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
auto
2024. 03. 04. hétfő

A kínaiak már levizsgáztatnak, mielőtt vezetői asszisztenst kapcsolsz

Egy teszt kitöltéséhez köti vezetéstámogató rendszereinek használatát autóiban a NIO, ezzel kötelezve felhasználóit arra, hogy tájékozódjanak a technológia képességeiről, mielőtt félreértve azok működését balesetveszélyes szituációkat okoznak az utakon. A kínai elektromosautó-gyártó ügyfelei arról számoltak be, hogy a vizsga egy hatperces videóval indul, ami a Navigate on Pilot (NOP) szoftveregyüttesről szól, és kihangsúlyozza, hogy a NIO Pilot funkciói csupán vezetéstámogató, és nem önvezető rendszerek, azaz az autó irányításáért folyamatosan, kivétel nélkül a volán mögött ülő ember a felelős. A tájékoztató videót követően a felhasználóknak 10 kvízkérdésre kell helyesen válaszolniuk, hogy 200 NIO kreditet kapjanak, és hozzáférhessenek a NOP rendszerhez.

Az ügyfelek tudásának felmérését nem véletlenül most vezeti be a NIO: augusztus 12-én a 31 éves Lin Wenqin, számos népszerű étteremlánc alapítója és tulajdonosa a NIO ES8-asával az autópályán belerohant egy útkarbantartást végző járműbe, és életét vesztette. A baleset körülményeinek kivizsgálása még folyamatban van, de állítólag a NIO Pilot be volt kapcsolva.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09Y3V0b3V0JnV0bV9jYW1wYWlnbj1iYW5uZXIiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWN1dG91dCZ1dG1fY2FtcGFpZ249YmFubmVyJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMy92aWxsYW55YXV0b3Nvay0xMjAweDE2MDAtamF2LmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDMvdmlsbGFueWF1dG9zb2stMTIwMHgxNjAwLWphdi5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

Az esetet követően ismét a média figyelmének középpontjába kerültek a vezetéstámogató rendszerek és azok felelőssége a balesetek során. A Lin családja által felfogadott ügyvéd azzal is megvádolta a NIO-t, hogy szándékosan módosította, vagy törölte az autó által rögzített adatokat, amikor eltávolította az akkumulátort a roncsból, hogy leplezze a NIO Pilot hibáját – az autógyártó ezt tagadja, és azt ígéri, hogy a nyomozás lezárulta után közzéteszi az adatokat.

A NIO okostelefonos applikációjában megjelenő teszttel a gyártó védekezhet azzal, hogy egyértelműen tájékoztatta vásárlóit a vezetőiasszisztens-funkciók működéséről, ráadásul többszörösen is, hiszen ezek az információk az autó műszaki leírásában, és a vállalat honlapján is megtalálhatók.

A 2014-ben alapított autógyártó tavaly dobta piacra Navigate On Pilot rendszerét, amely tartalmazza a fedélzeti navigációt, a HD térképeket, valamint NIO Pilot vezetéstámogató rendszeregyüttest. Ez utóbbi bizonyos közlekedési szituációkban segíti a sofőr, például a sávtartásban, a sávváltásban, valamint az autópályás fel-, és lehajtásban. Ám amennyiben bizonyos feltételek nem teljesülnek, ezen funkciók helytelenül működhetnek vagy kikapcsolhatnak – hangsúlyozta a vezetéstámogató rendszerek fejlesztési részlegének elnökhelyettese tavaly –, ezért a sofőrnek folyamatosan résen kell lennie, hogy szükség esetén átvehesse az irányítást.

 

Egyébként nem a NIO az első autógyártó, mely teszthez köti a vezetéstámogató rendszerek használatát: vetélytársa, az XPeng Navigation Guided Pilot rendszere szintén csak kvízkérdések helyes megválaszolása után válik elérhetővé.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzAyLzIwMjQtMDItMDEtdm9sdGllLWV2LTEzMDB4NjAwLTQuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1ldi0xMzAweDYwMC00LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.