A britek előírnák, milyen arányban adjanak el villanyautót a gyártók
Boris Johnson brit miniszterelnök az autóipar legfontosabb képviselőivel tartott keddi kerekasztal-beszélgetést követően bejelentette, hogy a kormány egy új ZEV (Zero Emission Vehicle) intézkedés bevezetésére készül, amely évről évre egyre nagyobb arányt ír majd elő a kibocsátásmentes járművek számára az autógyártók összes értékesítésén belül. Az új rendelet a karbonsemleges jövő megteremtése érdekében szükséges teendőket és célkitűzéseket összefoglaló Net Zero Strategy részét képezi, és hozzásegítené az autógyártó és beszállító vállalatokat, hogy zökkenőmentesen álljanak át elektromos autók gyártására.
A jelenlegi tervek szerint 2030-ban lép életbe az Egyesült Királyságban a kizárólag belsőégésű motor által működtetett benzin-, és dízelautók értékesítésének teljes tiltása. Annak érdekében azonban, hogy a gyártók fel tudjanak készülni erre a váltásra, 2024-ben már egy meghatározott arányban kell majd villanyautót értékesíteniük az országban, amely ezt követően minden évben növekedni fog. Ennek részletei még kidolgozásra várnak. A kormány hozzátette, hogy példát kíván mutatni a flottája elektromosításával, így 2022 decemberére 25%, 2027-re pedig 100% lesz a zéró kibocsátású járművek aránya a kormányzati flottában.
Mindazonáltal a Net Zero Strategy nem csupán az elektromos közúti közlekedésre való átállásra fókuszál, hanem kiemelt célja, hogy a világjárvány utáni zöld gazdasági újraindítás ne egy autózás alapú mobilitást építsen vissza. Ennek érdekében a kormány több mint 21 milliárd fonttal támogatja a helyi tömegközlekedési rendszerek fejlesztését, amely magában foglalja a szennyező buszok lecserélését, integrált hálózatok kiépítését, valamint buszsávok kialakítását is. 2 milliárd fontot arra is félretesznek a britek, hogy a kerékpáros közlekedést eleinte több száz, majd több ezer mérföld új kerékpárúttal fellendítsék.