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
auto
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS92YXNhcmxhcy9hamFubGF0b2svZXYtMjAyNC8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWxlYWRiYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1faWQ9dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9jb250ZW50PWFsbGFtaXRhbW9nYXRhcyIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS92YXNhcmxhcy9hamFubGF0b2svZXYtMjAyNC8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWxlYWRiYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1faWQ9dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9jb250ZW50PWFsbGFtaXRhbW9nYXRhcycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDYva2lhLWV2LXJhbmdlLTYwMHg1MDAtMDYxOC5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA2L2tpYS1ldi1yYW5nZS0xMzAweDYwMC0wNjE4LnBuZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDYva2lhLWV2LXJhbmdlLTEzMDB4NjAwLTA2MTgucG5nIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Az M3-as autópálya villanyautós szempontból egy rendkívül nehéz dió. Akiknek van helye az autópálya mentén vagy közvetlen a közelben azok nem akarnak töltőt telepíteni, akiknek nincs, azok nem tudnak helyet szerezni. A Budapesttől a román illetve az ukrán határokig vezető 300 km-es útszakaszon sokáig semmilyen villámtöltési lehetőség nem volt, majd Gödöllőnél, Debrecenben, Nyíregyházán, Hatvanban és Gelejen is megjelent egy-egy töltő a nagy szolgáltatók hálózatának tagjaként. Ezek azonban még így is csak a nagyobb akkus autók számára teszik lehetővé a közlekedést, ráadásul akad olyan töltő is, ami éjjel és munkaszüneti napokon nem elérhető. Így minden új töltőre szükség van, hogy villanyautóval is minél könnyebben átjárható legyen az ország észak-keleti régiója. A Nova Futura egy viszonylag új, de az első pillanattól komplett szolgáltatást nyújtó szereplő a piacon. Az első töltőjüket közel fél évvel ezelőtt telepítették Nagyfügeden az autópályától kevesebb mint 2 km-re, tegnap pedig sor került a második M3-as mellé telepített készülék beüzemelésére is Oszláron.

Az új helyszínre is 50 kW-os AGT gyártmányú töltő került, ami mind CCS mind pedig CHAdeMO csatlakozón képes kiszolgálni az autókat. A DC csatlakozóval nem rendelkező autók ezen a helyszínen is Type 2-es aljzatról tölthetők maximum 22 kW teljesítménnyel. A töltőoszlop teljes egészében, a vezérlőszoftvereket is beleértve magyar fejlesztés, így mind a hardveres, mind pedig a szoftveres támogatását közvetlenül a gyártó tudja helyben biztosítani. A készülék a ma Magyarországon forgalomban lévő összes autóval kompatibilis.

A töltő eseti jelleggel a bankkártyaadatok megadása után mobiltelefonról indítható. Ehhez mindössze a használni kívánt csatlakozót kell kiválasztani (és az autóhoz csatlakoztatni), majd a képernyőn megjelenő QR kódot mobiltelefonnal leolvasni. Ilyenkor a rendszer egy kiválasztott összeget (1000, 2000, 3000 vagy 9000 forintot) zárol az adott kártyán, majd a töltés végén a fennmaradó összeget felszabadítja. Lehetőség van azonban felhasználói regisztrációra is, aminek során bármilyen RFID kártyát, akár egy másik szolgáltató már meglévő, gyakran használt kártyáját is a regisztrációhoz lehet rendelni. Ezek után a töltés zárolás és mobiltelefon nélkül, a rendszerbe regisztrált RFID kártya töltőhöz érintésével indítható. A szolgáltatás díja 90 Ft/kWh + 10 Ft/perc.

Az új oszlári töltő teljesítménye egyelőre 44 kW, de a árambővítés megtörténte után hamarosan elérhető lesz a teljes 50 kW. A rendelkezésre álló csökkentett teljesítmény miatt egyelőre a három csatlakozó közül egyszerre mindig csak egy használható.

Tóth Zoltán, Oszlár polgármestere (balra) és Nyers Tamás, a Nova Futura Zrt. elnöke (jobbra) a töltő csütörtöki átadóján.

A Nova Futura két töltőjével az M3-as autópályán a Budapest Debrecen vagy Budapest Nyíregyháza táv nagyjából 3 db 80-90 km-es szakaszra bontható, így akár a 20-24 kWh-s akkujú villanyautókkal is kényelmesen teljesíthető. A most telepítetthez hasonló AGT villámtöltő üzemel Nagyfügeden túl Harkányban és Polgárdiban is, és hamarosan az M6-os autópálya mellett Tolnán üzemelik be a hálózat harmadik állomását.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.
Összehasonlítás