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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Egy újfajta, hosszantartó, és magas energiasűrűségű szilárdtest-akkumulátorról szóló tanulmányt publikáltak a Samsung Advanced Institute of Technology és a Samsung R&D Institute Japan kutatói a Nature Energy folyóiratban, melyben arra keresték a választ, hogyan küszöbölhető ki az akkumulátor élettartamát csökkentő, és gyakran baleseti kockázatot is jelentő lítium dendritek növekedése a fémből készült anód felszínén. A szakértők egy mindössze 5 mikrométer vastagságú ezüst-karbon (Ag-C) nanokompozit réteget fejlesztettek ki, mely anódként funkcionál az így létrehozott 0,6 Ah-s zacskós akkucellában, és effektíven képes szabályozni a lítium-lerakódást, meghosszabbítva ezzel az akkumulátor élettartamát és növelve a megbízhatóságát.

A kutatás vezetői: Yuichi Aihara, Lee Yong-gun, és Im Dong-min, Forrás: Samsung

A kutatócsoport elmondása szerint az új akkumulátor-prototípus több mint 1000 töltési ciklust is kibír, és az ezüst-karbon réteg nemcsak a káros lítium-tüskék keletkezését akadályozza meg, hanem kiemelkedő 900 Wh/L-es energiasűrűséget is lehetővé tesz. Egy ilyen szilárdtest-akkumulátorcella akár 50%-kal is kisebb méretű lehet, mint egy hasonló kapacitású, folyékony halmazállapotú elektrolitot használó lítium-ion akkucella.

A Samsung áttörésnek nevezi a kutatás eredményeit, de hozzáteszi, hogy a prototípus még további finomításokat igényel, s a gyártási technológiákon is fejleszteni kell, mielőtt az akkumulátor kereskedelmi forgalomba kerülhet. Így a tudományos folyóiratban megjelent publikáció semmiképp sem fog hirtelen változást hozni az elektromobilitásban, de a későbbi kutatások alapjaként még hozzájárulhat fontos innovációkhoz a villanyautók akkumulátor-technológiájában. A Toyota egyébként már a 2020-as nyári olimpiai játékokon bemutat egy szilárdtest-akkumulátoros villanyautót, de azt egyelőre nem tudni, hogy mikor kerülhet sor a sorozatgyártásra.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.