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
auto
2024. 04. 20. szombat

Október 19-én elstartolt a Zhejiang Geely Holding Group, ismertebb nevén Geely legújabb elektromosautó-márkája által bemutatott Zeekr 001 sorozatgyártása a Ningbo városában található Intelligent Factory nevű létesítményben, Kínában. A többek között a Volvo Cars, Polestar, és Lotus anyavállalataként működő Geely még áprilisban rántotta le a leplet a tisztán elektromos meghajtású modellről, amely a villanyautókról szóló híreket rendszeresen követő olvasóknak ismerős lehet: az autót korábban a Lynk&Co márkajelzése alatt, Zero Concept néven mutatták be.

Új márka, ismerős villanyautó – Zeekr 001

A 4970 mm hosszú, 1999 mm széles, és 1560 mm magas Zeekr 001 a gyártó elmondása szerint egy kombi, de a vaskos testfelépítése miatt, valamint 117 és 205 mm között állítható hasmagassága miatt nem a hagyományos kombikarosszériát tárja elénk, hanem egy crossoveresebb, sportosabb formát képvisel. A svéd tervezőközpontban a „No more boring EVs” azaz a „Nincsenek többé unalmas elektromos autók” szellemiség jegyében rajzolták meg a járművet. Nem hétköznapi dizájnja mellett a modell különlegessége, hogy ez az első villanyautó a Geely csoport elektromosnak tervezett Sustainable Electric Architecture (SEA) padlólemezén. A platform használatával a tervezők egészen a sarkokig ki tudták tolni a kerekeket, így a tengelytávolság egy kicsivel túllépi a három métert.

A duplamotoros hajtáslánc összteljesítménye 400 kW 768 Nm csúcsnyomaték mellett, ami arra elég, hogy teljesen mozdulatlan állapotból 3,8 másodperc alatt 100 km/h-ra gyorsuljon. Az autó az összkerékmeghajtás mellett egymotoros, hátsókerekes hajtással is elérhető Kínában 200 kW teljesítménnyel. Az áprilisi premieren elhangzottak szerint két akkuméret közül lehet választani az autóhoz, az egyik 86 kWh, a másik 100 kWh kapacitású, előbbivel 526, utóbbival a maximális hatótávolság 712 km a régi NEDC szabvány szerint.

A Zeekr a Geely prémium márkájaként alakult meg, így az autó technológiája és felszereltsége is ehhez mérten került kiválasztásra. Az ideális hőgazdálkodásért hőszivattyú felelős, a kényelmes beszállásról pedig automatikusan nyíló és záródó ajtók gondoskodnak. A jármű Assisted Drive vezetéstámogató rendszeréhez már készülőben van az első Over-the-Air frissítés is.

Kínában a 86 kWh-s AWD, valamint a 100 kWh-s RWD változat indulóára is 281.000 jüan (átszámítva körülbelül 13,7 millió forint), a 100 kWh-s AWD csúcsváltozat pedig 360.000 jüantól (17,6 millió Ft) vihető haza.

A gyártás kezdetéről szóló sajtóanyagban a Zeekr arról is írt, hogy az Intelligent Factory a világ egyik legfejlettebb gyártólétesítménye, ahol már az ipari besorolású 5G+ hálózat is bevezetésre került. Az üzem bizonyos részlegei teljesen automatizáltan működnek több mint 300 robot segítségével. A gyártás folyamatáról videót is közzétett a Geely.

A Zeekr 001 kiszállítása október 23-án indul a vállalat úgynevezett Zeekr Experience Center és Zeekr Spaces szalonjain keresztül. Saját töltőhálózat is épül, 360 kW teljesítményű villámtöltőkkel, amelyek 5 perc alatt 120 km hatótávot tölthetnek az autóba. 2021 végéig 10 városban telepíti le ultramagas teljesítményű töltőit a Zeekr, 2023 végéig pedig összesen 2200, különböző teljesítményű töltőállomás felhúzása a cél.

A Zeekr a jövő évben Kínán kívüli autópiacokon is megjelenik a tervek szerint, de európai forgalmazásról egyelőre nincs biztos információ. Az autó padlólemeze azonban európai autógyártók villanyautóiba is be fog kerülni.

Európai gyártók is megkapják a kínai elektromos csúcstechnológiát

 

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.