A legkisebb Mercedes furgon is elektromos hajtást kapott

A Renault és a Mercedes-Benz együttműködésének eredményeképp 2012-ben született Citan a német prémium autógyártó belépője volt a kisméretű áruterítők piacára. Kompakt külső dimenziói, szélesre nyíló tolóajtói, rakterének alacsonyan fekvő küszöbje alkalmassá tették arra, hogy a zsúfolt városi körülmények között is könnyedén lehessen ki-, és bepakolni, miközben tágas utas-, és csomagtere változatos feladatok elvégzésére adott lehetőséget. A ma bemutatott legújabb generációt azonban nem a Mercedes személyautóira jobban hasonlító új dizájn, vagy a kibővített biztonsági funkciók teszik még ideálisabbá a városi használatra, hanem a vadonatúj, tisztán elektromos hajtáslánc, amely az eCitan típust mozgatja. A villanyautó a nagy és a közepes teherautószegmenst képviselő eSprinter és eVito járművekhez csatlakozik.

Az elektromos kisteherautó valamennyi karosszériaváltozatának csúcsteljesítménye 75 kW lesz 245 Nm nyomatékkal, amelyet az első tengelyre helyezett szinkronmotor generál. A magas feszültségű akkumulátor, mely 8 modulból áll össze 44 kWh nettó kapacitássá, a hátsó tengely előtt található az alvázba építve, ahol az ütközésektől is védve van.

Az autó fedélzeti töltője szériaként 11 kW-os AC töltést enged, de opcionálisan ez megduplázható. Egyenáramú töltőoszlopon 75 kW az elérhető legnagyobb töltési teljesítmény, de hogy egy töltőberendezésre csatlakozva mennyit mutat majd annak kijelzője, azt természetesen az akku töltöttsége és hőmérséklete is befolyásolja. Ideális körülmények között 10%-ról 80%-ra 40 perc alatt lehet feltölteni az autó orrán található embléma mögé rejtett CCS csatlakozón keresztül.

Az eCitan a hajtáslánc jellemzőiben osztozik a Renault Kangoo Z.E. kisteherautóval, amely idén márciusban lépett új generációba, és kapta meg a franciák E-TECH rendszerét. A két modell az előzetesen megadott hatótávadatban különbözik, a Mercedes ugyanis 20 kilométerrel többet, 285 kilométert ígér a WLTP szerint, habár ez még nem hivatalos.

A Mercedes elmondása alapján a teherbírás, raktérkapacitás, biztonság, és felszereltség tekintetében a villanyautó teljes mértékben megegyezik hagyományos testvéreivel. A Citan Panel Van maximálisan 2,9 köbméternyi árut tud elszállítani, hasznos teherbírása változattól függően 318 és 782 kg között alakul, de vontatva akár 1500 kilót is magával vihet.

Az eCitan egyelőre nem lesz elérhető a Citan, és személyszállító változata, a Citan Tourer piaci bevezetésekor, majd csak később, 2022 második felében érkezik. A Mercedes kompakt áruszállítója egyébként egy új korszak hírnöke, innentől kezdve ugyanis minden újonnan tervezett kisteherautó kizárólag tisztán elektromos lesz, azaz a Citan a legutolsó, belsőégésű motorral kapható jármű a Mercedes-Benz Vans kínálatában.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.