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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg==

A mindenki számára ingyenes parkolás bevezetésekor már emlegettük, hogy bár az intézkedéssel a kormány az autósok életét igyekszik megkönnyíteni a járvány ellen való védekezés részeként, hatása éppen ellentétes lehet, hiszen a városokba özönlő, és szabad parkolóhely után kutató régi és szennyező járművek (különösen most, az őszi-téli időszakban) jelentősen rontják a levegő minőségét, ez pedig elősegíti a koronavírus terjedését. A tudományos jelentések emellett arra is rávilágítottak, hogy a szennyezett levegő súlyosbítja a betegség lefolyását – az ember számára mérgező gázok és szilárd részecskék jelenléte egyébként is milliók idő előtti elhalálozását okozza, miközben mások élettartamát is megrövidíti, a COVID-19 hatásait erősítve viszont még pusztítóbb, mint valaha.

Több mint két évvel rövidítik meg életünket a hagyományos autók

A Cardiovascular Research szaklapban megjelent friss kutatás szerint a koronavírus okozta halálesetek 25%-a a légszennyezettségre vezethető vissza Magyarországon, ami rosszabb az átlagos európai értéknél (19%). Globális viszonylatban a levegő részecskeszennyezése 15%-ban járul hozzá a koronavírusos betegek elhalálozásához, melynek nagy része elkerülhető lett volna a WHO légszennyezettségi ajánlásának (max. 10 µg/m3 PM2,5) betartásával – írja a Greenpeace.

WHO: évente 4,2 millió ember halálát okozza a levegőszennyezés

A környezetvédő szervezet által hivatkozott források megállapítják, hogy többek között a magas PM2,5-, és NO2-koncentrációjú levegőnek való kitettség általánosságban növeli a vírusokkal való megfertőződés esélyét, ezek a légszennyező anyagok ugyanis károsítják és gyulladásba hozzák a légutakat, s csökkentik a szervezet ellenálló-képességét. Mindez természetesen a COVID-19 esetében is igaz: a légszennyezésre visszavezethető magas vérnyomás, a cukorbetegség, a krónikus tüdőbetegségek, valamint a szív-, és érrendszeri betegségek mind súlyosbítják a fertőzés lefolyását és növelik az elhalálozás esélyét. A rossz városi levegőhöz hozzájárulnak a korszerűtlen fűtési megoldások is, de számos kutatás elsősorban a dízelautók használatát emeli ki.

A szennyezett levegőjű nagyvárosok lakóira veszélyesebb a COVID-19

A koronavirus.gov.hu adatai szerint Magyarországon ez idáig 3380 ember vesztette életét a koronavírus miatt, többségük a fent említett betegségek valamelyikében szenvedett. A Cardiovascular Research által kapott eredmény azt jelenti, hogy közülük 845-en most is élhetnének, ha tisztább levegőt lélegezhettek volna be. Éppen ezért olyan fontos hangsúlyozni, hogy a hagyományos járművek betiltása, és a tisztán elektromos meghajtásra való átállás nem csak klímavédelem kérdése – emberi életek múlhatnak rajta.

Hivatalosan is a légszennyezés okozhatta egy brit kislány halálát

Sajnos a légszennyezettség a világ majdnem minden, emberek által lakott szegletében problémát okoz. A bostoni Health Effects Institute legújabb, 2020-as kutatása szerint a Föld lakosságának 92 százaléka olyan területen él, ahol a levegőminőség rosszabb az Egészségügyi Világszervezet (WHO) által javasolt irányértéknél, és ez csak 2019-ben 6,67 millió ember halálát okozta. Más aggasztó tényekre is rávilágít a tanulmány: az első hónapban történő csecsemőhalálozások 20 százaléka, a különböző halálozási okokon belül pedig a tüdőrákos esetek 19 százaléka, az agyvérzéses esetek 26 százaléka, és a cukorbetegség 20 százaléka vezethető vissza a légszennyezésre.

Fotó: Járdány Bence / Greenpeace

A Greenpeace felhívja rá a figyelmet, hogy sajnos Magyarország is azon területek közé tartozik, ahol a levegő minősége rosszabb, mint amit a WHO köztes célértékként meghatároz (max. 15 µg/m3 PM2,5). Különösen rossz a helyzet Budapest belvárosában és Miskolcon, ahol rendszeresen mérnek az egészségügyi határérték feletti szmogos levegőt.

Döbbenetes nitrogén-dioxid értékeket mértek budapesti iskolák környékén

Mindezek fényében a Greenpeace Magyarország arra szólítja fel a döntéshozókat, hogy mielőbb intézkedjenek a levegő minőségének javítása érdekében: korlátozzák a régi, szennyező járművek importját és a városokba való behajtását, vonják vissza a plusz forgalmat generáló ingyenes parkolást, valamint lépjenek fel érdemben a szennyező fűtés okozta légszennyezés ellen.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.