PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 25. csütörtök

A villanyautó olcsóbb a biztosítóknak, mint a hagyományos

elektromos autó

Sokszor elhangzott már oldalunkon is az elmélet, miszerint a villanyautók eredendően biztonságosabbak belsőégésű motoros társaiknál, mivel a kevesebb darabból álló hajtáslánc több teret enged az ütközési zónáknak és energiaelnyelő elemeknek.

Ez azonban elsősorban az új, kifejezetten elektromosnak tervezett platformokra igaz, de úgy néz ki, még ott is jelentős a különbség, ahol belsőégésű testvéreket is építenek a modellekből.

Megbízható adatok

Amikor baleseti adatokról folyik a vita, gyakran nem tudunk egyértelmű véleményt formálni, mert nincs mindig megfelelő adathalmaz. A villanyautók általában fiatalabbak és modernebbek az átlagos belsőégésű motoros autónál, ezért nem teljesen fair baleseti adatik egyszerű összehasonlítása az országos átlagokkal.

Az amerikai biztosítók által üzemeltetett IIHS azonban eléggé részletes adatokkal rendelkezik a tagszervezetei baleseteiről, biztosítási igényeiről, ami pedig nem volt meg nekik, ott alvázszám alapján beszerezték azokat a Carfax segítségével.

A kutatás készítői igyekeztek mindent megtenni, hogy almát az almával hasonlítsanak össze. Az adatsorban csak olyan villanyautó típus szerepel, amelynek azonos gyártótól van belsőégésű motoros testvére, vagy megfelelője, és még arra is odafigyeltek, hogy az autókat kor szerint is összehasonlítsák.

Forrás: IIHS/HDLI

A kutatók arra lettek figyelmesek az adatok alapján, hogy a villanyautókat átlagosan sokkal rövidebb távokra használják az emberek. A villanyautók 82%-a naponta kevesebb, mint 50 kilométert tett meg, míg a belsőégésű motoros társaiknál ez a szám 44% volt. Ez nem túl meglepő adat, ha tudjuk, hogy, a Tesla saját hálózatát kivéve az egyenletből, Európában nagyjából ötször annyi DC villámtöltő van mint az Egyesült Államokban. Azt is érdemes figyelembe venni, hogy a kutatásba bevont típusok közül, a Kia és a Hyundai modelljein kívül az összes többi autónak relatív kicsi aksija és hatótávja van.

Forrás: IIHS/HDLI

Hogy a fenti tény ne zavarjon be az adatok értelmezésébe, korrigálták a számsort, közös nevezőre hozva a belsőégésű és elektromos modelleket.

Szóval tényleg alaposak voltak.

Meglepő (?) eredmény

Mivel itt a biztosítók által fenntartott szervezetről van szó, nem hiszem hogy puszta tudományos érdeklődés hajtotta a kutatókat. Ha végignézzük milyen mérőszámokat vizsgáltak, úgy néz ki arra keresték a választ, vajon többe kerül-e a biztosítóknak a villanyautó, mint a belsőégésű motoros? Él  a köztudatban egy olyan képzet, hogy, ha egy villanyautó törik, akkor valószínűleg sérül az aksi is, és a kocsi valószínűleg automatikusan gazdasági totálkáros lesz.

Az adatok azonban nem ezt mutatják. (Az alábbi grafikon alapja a belsőégésű motoros flotta, az oszlopok ezekhez képest mutatják az eltérést a villanyosoknál).

Forrás: IIHS/HDLI

A kutatásban számos adatsor szerepel – a cikk alján beillesztettük az egész anyagot, akit mélyebben érdekel a statisztika és nem riad meg az angoltól, kedvére böngészhet benne. Én itt most csak a fő táblázat számait emelném ki.

Kezdjük mindjárt a keresmények gyakoriságával. Vajon többet balesetezik-e a villanyautó, azzal a fene nagy nyomatékkal és fürge városi gyorsulással? Nos, olyannyira nem, hogy az ütközések száma 20%-kal marad el a belsőégésű motoros társaikhoz képest. Ennek valószínűleg nincs sok köze magához a meghajtás típusához, de mindenképpen érdekes adat.

A személyi sérülések tekintetében, az azonos modellcsaládon belül az elektromosnál 22%-kal kedvezőbbek az adatok a benzinesekhez és dízelekhez képest. Bár a miérteket nem magyarázzák az anyagban, logikus lenne azt gondolni, hogy a kis hatótávú elektromosakat elsősorban városokban használják és talán itt alacsonyabb sebességgel történnek a balesetek. Ugyanakkor a városokban több baleset is történik (55%, mint egy másik IIHS kutatásból kiderül), tehát ez alapján akkor az ütközések számának viszont magasabbnak kellene lenni a villanyosok esetében. De mint előbb láttuk, az is minusz 20%. Ha megnézzük a kutatásban szereplő autókat (villanyos, vagy nem), akkor ezek azért nem kimondottan azok a tipikus (amerikai) autópályázós járművek. A sérülések kórházi költségei kapcsán pedig több mint 40%-kal kevesebbet fizettek ki a villanyautók balesetei kapcsán, mint a belsőégésű motorosok esetén.

A sérült aksi miatt tömegesen gazdasági totálkáros villanyautók mítosza is megtörni látszik, hiszen az adatok pont ennek az ellenkezőjét mutatják.

Forrás: IIHS/HDLI

Bár ezek az autók nem dedikált elektromos platformra épültek, valószínűleg mégis csak számít valamit, hogy a belsőégésű hajtáslánc híján rendelkezésre álló megnövelt gyűrődési zóna. A kutatók azt is feltételezik, hogy talán más típusú vásárlók, sofőrök választanak elektromosat mint belsőégésű motorosat, és mások a vezetési stílusaik is.

Arról nem szól a fáma, hogy a kutatás eredményeként netán csökkentenék a villanyautósok biztosítási díjait.

Click to access hldi_bulletin_37-25.pdf

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.