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
auto
2024. 05. 19. vasárnap

Radar figyelheti a Teslák utasterét

elektromos autó
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

Az elmúlt hetek balesetei és vitái kapcsán különösen aktuális téma a sofőrfigyelő rendszerek hatékonysága. Korábban ez csak arról szólt, hogy a légzsák aktiválásakor az autó a súlyautomatika alapján tudta, hogy ül-e valaki az ülésben. Fejlettebb rendszerek már az utas súlyát is figyelembe veszik a légzsák felfújásakor. És persze az utas övének becsatolására figyelmeztető csipogás is annak függvényében szólal meg, hogy ül-e valaki az anyósülésen.

Mostanra azonban már más okai is vannak a gyártóknak, hogy pontosabb képet szerezzenek az autókban tartózkodókról.

Mégiscsak jó a radar valamire

Mint nemrég megírtuk, a Tesla arra készül, hogy elhagyja a radart a vezetéstámogató, illetve későbbi önvezető rendszere arzenáljából. Elon Musk szerint egy jó kamerás rendszernek semmi szüksége ilyen mankóra. Majd elválik, hogy ebben igaza volt-e.

FSD – Így áll a Tesla víziója

Azt viszont látjuk, hogy nem elvi alapon tiltakozik úgy általában a radarok ellen a Tesla vezére, ugyanis új felhasználási területen akarják alkalmazni ezt az eszközt, mégpedig az utastérben. Természetesen nem a Tesla az első aki hasonló megoldáson dolgozik, de egy friss engedély kapcsán most kicsit több információt kaptunk róla, mire készülhetnek.

Az amerikai FCC, azaz a hírközlési hatóság az, amely jogosult eldönteni, mire lehet használni a televíziós és rádió frekvenciákat. Ennek az autókhoz túl sok köze nincsen, de mivel a radar is egyfajta rádióhullám, így ezen a területen is ők az illetékesek. Mint a Teslarati beszámol róla2021. április 14-én hagyta jóvá a hivatal a több technológiai cég kérelmét egy milliméteres hullámhosszon, az 57-64 GHz-es tartományban működő beltéri radar használatára. A felhasználási terület sokrétű, a gyermekek biztonságától, a betörésvédelemig terjed majd. Az egyik kérelmező, Vayyar Imgaing Ltd. oldalán videót is találtunk arról, ők mire akarják használni a rendszert.

A Tesla rendszere 4 adó és 3 vevő antennából áll és a 60-64 GHz-es tartományban működik majd. Azt tervezik, hogy ennek segítségével figyelmeztetni tudják a sofőrt, ha az autóban felejtette a csecsemőjét, pontosabb képük lesz az utasok valós övhasználatáról és a kabinban lévők elhelyezkedéséről, de akár a betörésvédelmet is kiterjeszthetik a kocsi 2 méteres körzetébe.

A cég azt is írja kérelmében, hogy menet közben a radart a sofőr figyelésére is szeretnék használni majd, nem csak azt eldöntendő, figyeli-e az utat, de akár egészségi állapotáról (elájult, vagy elaludt-e) is meggyőződhet majd a rendszer.

Forrás: Spamium/Reddit

Kíváncsian várjuk, hogy vajon beépítésre került-e már az ezekhez szükséges hardver a jelenleg futó Teslákba, hogy aztán egy szoftverfrissítéssel aktiválják majd, vagy csak a jövőben kerül ez a technológia bevezetésre. Mindenesetre a leírtak alapján a rendszer az Autopilot sofőrfigyelője kapcsán felvetett összes kritikára megfelelő válasz lehet majd. Ha a radar látja, hogy csak magunk mögött csatoltuk be az övet, vagy tényleg használjuk is, ha észreveszi, hogy a telefonunkat nyomogatjuk, esetleg a hátsó ülésre másztunk, vagy elaludtunk, akkor sokat segíthet a balesetek elkerülésében. Ezt részben a belső kamera is meg tudná tenni, de így fel sem merülhetnek adatvédelmi aggályok, hiszen nem készül rólunk videofelvétel.

Különösen ötletes az autóban felejtett gyermekkel / kisállattal kapcsolatos megoldás, hiszen így a rendszer a szülőt / gazdát a mobilalkalmazás segítségével értesítheti, vagy akár magtól bekapcsolhatja a légkondit is. Szükség esetén, ha egy meghatározott időn belül nem reagál a sofőr a figyelmeztetésre, a rendőrséget is értesítheti az automatika baba vagy házikedvenc életének védelmében.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.