Oxfordban is büntetni fogják a hagyományos autósokat
2020 decemberétől Oxfordban is fizetniük kell azoknak, akik hagyományos meghajtású járművel akarják szennyezni a belvárost – a zéró emissziós zónáról szóló tervek végleges változatát a napokban tette közzé az oxfordi és az oxfordshirei városi tanács. Az intézkedés részletein 2017 óta dolgoznak az illetékesek, s bár kezdetben valamennyi belsőégésű motorral hajtott járművet ki akartak tiltani a városközpontból, végül egy a londoni ULEZ-hez (Ultra Low Emission Zone) hasonló séma mellett döntöttek, melyben az autósok dönthetnek, hogy leteszik az autót, vagy behajtási díjat fizetnek.

Kezdetben egy Vörös Zóna (Red Zone) kerül kialakításra, mely csak néhány utcát fed le a város központjában – aki nem elektromos, vagy más kibocsátásmentes technológiával működő járművel hajtana be ide, annak reggel 7 és este 7 óra között 10 fontot kell fizetnie. Kivétel ez alól a mozgássérültek, valamint a zónában működő vállalkozások járművei, míg az ott lakók 90%-os kedvezményt kapnak a díjból. 2024. december 1-jétől a behajtási díj 20 fontra növekszik, és ekkor már a vállalkozások autói után is fizetendő 10 font. A Vörös Zónában lakók egészen 2030-ig jogosultak a kedvezményre, utána viszont nekik is a teljes összeget kell kifizetniük, ha addig nem váltottak elektromosra. A díjfizetés alóli mentesség minden olyan járműre érvényes, mely megfelel a kormány Plug-in Car Grant kritériumainak, azaz tisztán villanyos, hidrogénhajtású, vagy legalább 70 mérföld elektromos hatótávra képes plug-in hibrid.

2021-2022 környékén a Vörös Zóna körül egy Zöld Zóna (Green Zone) is bevezetésre kerül, mely lefedi a városközpont maradék részét. Ennek részleteit később határozzák meg a döntéshozók, de valószínűleg az Euro 6-os dízel és Euro 4-es benzin kibocsátási standardokat nem teljesítő járművek vezetőit érinti majd a behajtási díj. Az így szerzett bevételt a város törvényileg köteles a helyi közlekedés fejlesztésére fordítani – az önkormányzat többek között pénzügyi támogatással és a töltőhálózat bővítésével fogja segíteni a helyiek elektromosra való átállását. A zéró kibocsátási zóna területén működő busz- és taxitársaságok már előre megegyeztek a városi tanáccsal az elektromos meghajtású flottára való átállásról, így azokat nem sújtja majd a behajtási díj.