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
auto
2024. 04. 19. péntek

Az XPeng, mely elsősorban a kínai piacon kapható legfejlettebb vezetéstámogató rendszerrel felszerelt elektromos autóival vált ismertté, a napokban megrendezett idei Tech Day eseményen számos, az elkövetkezendő években kereskedelmi forgalomba szánt innovatív technológiát mutatott be a közönségnek.

Elindultak az XPeng csúcsszedánjai Kínából Európába

Ezek egyike az XPILOT intelligens vezetői asszisztensrendszer vadonatúj, 3.5-ös változata, amely 2022 első felében váltja a jelenlegi, 2021 elején bevezetett 3.0-s rendszert. A kínai autógyártó négyszeres érzékelésről ír, amely dupla kamerás látásból, LiDAR-ból, valamint milliméter-hullámhosszú radarból áll össze, kétdimenziós megfigyelés helyett 3D-ben biztosítva az adatokat a biztonságos közlekedésre figyelő mesterséges intelligenciának.

A 3.5-ös verzió azonban szintén csak egy rövid átmeneti szakasz lesz az XPILOT rendszer életében, merthogy 2023 első felében megérkezik a 4.0 változat egy komoly hardverfejlesztéssel: 508 TOPS (Tera Operations per Second) számítógép-teljesítmény, 8 millió pixeles felbontású dupla első kamerák és 2,9 millió pixeles oldalirányba néző kamerák dolgoznak majd benne. Mindez egy hatalmas lépést jelent majd abban, hogy a gyártó elektromos autói hogyan látják a világot maguk körül, és miként tudják támogatni a sofőrt úti céljának elérésében. Ez lesz az a szoftververzió, amellyel a két pont közötti, minden vezetési szituációra felkészített fejlett vezetéstámogató rendszerét demonstrálni tudja majd a vállalat. Természetesen nem áll meg itt a fejlesztés, az 5.0-s változat ismét közelebb visz majd minket a teljes önvezetés eléréséhez.

A kínaiak már levizsgáztatnak, mielőtt vezetői asszisztenst kapcsolsz

Az XPeng az autóinak gyorsabb töltését is prioritásként kezeli. Bemutatott egy 800V feszültségre tervezett elektromos architektúrát, amivel 5 perc alatt 200 kilométernyi hatótávolságot képes felvenni az autó egy megfelelő töltőoszlopról. Az a bizonyos megfelelő töltőoszlop magától a gyártótól érkezik, maximálisan 480 kW teljesítmény leadására alkalmas „szupertöltőkkel” fogja várni új generációs modelljeinek érkezését az XPeng. A cég jelenleg 439 villámtöltő-állomást kínál ügyfeleinek.

A Tech Day legizgalmasabb újdonsága a HT Aero hatodik generációja. Az XPeng egyike azon autógyártó vállalatoknak, amelyek már egy ideje kísérleteznek a légi közlekedéssel, ám mint sokan mások, ez a cég is eVTOL-okkal képzelte el a jövőt – a 2021-ben bemutatott HT Aero X2 már több mint 15 ezer sikeres tesztrepülésen van túl.

HT Aero X2

A sorozat legújabb tagja azonban méltán érdemelte ki a repülő autó elnevezést, hiszen erre már kerekeket is szereltek, azaz közúti közlekedésre is alkalmas. Az autó összecsukható rotormechanikával lett tervezve, hogy az utakon való gurulás és a repülés között gyors és egyszerű legyen a váltás.

A bemutatón elhangzott, hogy ez a külső csupán egyike a lehetséges változatoknak, így a végleges dizájnról még nem született döntés. Más gyártókkal ellentétben az XPeng nem légi taxiszolgáltatás elindításán dolgozik, hanem egyéni mobilitáshoz képzelték el futurisztikus járművüket. Terveik szerint 2024-ben már kereskedelmi forgalomban is megjelenhet az autó, ám ha a technológia készen is fog állni, a szabályozás megalkotása is szükséges a repülő autózáshoz, ami, ha csak az önvezető autók példáját nézzük, nem valószínű, hogy gyorsan elkészül.

Mindemellett aki azt gondolja, hogy a magasan fejlett mesterséges intelligenciának kizárólag a közlekedési eszközökben van helye, és a 3D-s útvonaltervezés, arc-, hang-, és mozgásfelismerés, 360°-os érzékelés, valamint egyéb technológiai csodák csupán az autóvezetőket segíthetik, az nem nézett elég sci-fit életében. Persze nem kell egyből a humanoid gépekre gondolni, amelyek idővel öntudatra ébrednek és elpusztítják az emberiséget, indíthatunk valami barátságosabbal is, például egy robotpónival. Az Xpengnek már működő prototípusa is van az évek óta fejlesztett cukiságból, és azt ígéri, hogy a jövő évben bemutat egy robotlovat, amely fejlettségét tekintve teljesen más dimenziókban mozog, mint amit manapság láthatunk.

A teljes előadás alább megtekinthető:

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.