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
auto
2024. 03. 29. péntek

A Mercedes-Benz a héten bemutatta az eSprinter elektromos kisteherautójának megújult változatát, amelyen jelentős műszaki fejlesztéseket végeztek el a mérnökök, hogy még vonzóbbá tegyék az áruszállítók és mesteremberek számára. A német autógyártó vállalat már tavaly februárban bejelentette, hogy az új generáció legnagyobb erőssége a megduplázott hatótávolság lesz, két hónappal ezelőtt pedig egy tesztről is beszámoltak a stuttgartiak, amelyen a villanyautó 475 kilométert tett meg egyetlen töltéssel valós körülmények között – ráadásul 20 kilométerre elegendő energia még maradt is az aksiban.

A Mercedes legfrissebb közleménye szerint egyébként 400 kilométer az új eSprinter előzetesen mért hatótávolsága az európai WLTP szabvány szerint, de városi ciklusban akár 500 kilométer is elérhető. Ezt egy nettó 113 kilowattóra kapacitású akkumulátorcsomag teszi lehetővé, ám a vásárlók a nagyobb teherbírás érdekében kisebb akkupakkokat is választhatnak, 56 vagy 81 kWh-sat. Az aktív hőmenedzsmenttel ellátott LFP kémiájú akkumulátorban sem kobaltot, sem nikkelt nem alkalmaznak.

Az eSprinter AC hálózaton maximum 11 kW-tal képes tölteni, DC-n pedig 115 kW-tal, ami 35 kilowattal jelent nagyobb töltési teljesítményt egyenáramon az elődhöz képest. Ideális esetben a legkisebb aksi feltöltése leggyorsabban 28 percet vesz igénybe, a legnagyobbé pedig 42 percet.

Habár külsőre szinte teljesen megegyezik az elődjével, az új eSprinter számos műszaki újítást tartalmaz, és egy új koncepción alapul, amely három modulból áll össze. Ez a megoldás jelentős szabadságot tesz lehetővé a korábban csak a hagyományos hajtású Sprinterrel kivitelezhető különféle kialakítások megvalósításához.

Az elülső modul egy egységes kialakítású első rész, ami minden nagyfeszültségű alkatrészt tartalmaz, és minden járműváltozattal kombinálható, tengelytávtól és akkumulátormérettől függetlenül.

A második rész az integrált nagyfeszültségű akkumulátor, ami az alvázban található a tengelyek között, alacsony súlypontot biztosítva a járműnek. A moduláris felépítés harmadik pillére az elektromosan hajtott hátsó tengellyel rendelkező hátsó modul. A villanyautó két teljesítményszinttel, 100 és 150 kW-tal lesz elérhető, maximálisan 400 Nm nyomatékkal.

Az új eSprinter a digitalizáció és az infotainment terén is hozott újításokat: a Mercedes-Benz User Experience (MBUX) funkcióval a legújabb szoftvergenerációt tartalmazza, amelyet korábban csak a Mercedes-Benz személygépkocsikból ismertek a vásárlók.

Az „Elektromos intelligenciával” történő navigáció valós időben mutatja az aktuális hatótávolságot az aktuális forgalmi helyzettől és az útvonal domborzatától függően. Kiszámolja a legjobb töltési stratégiát is, hogy a sofőr a lehető leggyorsabban elérje a célállomást, vagy hogy a kívánt töltöttségi állapottal (SoC) érkezzen a célállomásra. A további fejlesztések közé tartozik a megnövelt teljesítmény, a széleskörű személyre szabási lehetőségek, és a „Hey Mercedes” hangvezérlési asszisztens optimalizálása.

Az új kisteherautó először az Egyesült Államokban és Kanadában jelenik meg 2023 második felében egy 14 köbméter rakterű, 4,25 tonnás legnagyobb megengedett össztömegű változatban. Európában 2023 végén kerül piacra a furgon, a kabinos alváz verzió később fogja követni.

2025-től a Mercedes-Benz Vans már csak tisztán elektromos hajtású modelleket fog piacra dobni, ehhez pedig az úgynevezett VAN.EA elektromos padlólemezre támaszkodik majd.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.