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
auto

Radar figyelheti a Teslák utasterét

elektromos autó
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

Az elmúlt hetek balesetei és vitái kapcsán különösen aktuális téma a sofőrfigyelő rendszerek hatékonysága. Korábban ez csak arról szólt, hogy a légzsák aktiválásakor az autó a súlyautomatika alapján tudta, hogy ül-e valaki az ülésben. Fejlettebb rendszerek már az utas súlyát is figyelembe veszik a légzsák felfújásakor. És persze az utas övének becsatolására figyelmeztető csipogás is annak függvényében szólal meg, hogy ül-e valaki az anyósülésen.

Mostanra azonban már más okai is vannak a gyártóknak, hogy pontosabb képet szerezzenek az autókban tartózkodókról.

Mégiscsak jó a radar valamire

Mint nemrég megírtuk, a Tesla arra készül, hogy elhagyja a radart a vezetéstámogató, illetve későbbi önvezető rendszere arzenáljából. Elon Musk szerint egy jó kamerás rendszernek semmi szüksége ilyen mankóra. Majd elválik, hogy ebben igaza volt-e.

FSD – Így áll a Tesla víziója

Azt viszont látjuk, hogy nem elvi alapon tiltakozik úgy általában a radarok ellen a Tesla vezére, ugyanis új felhasználási területen akarják alkalmazni ezt az eszközt, mégpedig az utastérben. Természetesen nem a Tesla az első aki hasonló megoldáson dolgozik, de egy friss engedély kapcsán most kicsit több információt kaptunk róla, mire készülhetnek.

Az amerikai FCC, azaz a hírközlési hatóság az, amely jogosult eldönteni, mire lehet használni a televíziós és rádió frekvenciákat. Ennek az autókhoz túl sok köze nincsen, de mivel a radar is egyfajta rádióhullám, így ezen a területen is ők az illetékesek. Mint a Teslarati beszámol róla2021. április 14-én hagyta jóvá a hivatal a több technológiai cég kérelmét egy milliméteres hullámhosszon, az 57-64 GHz-es tartományban működő beltéri radar használatára. A felhasználási terület sokrétű, a gyermekek biztonságától, a betörésvédelemig terjed majd. Az egyik kérelmező, Vayyar Imgaing Ltd. oldalán videót is találtunk arról, ők mire akarják használni a rendszert.

A Tesla rendszere 4 adó és 3 vevő antennából áll és a 60-64 GHz-es tartományban működik majd. Azt tervezik, hogy ennek segítségével figyelmeztetni tudják a sofőrt, ha az autóban felejtette a csecsemőjét, pontosabb képük lesz az utasok valós övhasználatáról és a kabinban lévők elhelyezkedéséről, de akár a betörésvédelmet is kiterjeszthetik a kocsi 2 méteres körzetébe.

A cég azt is írja kérelmében, hogy menet közben a radart a sofőr figyelésére is szeretnék használni majd, nem csak azt eldöntendő, figyeli-e az utat, de akár egészségi állapotáról (elájult, vagy elaludt-e) is meggyőződhet majd a rendszer.

Forrás: Spamium/Reddit

Kíváncsian várjuk, hogy vajon beépítésre került-e már az ezekhez szükséges hardver a jelenleg futó Teslákba, hogy aztán egy szoftverfrissítéssel aktiválják majd, vagy csak a jövőben kerül ez a technológia bevezetésre. Mindenesetre a leírtak alapján a rendszer az Autopilot sofőrfigyelője kapcsán felvetett összes kritikára megfelelő válasz lehet majd. Ha a radar látja, hogy csak magunk mögött csatoltuk be az övet, vagy tényleg használjuk is, ha észreveszi, hogy a telefonunkat nyomogatjuk, esetleg a hátsó ülésre másztunk, vagy elaludtunk, akkor sokat segíthet a balesetek elkerülésében. Ezt részben a belső kamera is meg tudná tenni, de így fel sem merülhetnek adatvédelmi aggályok, hiszen nem készül rólunk videofelvétel.

Különösen ötletes az autóban felejtett gyermekkel / kisállattal kapcsolatos megoldás, hiszen így a rendszer a szülőt / gazdát a mobilalkalmazás segítségével értesítheti, vagy akár magtól bekapcsolhatja a légkondit is. Szükség esetén, ha egy meghatározott időn belül nem reagál a sofőr a figyelmeztetésre, a rendőrséget is értesítheti az automatika baba vagy házikedvenc életének védelmében.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.