Volkswagen: a nagy elektromos offenzíva csak a kezdet

Ma délelőtt a Volkswagen megtartotta ez első Way to Zero konferenciáját, amelyben a vállalat és annak termékeinek dekarbonizációs stratégiájáról árult el részleteket. Ralf Brandstätter, a német autómárka vezérigazgatója már az előadás elején leszögezte: a Volkswagen villanyautós offenzívája, azaz az egymás után bemutatkozó ID. járművek, az elektromobilitási beruházások és gyárátalakítások csupán a kezdete mindannak, amit a gyártó a fenntarthatóság érdekében tenni kíván. A 2050-re kitűzött karbonsemlegesség eléréséhez holisztikus megközelítést választ: a gyártástól kezdve a szolgáltatásokon át egészen az újrahasznosításig tart majd a dekarbonizáció üldözése.

A középtávú célkitűzések között szerepel a járművenként kibocsátott CO2 40%-os csökkentése (2018-hoz képest) 2030-ig, amely magasabb, mint a Volkswagen Csoport átlagos célja (30%). Ennek eredményeképp a Volkswagen járművei átlagban 17 tonnával kevesebb szén-dioxidot juttatnak a levegőbe. Branstätter hozzátette, hogy 2020-ban 369 millió tonna volt a globális szénkibocsátásuk, ami nagyjából azonos az Egyesült Királyság teljes éves emissziójával.

A tervezett kibocsátás-csökkentés eléréséhez rengeteg tisztán elektromos meghajtású autóra lesz szükség, amiről az új ACCELERATE stratégia gondoskodik. A Volkswagen kiemeli, hogy a végső cél az új autók teljes elektromosítása, de azt nem tudni, hogy mikortól nem kínál több belsőégésű motoros járművet a márka. 2030-ra Európában legalább 70%-os arányban vehetnek részt a villanyautók a saját újautó-értékesítésben a vállalat számításai szerint, ami több mint 1 millió elektromos autót jelent évente. Minden évben érkezik legalább egy új villanyos modell – a legutóbbi bemutató az ID.4 GTX változatáról szólt, de hamarosan az ID.5-öt is láthatjuk majd.

Volkswagen ID.4 (fotó: Volkswagen)

A Volkswagen állítása szerint ő az első autógyártó vállalat, mely közvetlenül, nagy léptékben támogatja a megújuló energiatermelés terjedését, aminek köszönhetően Európa-szerte számos új szélfarm és napelem-park épülhet 2025-ig. Németországban például várhatóan 2021 végén fejeződik be egy napelem-park építése, amely mindenféle állami támogatás nélkül valósul meg, és körülbelül 420 ezer moduljával a legnagyobb ilyen projekt az országban. Valamennyi tervezett új megújulóenergia-program összes termelése az évtized közepére eléri a közel 7 TWh-t.

A tiszta elektromosságnak nem csupán az elektromos autók környezetbarát működésében van szerepe, hanem az autók gyártásában, valamint a beszállítók termelésében is. A Volkswagen jelenleg minden európai létesítményéhez megújuló forrásból szerzi be az energiát, 2030-tól pedig világszerte minden gyára kizárólag zöld elektromossággal fog működni. A jövőben a VW szisztematikusan azonosítja az ellátási lánc legnagyobb kibocsátóit, és lép fel ellenük: az ID.3 és ID.4 akkumulátor-cellái például már most is megújuló energiával készülnek.

Villanyautó-gyár villanyautó töltővel (forrás: VW)

Az akkumulátoros autók terjedésével nagyobb hangsúly helyeződik az újrahasznosításra is: az aksik anyagának több mint 90%-a visszanyerhető és újrahasználható újabb akkumulátorok gyártásához, tovább csökkentve a kibocsátott CO2 mennyiségét. A Volkswagen Group Components kísérleti újrahasznosító üzeme már működik Salzgitterben.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.