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
auto
2024. 04. 26. péntek

Egy múltheti sajtótájékoztatón hivatalosan is bejelentette a General Motors, hogy a Detroit-Hamtramck Assembly Center néven ismert létesítményét kizárólag elektromos meghajtású járművek gyártására rendezi be, és az üzem ennek megfelelően felveszi a Factory Zero elnevezést. A Zero valójában nem csupán a kibocsátásmentes hajtáslánc-technológiára utal, hanem az itt születő járművek fejlett vezetéstámogató (és önvezető) rendszerére is, mellyel a jövőbeli autóbalesetek száma nullára csökkenthető. Sőt, a GM egy olyan jövőt is megálmodott, ahol már forgalmi fennakadásnak sincs helye az utakon, hiszen az autóvásárlások mellett egyre növekvő arányban megjelenik az autómegosztás – a Hondával közösen fejlesztett Cruise Origin is ebben a gyárban készül majd.

Újabb General Motors gyárból tűnik el a belsőégésű motor

A hatszemélyes, teljesen önvezető utasszállító mellett a Factory Zero ad otthont a GMC márka alatt futó Hummer EV gyártásának 2021 második felétől, mely október 20-án tartja világpremierjét az Egyesült Államokban. Nem túlzás azt mondani, hogy a platós melák a General Motors jövőjének egyik legmeghatározóbb járműve lesz, hiszen az amerikaiak kedvenc autószegmensében csap össze a Tesla, Ford, Rivian, és más kisebb autógyártók elektromos pick-upjaival. A villany-Hummerbe, és a Cruise Originbe is a vállalat Ultium padlólemeze és akkurendszere lehel életet.

A detroiti létesítmény átalakítása, bővítése, és modernizációja 2,2 milliárd dollárból történik, ez a GM történetének legnagyobb értékű, egyösszegű, gyárfejlesztésre szánt beruházása. Amikor elkészül, a villanyautók számára berendezett üzem mintegy 2200 dolgozó megélhetését fogja biztosítani. A Factory Zero működéséhez szükséges energiát 2023-ra kizárólag megújuló forrásból szerzi be a GM, 2030-ra minden amerikai, 2040-re pedig minden globális létesítményét tiszta energia táplálja majd.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.