A BMW #NextGen online elektromobilitási rendezvénysorozatának legfontosabb eseményeként bemutatkozott az iX névre keresztelt tisztán elektromos SAV (Sports Activity Vehicle), melyet a koncepcióváltozatának 2018-as premierje óta iNEXT néven ismerhettünk. Azt nem részletezte a gyártó, hogy miért éppen iX lett a jármű új neve, szakítva az eddigi számozásos rendszerrel (i3, i8, i4, iX3, stb.), de vélhetően összefüggésben van azzal, hogy az újdonság a márka technológiai zászlóshajójává, minden új generációs elektromos modell alapjává válik. A BMW azt írja, hogy ez az első modell a vadonatúj, saját fejlesztésű, moduláris és skálázható technológiai eszköztárral, de hogy ez pontosan mit takar, az egyelőre nem teljesen egyértelmű. Annyi biztos, hogy elsősorban az önvezetéshez, illetve a digitális funkciókhoz van köze, például az autó számítógépes rendszere 20-szor gyorsabban dolgozza fel az információkat, mint a korábbi modellekben, és körülbelül kétszer annyi adat gyűjthető be a szenzorok által, mint eddig. „Új ipari szabványokat vezetünk be a BMW iX technológiájával. Az iX nagyobb számítógépes teljesítménnyel rendelkezik az adatfeldolgozáshoz, és erősebb érzékelő-technológiával rendelkezik, mint a jelenlegi kínálat legújabb járművei. 5G-képes, új és továbbfejlesztett automatizált vezetési és parkolási funkciókat kap, valamint a nagy teljesítményű ötödik generációt használja elektromos meghajtórendszerünkből – fogalmazott Frank Weber fejlesztési igazgató. Külsőre az iX egy rendkívül extrém dizájnt kapott, ami határozottan vonzóbb, mint amit idáig mutogatott a gyártó. Ez leginkább annak köszönhető, hogy az óriási veséket egy látványos formavilággal, és szépen megtervezett, a korábbinál szélesebb fényszórókkal kompenzálták, de azt mindenki döntse el maga, hogy képes-e befogadni a gyomra az önvezetéshez szükséges hardvereket elbújtató hűtőrács-panelek kialakítását. A villanyautót egyébként méretre más BMW-modellekből gyúrták össze, hosszra például X5, magasságra X6, a kerékméret tekintetében pedig X7. Az utastér egyelőre meglehetősen tanulmánygyanús, a BMW megszabadult minden felesleges gombtól és manuális vezérlőtől, aki ezekhez hozzászokott, az könnyen elvész a műszerfalon tátongó ürességben, amiből csak a hatalmas egybefüggő hajlított kijelző rángat vissza a modern valóságba. Szerencsére a mai bemutató nem csupán a dizájnról szólt, mint ahogy korábban vártuk, hanem a műszaki adatokat is kaptunk szép számmal, jóllehet az iX egyelőre továbbra is fejlesztés alatt áll. Az autót a müncheni gyártó ötödik generációs eDrive rendszere mozgatja két villanymotorral, melyek együttes teljesítménye 370 kW (500 lóerő). 0 és 100 km/h óra között akár 5 másodperces sprinteket is képes futni a sportterepjáró. A BMW a szegmensben egyedülállóan alacsony, 21 kWh/100 km-es fogyasztásról ír, mellyel a több mint 100 kWh bruttó kapacitású akkucsomagot cipelve akár 600 kilométerre is képes elmenni az autó egyetlen töltéssel (WLTP), ez a valóságban a 480 kilométert is meghaladhatja. Az iX egy teljesen új töltőtechnológiát hozott magával, amely DC hálózaton maximálisan 200 kW-os energiafelvételt biztosít, így mindössze 40 perc alatt 80%-ra tölthető vissza a 10%-on tengődő aksi. Más szavakkal ez azt jelenti, hogy a legideálisabb esetben 10 perc alatt több mint 125 kilométerrel is meg lehet növelni a rendelkezésre álló hatótávolságot. AC hálózaton egy 11 kW-os fali töltővel kevesebb mint 11 órát vesz igénybe a teljes töltés. A BMW iX gyártása 2021 második felében indul a dingolfingi üzemben. Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!