Jövő év elején érkeznek az új aksik az első Teslákba

Ahogy arról még tegnap este beszámoltunk a Tesla harmadik negyedéves jelentése rekord, 1,6 milliárdos adózott nyereséget mutatott fel, és nagyjából miden mérőszám hasonlóan pozitív képet festett a vállalatról. A cég törlesztett 1,5 milliárd dollár tartozást, még mindig 16 milliárd tartaléka van, és a rekord nyereségnek mindössze 17%-a származott kvóta eladásokból. A legnagyobb fegyvertény azonban valószínűleg az autós üzletág 30% körüli haszonkulcsa, és a cég 14,6%-os üzemi nyeresége voltak, amit a chiphiány, a növekvő költségek, és az olcsóbb autók okozta áresés ellenére ért el.

De a pénzügyi adatokat félretéve, mi minden mást osztottak még meg a cég vezetői tegnap éjjel?

Giga Berlin falunap

Bővülő gyártás, új cellák

A Tesla weboldalán található szállítási határidőket nézve az elmúlt hetek kérdése az volt, hogy vajon a kereslet ugrott-e meg ennyire, vagy a chiphiány miatt lassult-e a gyártás. Ha valaki Amerikában most rendel Model S-t, akkor a legdrágább Plaid-et még decemberben megkaphatja, de a Long Rangere jövő júniusig kell várnia. A Model 3-nál sem sokkal jobba helyzet, mert Performance még van novemberre, Long Range decemberre, de a legolcsóbb, kis akkus SR+ változatra májusig kell várni. a Model Y-ból si csak a legdrágább Performance fér még bele a decemberi kiszállításba, a Long Ranget már áprilisra ígérik.

Ezek az autók jelenleg mind Fremontban készülnek, ami már így is a kapacitása határait súrolja, az elmúlt 12 hónapban 430 ezer autó készült itt. Azonban a Tesla most olyan átalakításokra készül, amikkel további 50%-kal tudja növelni a kaliforniai üzem termelését. Ehhez jön még majd hozzá a Giga Austin kapacitása, tehát elmondható, hogy a folyamatosan növekvő keresletre próbálnak reagálni. Ennek kapcsán meg is jegyezték, hogy a hosszú várakozási idő már nekik is gondot jelent, mivel ha valaki megrendeli most a kocsit, fixálja a mai árat, de a Teslának majd lehet hogy 6 hónap múlva kell legyártania azt, és ki tudja akkor mi lesz épp a világban (Covid, chip hiány) és mennyibe kerül ez nekik. A növekvő keresletet egyébként alátámasztja a cég pénzügyi jelentése is, hiszen a vásárlók által befizetett előlegek összege egy év alatt úgy nőtt 700 millióról 830 millióra, hogy közben a negyedévente leszállított autók száma több mint 70%-kal nőtt. Azonban még ez a gyártási növekedés sem tudta lelassítani a várólista növekedését.

A Giga Texas első fázisa kívülről.

Az új gyárak kapcsán továbbra is az a terv, hogy még idén beindul a termelés mind Austinban, mind Berlinben, de a cég emlékeztet rá, hogy a gyártás felfuttatása eleinte mindig nagyon lassú, az első pár legyártott autót pedig alaposan megvizsgálják, ezeket az új gyártási helyszín miatt pedig újra homoligizálni is kell, így valószínűleg csak jövő év elején adják majd át a vásárlóknak. Ezt láttuk a Model Y esetében Kínában is, ahol a gyártás 2020 november-december magasságában indult, de a vásárlóknak csak januárban adták át a kocsikat. A céljuk hogy elérjék a heti 5000-es, majd később akár 10.000-es gyártási tempót mindkét új üzemben, és továbbra is az Y-nal indul a  gyártás. A vállalat arra is felhívta a figyelmet, hogy egy új gyártósor beindításakor az összes fix költség csak nagyon kevés legyártott példányon oszlik meg, így az új gyárak, a könyvelési szabályok miatt, eleinte negatív hatással lesznek a haszonkulcsra. Így volt ez az új Model S gyártásnak megkezdésekor is a második negyedévben, amikor csak 2340 készült belőlük, de most már a közel 9000 darabos termelés mellett is pozitívba fordult az autó haszonkulcsa.

Giga Press a gigagyárban

A termelés növelése nem csak az autókat, de az energiatárolókat is érinti, itt szintén növelniük kell a tempót. Ebben segíteni fog az évi 40 GWh gyártási kapacitású új Megapack gyár, amibe a hírek szerint a CATL LFP celláit hasznosítják majd az ipari energiatárolókhoz. A cég azt is bejelentette egyébként, hogy minden piacon, az összes kis aksis modelljük LFP cellákra vált –  bár ez nem volt nagy újdonság, abszolút várható volt azután, hogy már megjelentek ezek az aksik az amerikai 3-asban is.

És ha már cellák, szűkszavúan de nyilatkoztak a 4680-asokról is. Eszerint a gyártás a terveknek megfelelően halad, egyre több pakkot készítenek belső tesztelési célra.

Az első autókat jövő év elején várhatjuk az új cellákkal – a töréstesztek és egyéb belső vizsgálatok jól zárultak, és a cellagyártás üteme is megfelelően alakul.

A cég tovább növeli Sanghaj gyártási kapacitását is, és még mindig az a távlati tervük, hogy évi 20 millió autót gyártsanak

A giga Sanghaj K+F központja. elméletileg itt készül a 25 ezer dolláros Tesla.

FSD

Az önvezetés fejlesztése kapcsán a vállalat megerősítette, hogy gőzerővel folyik a munka az újabb és újabb kiadásokon, és a szoftver folyamatosan és jelentősen fejlődik. Ezt elsősorban azok érzik akik használják azt, és a saját bőrükön tapasztalják a javulást. Az előfizetés kapcsán megjegyezték, hogy egyelőre nem látják a havidíjas megoldás hatását a vásárlások mennyiségére, magyarul nem csökkent számottevően azok száma akik egy összegben kifizetik a szolgáltatást. Akik már korábban vettek FSD előfizetést autójukhoz, de már lecserélnék azt, azoknak jó hír, hogy a cég a nála beszámított autóknál felárat fizet az extráért, tehát többet ér tőle a kocsi.

A gyártósorra néz az iroda a Giga Texasban.

A jelenlegi nyilvános tesztprogram kapcsán elmondták, hogy jelenleg az a legnagyobb kihívás, hogy minél gyorsabban elemezzék a temérdek adatot ami bejön a kocsiktól. Ebben sokat segít majd a Dojo, de az még nincs kész, illetve csak a régebbi szerverek működnek. A jelenleg folyó amerikai hatósági vizsgálatokkal kapcsolatban kifejtették, hogy jó a viszonyuk az NHTSA-val és folyamatos és nyitott az együttműködés. Korábban is megosztottak minden adatot és szívesen veszik a visszajelzést. Ezzel együtt úgy érzik, hogy az adatok őket igazolják, és a rendszereik biztonságosabbá teszik a kocsikat

A Safety Score, ami megmutatja , mennyire vezet biztonságosan a sofőr, sokat számít a biztosítási modelljüknél is. Akár 30%-kal alacsonyabbak lehetnek tőle a díjak, és sokkal kisebb a balesetek veszélye, mert a vezető jobban odafigyel. Egyelőre azonban államról államra kell menniük, mert mindenhol kicsit máshogy van szabályozva a biztosítási piac. Jelenleg Kalifornia után most Texasban teszik elérhető a biztosítási ajánlatukat.

Supercharger, szerviz és új modellek

A szervizeik hosszú várólistájára reagálva elmondták, hogy ők is látják a növekvő várakozási időt, de ez részben átmeneti állapot, mert tapasztalatuk szerint a tavalyi lezárások alatt sokan elhalasztották a szükséges javítást, ezért gyűlik fel most több munka. Ugyanakkor a szervizek száma egy év alatt 35%-kal, a mobil szervizautóké pedig 40%-kal nőtt. Filozófiájuk továbbra is az, hogy az a legjobb szerviz amire szükség sincs, ezért tovább javítanak autóik megbízhatóságán.

Model Y minőségellenőrzés a Giga Texasban

A Superchargerek szintén túlterheltek helyenként, pedig egy év alatt közel 50%-kal bővül a hálózat, és most már 3254 helyszínen 29.281 töltőoszlop várja a Teslásokat. Az új akkupakkok és a 250 kW-os V3-as töltők is azt segítik, hogy egységnyi idő alatt több ügyfelet szolgálhasson ki a hálózat, de folyamatban van a navigáció fejlesztése is, hogy ne legyen túl konzervatív, és ne tervezzen felesleges töltéssel, illetve hogy úgy tervezze meg az útvonalat, hogy  elkerülje a túlterhelt töltőket.

A 25 ezer dolláros autó kapcsán kérdésre elmondták, hogy nincs változás a 2023-as tervekben, de addig nincs értelme új modellt kihozni, amíg nincs elég cella hozzá.

 

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.