Pályázat nélkül támogatnák a villanyautó vásárlást Magyarországon
Pályázati rendszer helyett alanyi jogon járó elektromosautó-vásárlást ösztönző állami támogatás, a jelenlegi töltőszám megtízszerezése, töltőpontok telepítése elsősorban a vidéki, jelenleg gyéren lefedett területekre, új építésű lakóépületek esetén pedig állami támogatással segíteni, hogy már két parkolótól kiépüljön a töltési infrastruktúra. Mindez Magyarországon, nem egy sci-fi regényben és ezúttal nem is mi javasoljuk.
Fenntartható egyensúly és felzárkózás címmel tette közzé 144 pontból álló javaslat-csomagját a Magyar Nemzeti Bank, melynek néhány pontja a Zöld átállással és energiamix javításával, azon belül az elektromobilitással foglalkozik.
Magyarország a zöld rendszám 2016-os bevezetésével és a villanyautó vásárlást ösztönző pályázatok első fordulóival a régióban időben és kifejezetten erősen kezdte támogatni az elektromos közlekedésre átállást, a következő években azonban alábbhagyott a lendület. Az állam Magyarországon eddig 15 milliárd forinttal támogatta az elektromos személygépkocsik vásárlását, azonban a villanyautók aránya elmarad az Európai Unió északi és nyugati országaitól egyaránt. Hazánkban az elektromos járművek aránya a flottában jelenleg mindössze tizede a hollandnak és ötöde a németnek.
Az MNB ezért azt javasolja, hogy az elektromos gépjárművek támogatása ne pályázati, hanem alanyi jogon járjon új e-gépjármű vásárlása esetén, illetve nőjön a támogatás intenzitása.
Az előző év végi adatok szerint Magyarországon összesen 1880 nyilvános elektromosautó-töltőpont volt, amely alig több mint tizede annak a 18.100 darab elektromos jármű töltőnek, amivel a kormány 2030-ig számol a Jedlik Ányos Terv 2.0 alapján. Remélhetőleg ebben a tekintetben nyitott kapukat dönget az MNB javaslata, amely a nyilvános e-töltők számának növelését, a vidéki, gyéren ellátott térségek töltőpontjainak fejlesztését szorgalmazza.
Az elektromosautó-tulajdonosok többsége hamar megtanulja, hogy villanyautót tölteni akkor a legkényelmesebb, amikor az autó parkol, miközben mi dolgozunk vagy otthon alszunk. A családi házak jelentős részében nem jelent nehézséget a villanyautó töltése, a társasházak lakói számára azonban ez nem ennyire egyszerű. Az új építésű ingatlanokban jelenleg is előírás a töltési pontok előkészítése, amennyiben az épület tíznél több parkolóhellyel rendelkezik és a parkoló az épületen belül vagy közvetlenül az épület mellett helyezkedik el. Az MNB javaslata jelentősen szigorítaná ezt az előírást, tíz helyett már két parkolóhelytől megkövetelné a töltési infrastruktúra előkészítését, ugyanakkor állami támogatással segítenék ennek megvalósítását.