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
auto
2024. 04. 26. péntek

Budapesten is SHARE NOW néven folytatja a működését a BMW Csoport és a Daimler AG tavalyi összefogásából született szolgáltató, ami 2019. áprilisában még a BMW vezetésével DriveNow néven mutatkozott be Budapesten. Az Európa-szerte 16 nagyvárosban 14 ezer autót működtető szolgáltatás így egyetlen, egységes applikációval használható, elérhetővé téve a külföldön regisztráló felhasználók számára a budapesti, illetve a magyar felhasználók számára a többi nagyvárosban működő autókat.

A névváltás apropóján számos kisebb változtatást is eszközöltek a szolgáltatásban. A legfontosabb, hogy a hagyományos meghajtású autók esetén megjelentek a napidíjas csomagok, amikkel az autók elérhetővé váltak a hosszabb vidéki utazásokhoz is. Egy kisebb összegű alapdíj megfizetése után ilyenkor nem perc, hanem km alapú a számlázás. Tankolni ilyenkor ugyan a bérlőnek kell, de a költséget a bérleti díj tartalmazza. Ez a lehetőség a flottában lévő tisztán elektromos BMW i3-asokra nem elérhető, és míg a hagyományos autók mindegyike éves országos autópálya matricával rendelkezik, az akkumulátoros autókra csak Pest-megyei jogosultságot váltott az üzemeltető. További változás, hogy az autók lefoglalása után 20 percig ingyen, azt követően pedig 300 forintonként 15 percig lehet foglalni a kiválasztott autót, hogy azt más ne vihesse el.

Bár a SHARE NOW üzemeltetői is úgy tapasztalják, hogy az ügyfelek kedvelik az elektromos autókat, a flottának még csak az ötöde ilyen autó (bár a korábban kapott tájékoztatás szerint 40 autó a 240-ből, ami 1/6 rész). Ugyanis hiába ingyenes a parkolás Budapesten a zöld rendszámos autók számára, az ezzel elérhető megtakarítást az üzemeltető szerint elviszi az elektromos autók töltésének magasabb humán erőforrás igénye. Emögött valószínűleg az áll, hogy a SHARE NOW többnyire saját infrastruktúrán tölti az autókat, ami jelenleg egyetlen 50 kW-os DC töltőt jelent. Az elektromos autókkal kapcsolatos nehézségek ellenére tervezik a flottán belüli arányuk növelését, első körben az 50% elérését célozták meg.

A szolgáltató által tartott sajtótájékoztatón kiemelték, hogy mivel az autómegosztók minden egyes autója több autót is kivált a városi közlekedésben, méltányosnak tartanák, ha nem csak a zöld rendszámos car sharing-es autóknak lenne ingyenes a parkolás, de a többinek is. Ezen felül támogatnák az autómegosztók számára kialakított dedikált parkolóhelyek kialakítását is, ahol az ügyfelek könnyebben találnak szabad helyet az autó leadására, és biztosabban találnak szabad autót. A flottában jelenleg 8 különböző típus található, hogy a saját autó nélküli életet választó városlakók minden élethelyzethez megtalálják a szolgáltatónál a pillanatnyi igényüknek leginkább megfelelő autót. A SHARE NOW az első budapesti autómegosztó, amely kabriót is tart a kínálatában. Az autókon a könnyebb azonosíthatóság érdekében egyelőre fennmard a már ismert DriveNow logó és felirat is, de megjelent az oldalukon az új név is.

 

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.