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
auto
2024. 03. 04. hétfő

Ma délelőtt a Volkswagen megtartotta ez első Way to Zero konferenciáját, amelyben a vállalat és annak termékeinek dekarbonizációs stratégiájáról árult el részleteket. Ralf Brandstätter, a német autómárka vezérigazgatója már az előadás elején leszögezte: a Volkswagen villanyautós offenzívája, azaz az egymás után bemutatkozó ID. járművek, az elektromobilitási beruházások és gyárátalakítások csupán a kezdete mindannak, amit a gyártó a fenntarthatóság érdekében tenni kíván. A 2050-re kitűzött karbonsemlegesség eléréséhez holisztikus megközelítést választ: a gyártástól kezdve a szolgáltatásokon át egészen az újrahasznosításig tart majd a dekarbonizáció üldözése.

A VW kiterítette a kártyákat, így erednek a Tesla nyomába

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

A középtávú célkitűzések között szerepel a járművenként kibocsátott CO2 40%-os csökkentése (2018-hoz képest) 2030-ig, amely magasabb, mint a Volkswagen Csoport átlagos célja (30%). Ennek eredményeképp a Volkswagen járművei átlagban 17 tonnával kevesebb szén-dioxidot juttatnak a levegőbe. Branstätter hozzátette, hogy 2020-ban 369 millió tonna volt a globális szénkibocsátásuk, ami nagyjából azonos az Egyesült Királyság teljes éves emissziójával.

A tervezett kibocsátás-csökkentés eléréséhez rengeteg tisztán elektromos meghajtású autóra lesz szükség, amiről az új ACCELERATE stratégia gondoskodik. A Volkswagen kiemeli, hogy a végső cél az új autók teljes elektromosítása, de azt nem tudni, hogy mikortól nem kínál több belsőégésű motoros járművet a márka. 2030-ra Európában legalább 70%-os arányban vehetnek részt a villanyautók a saját újautó-értékesítésben a vállalat számításai szerint, ami több mint 1 millió elektromos autót jelent évente. Minden évben érkezik legalább egy új villanyos modell – a legutóbbi bemutató az ID.4 GTX változatáról szólt, de hamarosan az ID.5-öt is láthatjuk majd.

Volkswagen ID.4 (fotó: Volkswagen)

A Volkswagen állítása szerint ő az első autógyártó vállalat, mely közvetlenül, nagy léptékben támogatja a megújuló energiatermelés terjedését, aminek köszönhetően Európa-szerte számos új szélfarm és napelem-park épülhet 2025-ig. Németországban például várhatóan 2021 végén fejeződik be egy napelem-park építése, amely mindenféle állami támogatás nélkül valósul meg, és körülbelül 420 ezer moduljával a legnagyobb ilyen projekt az országban. Valamennyi tervezett új megújulóenergia-program összes termelése az évtized közepére eléri a közel 7 TWh-t.

A tiszta elektromosságnak nem csupán az elektromos autók környezetbarát működésében van szerepe, hanem az autók gyártásában, valamint a beszállítók termelésében is. A Volkswagen jelenleg minden európai létesítményéhez megújuló forrásból szerzi be az energiát, 2030-tól pedig világszerte minden gyára kizárólag zöld elektromossággal fog működni. A jövőben a VW szisztematikusan azonosítja az ellátási lánc legnagyobb kibocsátóit, és lép fel ellenük: az ID.3 és ID.4 akkumulátor-cellái például már most is megújuló energiával készülnek.

Villanyautó-gyár villanyautó töltővel (forrás: VW)

Az akkumulátoros autók terjedésével nagyobb hangsúly helyeződik az újrahasznosításra is: az aksik anyagának több mint 90%-a visszanyerhető és újrahasználható újabb akkumulátorok gyártásához, tovább csökkentve a kibocsátott CO2 mennyiségét. A Volkswagen Group Components kísérleti újrahasznosító üzeme már működik Salzgitterben.

Akkumulátorok újrahasznosításába kezdett a Volkswagen

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.