első forgalombahelyezésű autókban már Visia szinten is járt a fűtött bőr kormány és az ülésfűtés, de a külföldről érkezőknél ez még az Acentákban sincs feltétlenül benne. Érdemes olyan példányt választani, amelynél az első tulajdonos kifizette a 6,6 kW fedélzeti töltő felárát, AC töltésnél ez hatalmas előny. Használt Nissan LEAF vásárlási útmutató BMW i3 60 Ah (2013-2016) Hatótávnövelős BMW i3 REX Akkuméret: 21,6 (18,8) kWh Hatótáv (EPA): 130 km Évjárat: 2013 – 2016 Hirdetések száma: 91 Ár: 4 999 000 – 7 480 000 Ft Magyar autók becsült száma: 800+ A BMW i3 a bajor gyártó egyetlen elektromos modellje. Az autó feltűnő, kissé megosztó külsővel és minőségi belsővel rendelkezik. A tervezéskor komoly hangsúlyt fordítottak az alacsony tömegre, ezért alumínium vázra üvegszál erősítésű műanyagból épül fel, de a fogyasztás csökkentését szolgálják a nagy átmérőjű virsligumik is. Egyedivé teszi, hogy kapható hatótávnövelő benzinmotoros változatban is, amely egy generátorként használható beépített robogó motort jelent, amivel az akku töltöttsége szinten tartható, vagy a lemerült akku feltölthető, igaz üres akkunál nem érhető el a teljes teljesítmény. Viszonylag gyakori a DC töltő nélküli változat, ennek meglétére mindenképp érdemes ügyelni, amennyiben alkalmanként a hatótávnál hosszabb útra is szeretnénk elindulni. A B oszlop nélküli kialakítás és a hátrafelé nyíló hátsó ajtók miatt inkább két személy számára kényelmes, mint családi autónak. A villanymotort a hátsó kerekek között helyezték el, így az a klasszikus BMW modellekhez hasonlóan a hátsó kerekeket hajtja. BMW i3 vs. Nissan LEAF 40 kWh összehasonlítás BMW i3 120 Ah teszt Volkswagen e-Golf 24 kWh (2014-2016) Akkuméret: 24,2 (20,5) kWh Hatótáv (EPA): 130 km Évjárat: 2014 – 2016 Hirdetések száma: 17 Ár: 5 390 000 – 8 190 000 Ft Magyar autók becsült száma: 150+ A Volkswagen e-Golf hozza a német gyártótól megszokott minőséget, ennek megfelelően használt autóként is meglepően jól tartja az értékét. Az e-Golf a gyártás első két évében csak 20,5 kWh nettó akku kapacitással rendelkezett és a Nissan Leafhez hasonlóan nem kapott akku hűtést sem (bár az akku túlmelegedés problémája kevésbé sújtja, mint a Nissant), így nem a legjobb választás hosszú utazásokra. 2017-től több mint 50 %-kal nagyobb, netto 32 kWh kapacitású akkumulátort kapott. Renault Zoe ZE 20 Akkuméret: 25,9 (23,3) kWh Hatótáv (EPA): 135 km Évjárat: 2012 – 2017 Hirdetések száma: 26 Ár: 3 890 000 – 5 990 000 Ft Magyar autók becsült száma: 200+ A 2012-től gyártott Zoe több szempontból különleges villanyautó. Egyedivé teszi a 22 kW teljesítményű fedélzeti töltője, melynek köszönhetően azon ritka típusok egyike, amely ki tudja használni a Magyarországon is leggyakoribb 22 kW-os 3 fázisú AC töltők teljes teljesítményét. Az autó többféle motorváltozattal készült a Renault motoros R90 nevű mellett volt Q90 kódnevű (Continental) változat, amely 43 kW teljesítményű AC töltésre is képes, azonban DC töltővel nem rendelkezik a Zoe. Vásárláskor a legfontosabb dolog az akku tulajdonjog ellenőrzése, mivel a Zoe a gyártás első éveiben túlnyomórészt akku nélkül került értékesítésre, az akkumulátort bérelni lehetett az autóhoz, azonban Kelet-Európába ezek az autók csak az akku teljes árának kifizetését követően hozhatók át. 2017-től megjelent a 41 kWh kapacitású akkuval szerelt változata is. Renault Zoe vásárlási útmutató Fiat 500e Akkuméret: ? (24) kWh Hatótáv (EPA): 140 km Évjárat: 2013 – 2017 Hirdetések száma: 19 Ár: 3 790 000 – 5 250 000 Ft Magyar autók becsült száma: 200+ A Fiat az első gyártók között érzett rá a retro hullám érkezésére, ezért 2007-ben elkészítette az új 500-ast. A divatos kisautónak 2010-ben bemutatták az elektromos változatát is, de kizárólag amerikai piacra gyártották. Bevallottan kvóta autónak készült, a Fiat a gyártás elején nem titkolta, hogy minden eladott példányon komoly vesztesége van. Európában sosem forgalmazták, így minden példány használt autóként érkezett az Egyesült Államokból, ezért alaposabb figyelmet igényel a vásárlása. Az autó komoly hátránya a DC töltés hiánya, kizárólag 7,4 kW teljesítményű AC töltésre képes, így elsősorban hatótávon belüli használatra ideális. Aki villanyfityót szeretne, ügyeljen, mert a gyári változat mellett készült többféle átépítés is, ilyen a Micro-Vett és a Karabag változat. Ezek hatótávja és minősége is elmaradhat a gyári USA modelltől. Mercedes Benz B 250 E Akkuméret: 31 (28) kWh Hatótáv (EPA): 140 km Évjárat: 2015 – 2017 Hirdetések száma: 10 Ár: 5 290 000 – 11 290 000 Ft Magyar autók becsült száma: <100 A Mercedes-Benz első tisztán elektromos modellje, a B250e, 2012-ben a Párizsi Autószalonon mutatkozott be, az első példányok átvételére azonban 2015 elejéig kellett várnia a vevőknek. Az autót Mercedes minőség és Tesla akku jellemzi. Tökéletes megoldás lehetne egy család egyetlen autójának is, van azonban egy hatalmas hiányossága: nincs DC töltő csatlakozója és az AC fedélzeti töltője is csupán 11 kW teljesítményű, így az autó feltöltése minimum 2,5 órát igényel, a 150 km körüli valós hatótáv pedig ahhoz kicsi, hogy ilyen gyakran ilyen sok időt szánjunk töltésre egy-egy hosszabb úton. A hiányosság pótlására külföldön utángyártott kiegészítő is megjelent, amely alkalmassá teszi az autót DC villámtöltésre. Kia Soul EV 27 kWh (2014-2017) Akkuméret: 30,5 (27) kWh Hatótáv (EPA): 150 km Évjárat: 2014 – 2017 Hirdetések száma: 9 Ár: 4 690 000 – 5 940 000 Ft Magyar autók becsült száma: <100 A Kia Soul már az első elektromos változatnál viszonylag nagy, nettó 27 kWh kapacitású akkut kapott, rendelkezik a Hyundai csoport egyedülállóan hatékony hajtásláncával is, a doboz test miatt mégsem lehet a hosszú távú utazások királya. Városi tempónál 150 km feletti hatótáv is reális, de ha gyorsabban szeretnék haladni megnő a fogyasztás, a fizikát nem lehet átverni. A CHAdeMO DC töltő csatlakozó ma még éppen előny, egyelőre Magyarországon és Európában több ilyen töltő van, mint CCS, bár az Ionity hálózat gyors fejlődése és a csak CHAdeMO töltők hazai ellehetetlenítése miatt küszöbön a hatalomátvétel. A magas építési mód kényelmessé teszi idősebb autósok számára is, a csomagtartója azonban viszonylag kicsi. Az autó akkumulátora a hűtésnek köszönhetően tartósabb lehet, mint egyes kortársaiban, valamint egymást követő villámtöltések esetén sem csökken a töltési teljesítmény. Autók 150-200 km közötti hatótávval BMW i3 90 Ah (2017-2018) Akkuméret: 33,2 (27,2) kWh Hatótáv (EPA): 170 km Évjárat: 2017-2018 Hirdetések száma: 79 Ár: 6 960 000 – 13 720 000 Ft Magyar autók becsült száma: 400+ Az alumínium vázhoz rögzített üvegszálas karosszériaelemekből épített, egyedi megjelenésű BMW i3 2017-ben már 50%-kal nagyobb akkumulátort kapott, továbbra is forgalmazták REX benzinmotoros hatótávnövelővel, így hosszabb utazásokra is egyre inkább alkalmas a kis BMW. A kialakítás nem változott, tehát az utastér 4 személyes, maradtak az öngyilkos hátsó ajtók és az apró csomagtartó is, ezért továbbra is inkább 2 személynek ajánlott. BMW i3 vs. Nissan LEAF 40 kWh összehasonlítás BMW i3 120 Ah teszt Nissan Leaf 30 kWh Akkuméret: 30 (28) kWh Hatótáv (EPA): 170 km Évjárat: 2015 – 2017 Hirdetések száma: 23 Ár: 4 490 000 – 6 985 000 Ft Magyar autók becsült száma: 500-600 A régi Nissan Leaf gyártásának utolsó 2 évében megjelent egy nagyobb, 30 kWh kapacitású akkumulátor is a kínálatban, ami nem csak a 25%-kal nagyobb hatótávnak, hanem az őrült DC töltési sebességének köszönhetően tette alkalmassá az autót hosszabb utazásokra. Mivel ez a Leaf változat sem kapott akku hűtést, a töltések között tempósan haladva a második-harmadik töltésig tart ki a lehetőség arra, hogy 20 perc alatt 15 kWh, 30 perc alatt 20 kWh kerüljön az akkuba. Sokan félnek kicsit ettől a változattól, mert elterjedt a gyorsabban degradálódó akku híre vele kapcsolatban, azonban a Nissan kiadott egy szoftverfrissítést, amely után a (kijelzett) akku állapot javulhat, így vásárlás előtt az akku állapot mellett érdemes azt is ellenőrizni, hogy ezt végrehajtották-e az adott példányon. Az autó használt ára egyre inkább összecsúszik a kisebb akkus változattal, ami tulajdonképpen logikus, hiszen egy gyengébb állapotú 30 kWh-ás Leaf hatótávolsága összevethető egy jobb állapotú 24-es modellel. A gyorsabb töltési karakterisztika a nagyobb akkus, a – talán – tartósabb akku a kisebb akkus felé billenti a mérleg nyelvét. Használt Nissan LEAF vásárlási útmutató Nissan LEAF 30 kWh vs. Hyundai Ioniq 28 kWh összehasonlítás Kia Soul EV 30 kWh (2017-2019) Akkuméret: 33 (30) kWh Hatótáv (EPA): 175 km Évjárat: 2017 – 2019 Hirdetések száma: 0 Ár: ? Ft Magyar autók becsült száma: <5 A Kia Soul 2017-től 10%-kal nagyobb akkut kapott, az NEDC ciklus szerint mért hatótávolsága azonban ennél nagyobb mértékben nőtt. Persze nagyobb sebességnél a nem igazán áramvonalas forma gyorsan fogyasztja az elektronokat. Az autó utastere tágas, kényelmes, jól felszerelt, a csomagtér azonban viszonylag szűk. Az autó akkumulátora a hűtésnek köszönhetően tartósabb lehet, mint egyes kortársaiban, valamint egymást követő villámtöltések esetén sem csökken a töltési teljesítmény. Az ár helyén szereplő kérdőjel oka, hogy a cikk írásának pillanatában épp nincs belőle eladó példány itthon. Volkswagen e-Golf 36 kWh (2017-2019) Akkuméret: 35,8 (32) kWh Hatótáv (EPA): 190 km Évjárat: 2017 – 2019 Hirdetések száma: 11 Ár: 6 600 000 – 11 190 000 Ft Magyar autók becsült száma: 400+ A Volkswagen e-Golf 2017-ben nagyobb akkumulátort kapott, így hosszabb utazásokra is kiválóan alkalmas lett, amelyről a villanyautosok.hu alábbi két, tesztnek is beillő, a hosszú távú gyakorlati használatokat bemutató cikkei is tanúskodnak. Az autó sajnos nem rendelkezik akkumulátor hűtéssel, így az adott napi 4. villámtöltésnál már lassul a töltési sebesség, így ha valaki rendszeresen napi 800 km hosszú utazásokat tervez inkább hűtött akkus típust válasszon. Volkswagen e-Golf a gyakorlatban 1. rész Volkswagen e-Golf a gyakorlatban 2. rész Nissan e-NV200 (40 kWh) Akkuméret: 40 (37) kWh Hatótáv (EPA): 190 km Évjárat: 2018 – Hirdetések száma: 2 Ár: 5 500 000 – 6 980 000 Ft Magyar autók becsült száma: 100+ A Nissan e-NV200 a 24 kWh akku után nem kapta meg a 30-ast, a 40-est viszont igen, amire szüksége is volt, mert a nagy test magasabb fogyasztásával így lett alkalmas hosszabb utazásokra is. A technikai alapokat kölcsönző Leaffel ellentétben az akkumulátora egy egyszerű léghűtést is kapott, így a rapidgate jelenség (a töltés akku túlmelegedés miatt bekövetkező lassulása) később jelentkezik és kevésbé korlátozza a töltési teljesítményt. A nagyobb akku ellenére megmaradt a 123 km/h végsebesség, így az autópályán haladva azért meg kell fontolni egy-egy előzést. Hyundai Ioniq Electric 28 kWh Akkuméret: 30,5 (28) kWh Hatótáv (EPA): 195 km Évjárat: 2016 – 2019 Hirdetések száma: 12 Ár: 6 850 000 – 8 000 000 Ft Magyar autók becsült száma: 300+ A Hyundai Ioniq jó esélyekkel indul a leghatékonyabb elektromos autó címre, a SUV divattal szembe menő alacsony építési módnak, a viszonylag kis akku miatt könnyű össztömegnek és az áramvonalas tervezésnek köszönhetően annyit eszik, mint egy anorexiás topmodell. Az alacsony, áramvonalas karosszériának köszönhető, hogy autópálya tempóban sem ugrik meg annyira a fogyasztása, mint a legtöbb villanyautónak. Az akkumulátort meglepően gyorsan, akár 70 kW teljesítménnyel képes tölteni az arra alkalmas DC töltőkön, ráadásul a hűtés miatt ezt szinte korlátlan alkalommal ismételhetjük, ezért a nem túl nagy akku ellenére hosszú távú utazásokra is remek társ. A gyors DC töltés nem csak időtakarékos, de percdíjas töltőknél pénztárcabarát is. Az akku hűtés az akku élettartamára is jótékony hatással van. Tipikus complience car, sajnos – főleg a gyártás első éveiben – nem gyártottak belőle annyit, amennyire igény lett volna, így a használt piacon sincs belőle igazán sok, valamint az árát is elég jól tartja. A beépített AC töltője maximum 7,2 kW teljesítményt tud, szemben a talán legnagyobb versenytárs, a Nissan Leaf, 6,6 kW teljesítményű fedélzeti töltőjével, így a 30-as Leaffel azonos nettó akku kapacitás ellenére a 22 kW-os nyilvános töltőoszlopokon körülbelül 1 órával rövidebb a töltési ideje. Hyundai Ioniq 28 kWh teszt Hyundai Ioniq 28 kWh vs. Nissan LEAF 40 kWh összehasonlítás Hyundai Ioniq 28 kWh vs. Nissan LEAF 30 kWh összehasonlítás Nissan Leaf 2.0 (40 kWh) Akkuméret: 40 (37) kWh Hatótáv (EPA): 230 km Évjárat: 2018 – Hirdetések száma: 13 Ár: 8 280 000 – 12 990 000 Ft Magyar autók becsült száma: 600+ A népszerű Nissan Leaf 2018-tól jelentősen megújult, kevésbé feltűnő külsőt, nagyobb akkumulátort, fejlett vezetéstámogató rendszert kapott. Az autó csomagtere jelentősen nőtt a szögletesebb hátsónak köszönhetően, azonban a belső kialakítás miatt az első üléseken kicsivel szűkebb a hely, annak ellenére, hogy a méretek nem változtak az első generációhoz képest. Az autó megjelenését a rapidgate botrány kísérte, ami azt jelenti, hogy a hűtést továbbra is nélkülöző akkumulátor tempósan hajtva és/vagy több egymást követő villámtöltés esetén jelentősen korlátozza a töltési teljesítményt. A Nissan egy szoftverfrissítéssel módosított az autó töltési karakterisztikáján, amivel megszüntetni nem, de valamelyest mérsékelni tudták a töltés lassulását. Az akku túlmelegedésekor lelassuló töltés már a 30 kWh modell esetén is előfordult, de ott kisebb volt a lassulás mértéke és azt az autót kevesebben szerették volna hosszú utakra is használni, ezért csak a 40-es modell megjelenésekor kavart vihart. Amennyiben viszonylag ritkán indulunk igazán hosszú útra, akkor a problémával gond nélkül együtt lehet élni, hiszen a mindennapokban az autósok többségének elegendő az autópályán 150-200, városban 200 km feletti hatótáv, a hosszú utaknál azonban érdemes kissé megnövekvő töltési idővel számolni. Használt Nissan LEAF vásárlási útmutató Nissan LEAF 40 kWh teszt Nissan LEAF 40 kWh vagy Hyundai Ioniq összehasonlítás Autók 200-300 km közötti hatótávval BMW i3 120 Ah (2018-2019) Akkuméret: 42 (37,9) kWh Hatótáv (EPA): 235 km Évjárat: 2018- Hirdetések száma: 16 Ár: 10 990 000 – 18 380 000 Ft Magyar autók becsült száma: 300+ A jellegzetes és egyre népszerűbb BMW i3 csupán egy bő évig volt a piacon a közepes, 90 Ah kapacitású akkuval, 2018 végén újra nőtt az akku, így már bruttó 42 kWh lett a kapacitása, amelyből majdnem 38 kWh felhasználható. Az akkumulátortechnika fejlődését remekül példázza, hogy ez már több mint kétszerese az alig 5 évvel korábban piacra dobott első modellhez viszonyítva. Ehhez az akku mérethez a gyártó szerint már felesleges a hatótávnövelő, így Európában megszűnt a REX kivitel (az Egyesült Államokban továbbra is kapható). Az év másik újdonsága az i3s néven forgalmazott sportos, nagyobb teljesítményű villanymotorral szerelt változat megjelenése. BMW i3 vs. Nissan LEAF 40 kWh összehasonlítás BMW i3 120 Ah teszt BMW i3 120 Ah hatótáv teszt Renault Zoe ZE 40 Akkuméret: 44,1 (41) kWh Hatótáv (EPA): 235 km Évjárat: 2017 – 2019 Hirdetések száma: 0 Ár: ? Ft Magyar autók becsült száma: 100+ A Renault Zoe akkumulátora 2017-ben közel kétszeresére, 41 kWh-ra nőtt. DC töltési lehetőséget nem kapott, de 43 kW és 22 kW AC fedélzeti töltővel egyaránt kapható volt. A gyorsabb töltős változat motorja egy hajszállal torkosabb volt, így a vásárlóknak dönteni kellett, hogy a villámgyors töltést beáldozzák-e a kicsivel nagyobb hatótávért. Mivel ekkor már Kelet-Európában is forgalmazták, jóval több a saját akkus példány, ennek ellenére érdemes a vásárlás előtt ellenőrizni a megvásárolni kívánt használt Zoe akku tulajdonjogát, bár jelenleg épp nincs eladó nagy akkus Zoe hirdetés, így ez a probléma sajnos keveseket érint a közeljövőben. Renault Zoe vásárlási útmutató Renault Zoe 41 kWh teszt Renault Zoe 41 kWh hatótáv teszt Kia e-Niro (39 kWh) Akkuméret: 42 (39) kWh Hatótáv (EPA): 240 km Évjárat: 2019 – Hirdetések száma: 0 Ár: ? Ft Magyar autók becsült száma: <5 A Hyundai Kona unokatestvére, gyakorlatilag ugyanazzal a hajtásrendszerrel, másik gyártó által beszállított, de azonos kapacitással és tulajdonságokkal rendelkező akkumulátorral, viszont nagyobb csomagtérrel, így a családok kedvence lehet. Ahogy a Kona esetében, itt is lassabban tölthető a kisebb akkuval rendelkező változat. Magyarországon csak 2020-ban kezdik a forgalmazását, már ráncfelvarrot változatban, a nyugati országokban azonban már 2019-től kapható, így bármikor megjelenhetnek az első külföldről használtan hozott példányok hirdetései. Kia e-Niro a családi villanyautó Kia e-Niro Long Range (64 kWh) teszt Hyundai Kona Electric (39 kWh) Akkuméret: 42 (39) kWh Hatótáv (EPA): 250 km Évjárat: 2018 – Hirdetések száma: 0 Ár: ? Ft Magyar autók becsült száma: <50 A Hyundai Kona elektromos változata két akkumulátor mérettel készül, de az új autó vásárlók többsége kifizeti a nagyobb hatótáv felárát, így a kis akkuval egyelőre nem található Magyarországon eladó példány. A Kona a manapság népszerű SUV stílust ötvözi a Hyundai hatékony villanyautó hajtásrendszerével, amely az Ioniq-ban már bizonyított. A kisebb akkus változat hátránya nem csak a kisebb hatótávolság, de az alacsony akkumulátor feszültség mellékhatásaként jelentkező visszafogottabb töltési teljesítmény, így aki gyakran utazik hosszú utakra, mindenképp jobban jár a 64 kWh akkus változattal. Az autó egyik ismert, de egyelőre nem megoldott típushibája a villanymotorból hallható rendellenes hang, amire a gyártó még nem állt elő a megoldással, de remélhetőleg még a garancia időtartama alatt sikerül ezt kiküszöbölni. Hyundai Kona 64 kWh teszt Hyundai Kona 64 kWh teszt, második kör Autók 300 – 400 km közötti hatótávval Tesla Model S 60/70/75 Akkuméret: 75 (62) kWh / 70 (66,5) / 75 (72,5) Hatótáv (EPA): 345-400 km Évjárat: 2012 – 2017 Hirdetések száma: 4 Ár: 11 950 000 – 20 590 000 Ft Magyar autók becsült száma: 50+ A Tesla Model S az a villanyautó, amit szinte mindenki ismer és amit a legtöbb villanyautó vásárló szeretne, a Tesláról sok jót és rosszat el lehet mondani, de az vitathatatlan, hogy komoly szerepe volt a villanyautózás iránti igény felkeltésében. A legkisebb akkuval szerelt idősebb, sokat futott használt Teslák egyre inkább közelítik a 10 millió forintos határt, azonban aki ennyi pénzért szeretne elektromos autót venni, az gyakran inkább egyszerűbb, kisebb, cserében újabb autót választ. Egy teljes cikket szenteltünk a használt Teslát vagy inkább új bármilyen villanyautót érdemes vásárolni azonos összegért kérdésnek. Opel Ampera-e Opel Ampera-e Akkuméret: 60 (58) kWh Hatótáv (EPA): 345 km Évjárat: 2017 Hirdetések száma: 2 Ár: 13 960 000 – 15 190 000 Ft Magyar autók becsült száma: <5 Az Opel Ampera-e a GM által gyártott Chevrolet Bolt európai változata, azonban míg a Bolt gyártása jelenleg is folyamatban van, az Ampera-e gyártása megszakadt az Opel PSA általi felvásárlása miatt, amit igazán sajnálhatunk annak fényében, hogy Amerikában két egymást követő évben is a Bolt nyerte el az év legjobb elektromos autója címet. Magyarországon új autóként nem értékesítették, így csak külföldről használtként érkező példányok vásárolhatók. Nissan Leaf 2.0 e+ (62 kWh) Akkuméret: 62 (58) kWh Hatótáv (EPA): 364 km Évjárat: 2019 – Hirdetések száma: 0 Ár: ? Ft Magyar autók becsült száma: <50 2019-ben a Nissan piacra dobta a Leaf 2.0 e+ elnevezésű változatát, 50%-kal nagyobb akkumulátorral. Korábbi pletykák alapján mindenki arra számított, hogy az autó végre folyadékhűtéses akkumulátorral, és gyors AC fedélzeti töltővel érkezik, a csoda azonban ezúttal elmaradt, és a nagy akkus Leafben is képes túlmelegedni az akku, igaz ehhez jóval hosszabb útra és több nagy teljesítményű töltésre van szükség, mint a 40 kWh akkus elődnél. Ez az első Leaf, amely CHAdeMO csatlakozón 50 kW-nál gyorsabb DC töltésre képes, bár Magyarországon ezt megfelelő töltőhálózat hiányában nem igazán tudjuk kihasználni. A használt piacon egyelőre nem jelent meg, de bármelyik pillanatban felkerülhet az első hirdetés. Audi e-Tron Akkuméret: 71 (61,4) / 95 (86,5) kWh Hatótáv (EPA): 300 /375 km Évjárat: 2019 – Hirdetések száma: 30 Ár: 27 110 000 – 35 790 000 Ft Magyar autók becsült száma: <50 Az Audi e-Tron nem csak a minőségével, de villámgyors, 150 kW DC és 11 kW AC töltési teljesítményével is kiemelkedik a villanyautók mezőnyéből. Bár kifejezetten új modellről van szó, mégis sok használt e-Tron hirdetésből válogathatunk. Az 55 elnevezésű típus mellett már a gyártás első évében megjelent az 50-es is, amely kisebb akkumulátort és kisebb teljesítményt kínál, alacsonyabb áron. A gyors töltésnek köszönhetően gyakori hosszú távú utazásokra is alkalmas a SUV forma miatti magas fogyasztása ellenére. Audi e-Tron 55 quattro teszt Audi e-Tron 55 quattro hosszú táv teszt Mercedes-Benz EQC Akkuméret: 85 (80) kWh Hatótáv (EPA): 370 km Évjárat: 2019- Hirdetések száma: 9 Ár: 28 990 000 – 31 490 000 Ft Magyar autók becsült száma: <20 Ahogy a legtöbb gyártó, úgy a Mercedes-Benz is SUV-ban látta a villanyautók sikerét, ami nem meglepő, hiszen ez napjainkban a legnépszerűbb kategória. A kereslet mellett az is fontos, hogy a magas építésű karosszériában könnyen elhelyezhető az akkumulátor, így az sem az utasteret sem a csomagteret nem csökkenti. Természetesen a Mercedes a tőle megszokott minőséget nyújtja. Mercedes-Benz EQC teszt Kia e-Niro (64 kWh) Akkuméret: 67,1 (64) kWh Hatótáv (EPA): 375 km Évjárat: 2019 – Hirdetések száma: 0 Ár: ? Ft Magyar autók becsült száma: <5 Mivel a Kia e-Niro és a Hyundai Kona műszaki alapjai megegyeznek, természetesen a 64 kWh kapacitású modell is kapható a tágasabb csomagtérrel rendelkező Kia e-Niro karosszériában, az egy évvel későbbi piacra lépés miatt azonban a magyar használt autó kínálatban még erre a modellre is várnunk kell, de néhány hétig még van rá esély, hogy valaki még az első 2020-as példányok átadását megelőzve vásároljon külföldi első forgalombehelyezésű 2019-es elektromos Nirot. Kia e-Niro Long Range (64 kWh) teszt Kia e-Niro a családapa szemével Jaguar I-PACE Akkuméret: 90 (84,7) kWh Hatótáv (EPA): 380 km Évjárat: 2019- Hirdetések száma: 25 Ár: 23 990 000 – 35 790 000 Ft Magyar autók becsült száma: <30 Ha akarom SUV, ha akarom sportos szedán, a Jaguar I-PACE az emelhető futóművének köszönhetően mindkét kategóriába be tud illeszkedni. Az autó előnye, hogy az alapoktól elektromos autónak tervezték. Ahogy az Audi e-Tronból, a Jaguar első tisztán elektromos autójából is meglepően nagy a kínálat a használt autók között. Jaguar I-PACE teszt Autók 400 km feletti hatótávval Hyundai Kona Electric (64 kWh) Akkuméret: 67,1 (64) kWh Hatótáv (EPA): 400 km Évjárat: 2018 – Hirdetések száma: 2 Ár: 13 890 000 – 16 860 000 Ft Magyar autók becsült száma: 200+ A Hyundai Kona megjelenése után azonnal az egyik legkeresettebb elektromos autó lett, mivel a Hyundai már bizonyított az Ioniq hatékonyságával, ami egy nagyobb nettó 64 kWh akkuval társítva a Teslákhoz mérhető hatótávolságot jelent. Mivel az autó nagyon fiatal, a használt piacon még csak elvétve jelenik meg, de időnként már előfordul 1-1 elsősorban külföldről használtan érkezett példány. A magasabb építés ellenére a fogyasztása alig nagyobb, mint a Ioniqé és gyors tölthetőséggel is rendelkezik, ezért ár-hatótáv tekintetében az első tömegek számra elérhető, egyetlen autóként (azaz a hosszú utakra hagyományos autó fenntartása nélkül) használható elektromos autó lett. Negatívumként talán a viszonylag szűk hátsó és csomagtér róható fel, amire a kicsivel később érkező, így a használt piacon még nem megjelent Kia e-Niro adhat megoldást. Gyártják kisebb, 39 kWh kapacitású akkumulátorral is, azonban az új autó vásárlók többsége kifizeti a nagyobb akku felárát. Hyundai Kona 64 kWh teszt Hyundai Kona 64 kWh teszt, második kör Tesla Model 3 Akkuméret: 55 (50) / 75 (74) kWh Hatótáv (EPA): 370 – 475 km Évjárat: 2019- Hirdetések száma: 16 Ár: 14 990 000 – 24 990 000 Ft Magyar autók becsült száma: 100+ A Tesla Model 3 az áramvonalas formának és hatékony hajtásrendszernek köszönhetően az egyik leghatékonyabb elektromos autó, így a mai mezőnyben hatótávban nincs sok ellenfele. A szedán kialakítás miatt sokan panaszkodnak arra, hogy bár tágas a csomagtartó, bepakolni a kis nyílás miatt nehézkesebb, sőt, arra is, hogy a csomagtér fedelét felnyitva az esővíz is befolyhat a csomagtartóba. Az első példányoknál elég sok minőségi kifogásról lehetett olvasni például festési hibákról és rozsdásodásról. Tesla Model X Fotó: Magyar Péter Akkuméret: 90 (83,5) / 100 (95) kWh Hatótáv (EPA): 340 – 440 km Évjárat: 2016 – Hirdetések száma: 32 Ár: 20 990 000 – 43 290 000 Ft Magyar autók becsült száma: <50 A Tesla Model X egy hatalmas, akár 7 üléssel felszerelt SUV, a Model S nagy testvére. Az autó legérdekesebb stílusjegye a szárnyként felfelé nyíló hátsó ajtók. Az azonos akkumulátorkapacitás ellenére természetesen a nagyobb karosszéria miatt a hatótávja valamivel kisebb, mint amit a Model S tud. Töltési teljesítményben és minőségérzetben elmarad az Audi e-Trontól, amely a legkomolyabb vetélytársa lehet, hatótávban és töltőinfrastruktúrában azonban egyelőre a Tesla jobb. Tesla Model S 85/90/100 Akkuméret: 85 (80,8) / 90 (83,5) / 100 (95) kWh Hatótáv (EPA): 400 – 485 km Évjárat: 2012- Hirdetések száma: 57 Ár: 12 300 000 – 32 350 000 Ft Magyar autók becsült száma: 100+ A Tesla Model S a Tesla legrégebben piacon lévő autója, amely már egy komolyabb ráncfelvarráson is átesett, majd 2019-ben a Raven változattal javult a hatékonyság. Hamarosan remélhetőleg a budapesti szerviz is megépül, így garanciás javításért sem kell már Ausztriába vinni az autót. A Teslák legnagyobb előnyét a dinamikusan fejlődő Supercharger hálózat jelenti. Mivel ezek az autók (megfelelő adapter használatával) ma már CHAdeMO és CCS szabványú egyenáramú töltőknél egyaránt tölthetők, így a legtöbb nyilvános töltőpont a Tesla tulajdonosoknak áll rendelkezésére. 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!