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
auto
2024. 04. 27. szombat

Három vadonatúj tehergépjárművet mutatott be a Daimler Trucks egy berlini rendezvényen tegnap, melynek témája az áruszállítás jövője, és a vállalat járműkínálatának elektromosítása volt a párizsi klímaegyezményben kitűzött célok elérése érdekében. Az eActros, eActros LongHaul, valamint a GenH2 Truck teherautóban közös, hogy valamennyien helyi károsanyag-kibocsátásmentes hajtásláncot hordoznak, ám az elektromos technológiájuk nem ugyanazon megoldáson alapul: a két eActros akkumulátoros elektromos meghajtást kapott, míg a GenH2 Truck hidrogéntartályokból nyeri az energiáját.

Mercedes-Benz eActros, eActros LongHaul, GenH2 Truck

Ez a legelső üzemanyagcellás nyerges vontató a német autógyártó haszongépjárművekkel foglalkozó részlegétől, de nem az utolsó, hiszen a Daimler a Volvóval közös leányvállalatot is alapított ezen technológia fejlesztésére, gyártására, és értékesítésére. Mindkét cég vallja, hogy a közúti teherszállítás megtisztítása nem lehetséges egyetlen alternatív meghajtás-technológiával, a nagyobb tömeget cipelő, hosszabb távolságra induló járművek számára a hidrogén az ideális, míg a városi, elővárosi, és regionális szállítási feladatokra az akkumulátoros elektromos technológia is megfelelő. A most bemutatott három újdonsággal a Daimler minden vásárlói igényre megoldást szeretne kínálni.

A GenH2 Truck koncepció gyártási változata akár 1000 kilométert is meg tud majd tenni egy feltöltéssel. A megszokott módszerrel ellentétben a Daimler nem gázként, hanem folyékony halmazállapotban tárolja a hidrogént két, egyenként 40 kilogramm kapacitású rozsdamentes acéltartályban, így ugyanis magasabb energiasűrűség érhető el, és elmondásuk szerint a kamion sokkal inkább képes leutánozni a hagyományos dízeles járművek teljesítményét, hatótávját, és terhelhetőségét. A folyékony állapothoz a hidrogént -253°C-ra kell hűteni, éppen emiatt ezt a megoldást jelenleg csak fixen telepített rendszereknél alkalmazzák. A GenH2 Truck bruttó össztömege 40 tonna, teherbírása pedig 25 tonna.

Egy ekkora monstrumhoz a 70 kWh-s akkucsomag kevésnek tűnhet, de üzemanyagcellás rendszer lévén ennek nem szükséges fedeznie a jármű energiaszükségletét, mindössze alkalomadtán, gyorsuláskor vagy emelkedőn való felhajtáskor biztosít némi plusz energiát, a többit megoldják a hidrogéntartályok. A tanulmányban két villanymotor dolgozik egyenként 230 kW folyamatos, 330 kW csúcsteljesítménnyel, egyelőre nem tudni, hogy ez fog-e változni, amikor a gépkocsi sorozatgyártásba megy az évtized második felében. Az ügyfelekkel való közös tesztprogram 2023-ban indul.

A trió legkisebb tagját, az eActrost névről már ismerhetjük, ez a városi áruszállításra tervezett jószág ugyanis már 2016-ban bemutatkozott, 2018 óta pedig intenzíven folyik a tesztelése a vásárlóknál. A német fővárosban bemutatott változat viszont már egy továbbfejlesztett darab, mely nagyobb hatótávval rendelkezik, mint az utakon futó példányok. Ennek sorozatgyártása a jövő évben kezdődik.

Az eActros nagytestvéreként állt a színpadra az eActros LongHaul. Ez az első alkalom, hogy a Daimler relatíve nagy távolságra próbál meg akkumulátoros elektromos nyerges vontatót küldeni. Az akkukapacitás nem ismert, de a jármű állítólag akár 500 kilométert is elmegy egy töltéssel, ami a gyártó szerint a legtöbb távolsági szállítás esetében elég is lehet, hiszen az EU-ban például előírások szerint 4,5 óránként egyébként is kötelező megállni egy legalább 45 perces szünetre. A legfontosabb tehát, hogy ez idő alatt a lehető legtöbb energia legyen visszatölthető, amit a Daimler elvileg megoldott, de nem árult el részleteket. A sorozatgyártás várhatóan 2024-ben lesz lehetséges. Valamennyi elektromos tehergépjármű alatt ugyanazon moduláris ePowertrain padlólemez kap helyet, amit a Daimler házon belül fejlesztett.

A Daimlernél egyébként már számos másik elektromos járműprogram fut: az eEconic kukásautó 2022-ben megy sorozatgyártásba, ugyanabban az évben, amikor a Freightliner eM2 és a Freightliner eCascadia teherautók. A FUSO eCanter városi áruszállító 2017 óta tesztelés alatt áll.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.