Magyarországon terjeszkedhet a szlovák Greenway

Akár már 2020-ban megjelenhet Magyarországon elektromos autó töltési szolgáltatásával a szlovák Greenway. Az eddig csak Szlovákiában és Lengyelországban tevékenykedő, elsősorban a hosszabb távok megtételéhez szükséges DC töltőket telepítő Greenway a régió egyik legjelentősebb szolgáltatójává nőtte ki magát, és komoly tervet dolgozott ki a régión belüli terjeszkedésre. Erre befektetőktől 17, az Európai Beruházási Banktól (EIB) pedig további 17 millió, vagyis összesen 34 millió eurót kapott, amiből összesen 863 további töltő telepítését tervezik. (Összehasonlításképpen a régió 6 országában 222 db 50 kW-os és 30 db 150 kW-os NEXT-E hálózathoz az EU 18,84 millió euróval járult hozzá.) Az EIB kölcsön ugyan csehországi, szlovákiai és lengyelországi hálózatfejlesztésre szól, de Peter Badík, a Greenway ügyvezető partnere a cég egy december podcastjában elmondta, hogy a magyarországi terjeszkedése is szerepel a tervek között. A 34 millió euróból 419 darab célállomás töltő (AC töltő 3,7-22 kW teljesítménnyel), 400 db 22-50 kW-os DC töltő és 44 db 150-350 kW-os ultra töltő telepítését szeretnék finanszírozni Szlovákiában, Lengyelországban és más közép-kelet-európai országokban. A Greenway célja, hogy a régió a lehető legegyszerűbben átjárható legyen elektromos autókkal, és rendelkezésre álljon az infrastruktúra, amikor az elektromos autók első nagyobb hulláma megjelenik az utakon. A szolgáltató számos helyen akkumulátoros energiatároló egységgel biztosítja majd a töltők számára a szükséges elektromos teljesítményt.

Greenway hálózat 2020 januárjában.

Jó évet zárt 2019-ben a Greenway. Az év során Szlovákiában 8, Lengyelországban 79 töltőt adtak át, ami ugyan összességében elmarad a 2018-as 104 darabtól, de így is látványos a bővülés, és a két országot ellátó hálózat már 216 töltőből áll. Szlovákiában 7, Lengyelországban pedig 1 helyen már egynél több töltő várja az autósokat, így minimalizálva a sorban állás kockázatát. 2019-ben elkezdték a 100-150 kW-os töltők telepítését is, amiből 2 jutott Szlovákiába, 5 pedig Lengyelországba. A cég közleménye szerint Szlovákiában 1200, Lengyelországban 5000 plugin elektromos autó fut az utakon. Míg 2018-ban a cég 2991 ügyfele összesen 451 MWh energiát használt el (átlagosan 7,58 kWh/töltő/nap), addig tavaly már 3218 ügyfél összesen 675 MWh energiát kapott a Greenway hálózatból (átlagosan 8,56 kWh/töltő/nap). A hálózatot Szlovákiában 3, Lengyelországban pedig 5 helyszínen 40-90 kWh energiatároló képességű akkucsomag is segíti, így kisebb hálózati csatlakozáson keresztül is ki tudják szolgálni a nagy teljesítményű töltőket.

EZT OLVASTAD MÁR?  Szombaton vége az ingyen töltésnek

Szlovákiában 2019. december 16-án nyílt meg az állami támogatási rendszer plugin hibrid és tisztán elektromos autók vásárlásához. Előbbihez 5000, utóbbihoz 8000 euróval járul hozzá az állam utólagos visszatérítés formájában. A támogatáshoz az adott napon déli 12 órától lehetett regisztrálni, és a projektre szánt 6 millió eurós keret 3 perc 41 másodperc alatt el is fogyott. 668 érdeklődő 98 PHEV és 688 tisztán elektromos autóra (összesen 786 jármű) igényelt támogatást. A szlovák rendszer furcsasága, hogy ez nem jelent szükségszerűen ennyi eladott autót, hiszen a regisztrálók még bármikor elállhatnak a támogatás igénybevételétől. A támogatási szerződés megkötésére 40 napjuk van, míg a támogatást egy éven belül bármikor felhasználhatják. A vásárlás igazolását követően az állam 20 napon belül utalja el a támogatást a vevőnek. Mivel az autó a vevő tulajdonába kell kerüljön, a banki finanszírozás ezeknél az autóknál kizárt, ami egy komoly korlátozó tényező, viszont a támogatás akár külföldön vásárolt új autókhoz is felhasználható. Bár a jelenleg utakon lévő plugin autókhoz képest ez jelentős mennyiségű új autót jelent, Szlovákia még ezzel együtt is jelentős lemaradásban lesz Magyarországhoz képest villanyautó penetráció terén. Magyarországon 2019. végén 7432 tisztán elektromos és 9288 plugin hibrid és egy egyéb meghajtású, vagyis összesen 16.721 autón volt zöld rendszám. Ennek fényében nem lenne meglepő, ha a lemaradásban lévő és töltő infrastruktúra terén már egyébként is telített Szlovákia illetve Lengyelország mellett Magyarországon bővítenék a Greenway villámtöltő hálózatát.

EZT OLVASTAD MÁR?  Hamarosan minden ELMÜ-ÉMÁSZ töltőnél fizetni kell

 

 

Elektromos autót használsz?