HALLASSUK A HANGUNK!

Írd alá Te is a GEVA (Global EV Alliance) nyilatkozatát!

A Tesla az aksi újrahasznosítást is házon belülre hozza

A Tesla 2020-as éves környezeti tanulmánya többek között azzal is foglalkozott, hogy mi történik az akkumulátorokkal az életciklusuk végén.

Természetesen azt sejtettük, hogy nem a kukában végzik a cellák,  de most kicsit több részletet tudtunk meg arról, mihez kezd velük a Tesla.

Nem vész el, és annyira át sem alakul

Az akkumulátorokkal kapcsolatban az egyik legnagyobb tévhit, hogy hasznos életük végén majd valami hatalmas környezeti terhelést jelentenek bolygónak, ergo, lám a villanyautó nem is olyan környezetbarát.

Szerencsére egyik gyártó, vagy aksi újrahasznosító cég sem a saját pénztárcája ellensége, hiszen egy használt akkumulátor valóságos aranybánya. Na jó, nem szó szerint, mert arany valószínűleg nincs benne, de sok egyéb igen értékes fém igen, mégpedig finomított, koncentrált formában. Ezért gyakorlatilag az összes autógyártó vagy saját maga, vagy partnerei lévén 95% feletti újrahasznosítást céloz meg, ami pont 95%-kal több, mint amit a fosszilis üzemanyagokból visszanyerünk.

Bezúzott cellák. Forrás: Tesla

Így van ez a Teslánál is, akik eddig egy külső partnerrel dolgoztak, de 2020 utolsó negyedévében kiépítették a Giga Nevada saját újrahasznosító egységének első ütemét. A cég hangsúlyozza, hogy eddig is újrahasznosításra küldtek minden hibás, sérült, vagy selejt akkumulátort, viszont mostantól ezt házon belül teszik meg.

2020-ban a vállalat 1300 tonna nikkelt, 400 tonna rezet és 80 tonna kobaltot nyert így ki – és ha ez viszonylag kis mennyiségnek tűnik, akkor az azért van, mert alig akad használhatatlan aksi. Ahogy ezt más gyártóknál is hallottuk, az autók akkumulátorainak élettartama sokkal hosszabb, mint azt eredetileg remélték, ráadásul ha autóba már nem jó, vannak még másodlagos felhasználási lehetőségek is, amikkel a Tesla is él, mielőtt bezúzná az aksikat – így a jelentés.

A cég minden új autó és akkumulátor gyárát, így Berlint és Austint is úgy tervezi, hogy azok házon belül újrahasznosítsák az aksikat.

Fekete massza

Az újrahasznosítás jelenlegi forrása a Tesla saját kutatás-fejlesztési csapata által leamortizált aksikból, illetve a gyártási selejtből áll. Miután az akkupakkból eltávolították a cellákat, bezúzzák azokat, majd az egészet fekete színű, durva szemű homokra emlékeztető állagúra finomítják, amit a szakma fekete masszának nevez.

A fekete massza a német vegyipari óriás, a BASF fotóján.

A folyamat a Teslánál 97%-os hatékonyságú, azaz ennyi anyagot tudnak kinyerni. Ezt tovább tisztítják és a nikkel, a réz, a mangán, illetve a kobalt 95%-át kinyerik belőle.

Forrás: Tesla

A Tesla azt mondja, hogy, ha a gépsor egyik felén 1000 kWh kapacitású akkumulátor cella megy be, akkor a folyamat végén ebből 921 kWh új akkumulátorhoz elegendő anyagot tudnak előállítani. Hosszú távon tehát hatalmas költségmegtakarítás az újrahasznosítás az új anyagok bányászata és vásárlása helyett.

További érdekes részletek a 2020-as környezeti jelentésből:

 

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.