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 A koronavírus terjedését bizonyítottan elősegíti a levegőszennyezés, így stílusosnak nevezhetjük északi szomszédunk döntését: Szlovákia összesen 50 millió euróval támogatja az ultragyors elektromosautó-töltőállomások és hidrogén töltőállomások kiépítését országszerte a helyreállítási alapból – írja a mojelektromobil.sk. 2020 végén Szlovákiában körülbelül 670 nyilvános villanyautó-töltőpont üzemelt, melyek többsége (481 db) AC töltő. Egyenáramú, maximum 50 kW teljesítményű töltőpontból 146 db, legalább 150 kW teljesítményű ún. ultragyors töltőből (HPC) 43 darabot használhattak a hosszabb útra induló villanyautósok. Az ország területéhez képest ez a töltőszám egyébként jónak mondható, főleg, ha figyelembe vesszük azt is, hogy az országban egyelőre viszonylag kevés (kb. 10.000 db) tölthető autó van forgalomban. A töltőpontok eloszlása azonban nem tökéletes, vannak olyan régiók, ahol egyáltalán nincs töltőállomás. Ennek persze az az oka, hogy a profitorientált cégek elsősorban olyan helyre telepítettek töltőállomást, ahol belátható időn belüli megtérülést várnak. Az ország teljes lefedettsége nélkül azonban az ország átjárhatósága, az elektromos autók használhatósága kerül veszélybe. Akkus-napelemes töltőállomás épül Szlovákiában A kormány terve szerint a helyreállítási alapból a tiszta üzemű közlekedés támogatására fordított 50 millió eurós keretből megszüntetnék ezeket a fehér foltokat is, miközben tovább javítják a már lefedett területek töltőellátottságát is. A támogatás összege nem meglepő módon a telepítendő töltőállomás típusától függ, így legalább 11 kW teljesítményű AC töltőpontra maximum 3000 euró, legalább 50 kW-os DC töltőre maximum 29.000 euró, 150 kW feletti teljesítményre képes ultra töltők telepítésére pedig maximum 130.000 euró igényelhető. Az elektromos autó töltőpontok mellett hidrogén töltőállomások telepítésére is lehet támogatást igényelni, töltőpontonként maximum 2.000.000 eurót. A hidrogén töltőállomásokkal kapcsolatos elvárás, hogy 350/700 bar nyomást kell biztosítani a tankoláshoz, mivel ennél alacsonyabb nyomás esetén nem tölthető fel teljesen az autók hidrogéntartálya, ami csökkentené a járművek hatótávolságát. Az ideális országos töltőellátottság biztosításához egyértelmű minimum követelményeket szabtak meg, amely lakosságszám alapján meghatározza, hogy az egyes megyékbe minimálisan hány darab töltőpontot kell telepíteni. A támogatásra vállalkozások és önkormányzatok egyaránt pályázhatnak majd. Például egy 25.000 lakosú körzetnek 44.000 euró támogatást kell kapnia, amiből 5 db váltóáramú töltőállomást és 1 db egyenáramú töltőállomást kell megvalósítani. Egy 100.000 lakosú körzetben pedig a támogatás összege már 147.000 euró, amiből 20 db AC és 3 db DC töltőállomást kell kiépíteni. Ilyen is lehet egy díjcsomag otthoni töltéssel nem rendelkezőknek A vállalkozások és önkormányzatok támogatása mellett az állam is kiveszi a részét a fejlesztésből, így 228 db ultragyors töltőoszlopot telepítenek majd autópályák és gyorsforgalmi utak mentén. Az infrastruktúra 100%-os tulajdonosa az állam lesz. A kivitelezés egyik feltétele, hogy legalább 1 MW kapacitású elektromos csatlakozást kell kiépíteni. A 228 db töltőpontot 64 helyszínen osztják majd el, így minden töltőállomásra 4-8 db ultragyors töltőpont (HPC) kerül. A beruházás független a Szlovákiában jelenleg folyamatban lévő ZSE Drive és NDS projektektől, melyek keretében országszerte építenek ki ultratöltőket autópálya-pihenőkben. Az új töltőállomások kiépítése a tervek szerint jövőre kezdődik meg, és 2026 közepéig be is kell fejezni a projektet. A hidrogén töltőinfrastruktúra fejlesztése is elindul Szlovákiában, az első két töltőállomás még idén megépül majd Pozsonyban és Kassán. 2025-ig összesen hat hidrogén töltőállomás telepítését tervezik az országban. Átadták Magyarország első hidrogén töltőállomását 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!