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 A Lidl 2017 óta együttműködik az önvezető kamionos törekvéseiről megismert Einride start-up vállalattal, azzal a céllal, hogy svédországi flottáját teljes egészében tisztán elektromos járművekre cserélje, az áruszállítást pedig kizárólag gépekre és a mesterséges intelligenciára bízza. A célkitűzés első fele nyilvánvalóan sokkal hamarabb megvalósítható, a kereskedelmi üzletlánc 2025-re kizárólag fosszilis üzemanyagtól mentesen szállítana a skandináv országban, ám már az önvezető fuvarozás alapjain is elkezdtek dolgozni a cégek. Einride T-Pod Az Einride tavaly tavasszal azzal hívta fel magára a sajtó figyelmét, hogy egy másik partnerével, a DB Schenkerrel közösen közúton kezdte tesztelni T-Pod elnevezésű tisztán elektromos meghajtású, sofőr nélküli tehergépjárművét Svédországban. A projektben résztvevő felek elmondása szerint ez a legelső alkalom ilyesfajta tesztelésre, de még ez is elég kezdetlegesnek tekinthető, hiszen a T-Pod mindössze egy rövid szakaszon, és maximálisan 5 km/h-val szállít árut egy raktár és egy terminál között Jönköping ipari területén. A jármű egyébként 85 km/h-s sebességre képes, az energiáját egy 200 kWh-s akkucsomagból nyeri, amivel 200 kilométert tud megtenni egy töltéssel. Teljesen megpakolva a T-Pod 26 tonnát nyom. Ha a 4-es szintű önvezetéssel probléma adódna, a teherautót távolról is tudja irányítani egy erre kiképzett operátor. https://youtu.be/xr7sC9zPWDc Az Einride már most hozzálát a villanymeghajtású gépjárművek szállításához a Lidl számára, de egyelőre nem az önvezető T-Pod, hanem a lentebbi képen látható, ember által vezethető nyerges vontató áll be a svéd flottába idén októberben. Ennek a műszaki tulajdonságai még nem ismertek. A kibocsátásmentes áruszállítás a stockholmi régióban indul, ahol a kereskedelmi lánc központi raktára és a helyi üzletek között rendszeresen ilyen villanykamionok fognak működni. Azután fokozatosan egyre több helyen jelennek meg az Einride elektromos járművei szerte az országban, és a Lidl úgy számol, hogy az évtized közepére már lehetnek olyan helyszínek, ahova a szállítmány sofőr nélkül érkezik meg. A 2016-ban alapított Enride több másik kereskedelmi céggel is megegyezett elektromos teherautók szállításáról, ami tovább növeli az esélyt azon célkitűzésének teljesítésére, hogy 2020 végére összesen legalább 200 járműve legyen használatban. Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!