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 Ebben a sorozatban egy hatéves, közel 200.000 kilométert futott Tesla Model X 90D-vel szerzett tapasztalataimról számolok be. Az előző részekben elmeséltem az első benyomásokat, írtam a csomagtér használhatóságáról, arról is, hogy valóban elférnek-e heten a hétszemélyes autóban. A sorozat negyedik részében eredetileg egy osztrák sítúra 2000 kilométeres Teslás hosszú utas tapasztalatait szerettem volna megosztani veletek, de az élet közbeszólt, így helyette most a szervizről lesz szó. Készüljetek popcornnal, hosszú lesz. Sajnos életem legdrágább autójával nem indult jól a közös életünk. Az átvételt követő 7. napon az autó Budapest és Dunaföldvár között félúton az autópályán bedobott egy tucatnyi hibaüzenetet: első motor letiltva, stabilitásvezérlés letiltva, autopilot letiltva, regeneratív fékezés korlátozva, teljesítmény korlátozva, töltés letiltva stb. Elsőre persze nagyon megijedtem, aztán pillanatok alatt lehiggadtam, mondván ennyi minden nem romolhat el egyszerre, itt valami kommunikációs probléma lesz. Az előző hat év villanyautózás és előtte több év hibridezés során személyesen megúsztam a 12 voltos akku váratlan elhalálozását, de rengeteget hallottam és olvastam már erről a műszerfalból karácsonyfát varázsoló hibajelenségről, így első körben erre gyanakodtam. Az első pánikban majdnem vissza is fordultam az alig 10 kilométerre a dunaföldvári célom előtt egy autópálya lehajtóval, hogy ha valóban nem tölthető az autó, akkor tartalékkal érjek vissza Budapestre, hogy tréler nélkül, saját lábán tudjam szervizbe vinni az autót. Aztán mire elértem a következő lehajtót átgondoltam: már majdnem megérkeztem, elintézem a dolgom, nem ezen a 10 kilométeren fog múlni. Azért Dunaföldváron olyan helyen parkoltam le, ahol biztosan nem lesz útban a kocsi, ha nem tudnék vele visszaindulni és a biztonság kedvéért a csomagtartót résnyire nyitva hagytam a ház előtt, hátha dolgom végeztével már kinyitni sem engedné magát az autó. Szűk félórával később visszamentem az autóhoz és kellemes meglepetés ért: az autó nem csak nyitható és indítható maradt, de hibaüzenet nélkül, hibátlanul működött is. Persze aggódtam a töltés esetleges letiltása miatt, ezért 85-tel kamion mögötti szélárnyékban araszoltam vissza Szigetszentmiklósig, ahol a Superchargeren boldogan tapasztaltam, hogy az autó veszi a töltést. Így elvetettem azt az ötletet, hogy Budapesten hagyjam és a családdal vonattal utazzunk haza, bátran nekivágtunk a miskolci útnak. A hiba aznap már nem jelentkezett újra. Közben persze az autó előző tulajdonosát is megkerestem, aki előttem közel két évig használta az autót, és megkérdeztem volt-e esetleg nála 12 V akku csere, mert még mindig erre gyanakodtam. Ekkor ért a hidegzuhany: az előző tulaj sajnos már ismerte a problémát, néhány hónapja jelentkezett ugyanez a jelenség, azonban abban a hitben volt, hogy a bécsi Tesla szerviz MCU cserével megoldotta a gondot, mivel az elmúlt időszakban nem jött elő a hiba, és nálam is hiba nélkül ment az autó több mint 1000 kilométert. Az eladóval egyeztetve abban maradtunk, hogy bár a budapesti Tesla szerviz és a Teslavarázsló is közelebb lenne, mégis Bécsbe jelentem be az autót szervizre, mivel ott már ismerik a problémát, van közvetlen kapcsolat a szervizvezetővel a korábbi hibakeresés miatt. December 12-én délelőtt fel is vettem a hibajegyet a Tesla applikációban, az előző tulajdonos pedig írt egy emailt a szervizvezetőnek, hátha ezzel sikerül gördülékenyebbé tenni a kommunikációt. Az emailre azonnal jött is válasz, sajnos automatikus, az úr a héten szabadságon van. Az applikációban a Tesla azt ígéri, hogy 24 órán belül reagálnak a szervizigényre, vagy időpont megadásával vagy további adatok bekérésével. Ez az ami esetemben elmaradt. Minden nap frissítettem valamivel a bejegyzésem, annál is inkább, mert a probléma két nappal később (majd azt követően egyre gyakrabban) újra jelentkezett. A szerviz telefonon sajnos elérhetetlen, a központi számot senki sem veszi fel. Bizakodva vártuk a következő hétfőt, amikor a szervizvezető úr visszajön a szabadságról, de az ismételt emailre sem érkezett válasz. Végül december 19-én, az ígért maximum 24 óra helyett 168 óra elteltével annyit írtak az applikációban, hogy legyek nyugodt, a kollégák foglalkozni fognak a megkeresésemmel. Néhány nappal később megjelent egy 2023. január 20-i reggel 9:15-ös időpont az applikációban. A probléma közben egyre romlott. A hibaüzenetek a napi rutin 30-50 km-es használatban nem jelentkeztek, de hosszabb úton jellemzően 80-100 km után már megjelentek. Ilyenkor lehúzódva és az autót kikapcsolva eltűntek és az autó újra hibátlannak tűnt, de akár már 2-3 km használat után ismét jelentkezett a probléma. Természetesen a hibajegyben és emailben többször jeleztem, hogy az autó egyre inkább használhatatlan, de válasz egyáltalán nem érkezett. Arra az egyszerű kérdésre sem tudtak egy igen/nem választ adni, hogy ha előbb nem is tudnak hozzákezdeni a javításhoz, leadhatom-e az autót egy héttel előbb, mivel épp dolgom lesz Bécsben, és ha otthagyhatom nem mennék 20-án egy extra Miskolc-Bécs utat odafelé a problémás autóval, hazafelé vonattal. Azt teljes mértékben el tudom fogadni, hogy egy autó (vagy bármilyen eszköz) elromlik. A szerviz részéről ez a hozzáállás azonban véleményem szerint megengedhetetlen. Az első – légy nyugodt megoldjuk majd – üzenetnek nem 168 órával, hanem néhány órával a bejelentést követően, de legkésőbb az app által ígért 24 órán belül kellett volna érkezni, még akkor is, ha az adott pillanatban fogalmuk sincs a probléma megoldásának módjáról. Egy hétig az emailre kapott házon kívül vagyok automatikus válaszon kívül semmilyen visszajelzést nem kaptam a szerviztől, azt sem tudtam elolvasta-e már bárki az üzeneteim. A probléma maga a mindennapi rövid utaknál továbbra sem jelentkezett, így az autó többé-kevésbé használható maradt. A hosszabb utakat azonban nehézkessé, veszélyessé tette. A regeneratív fékezés váratlan eltűnésekor az üzemi fék hatékonysága nem igazán biztató, talán olyan élményhez tudom hasonlítani, mint mikor egy hagyományos autóban valamiért elmegy a fékrásegítés. Meg lehet állni, de a megszokottnál jóval erőteljesebben kell a fékbe taposni. A hiba valamilyen szinten kapcsolatban lehet a regeneratív fékezéssel, mivel hegyvidéki utakon és országúton gyakrabban jelentkezik, míg autópályán kifejezetten ritkán. Az adott napi első megjelenés után országúton csak 20-30, hegyi szerpentinen akár már 2-5 km után jelent meg újra, de autópályán Fótról Győrig haladva csak a győri lehajtón jelent meg újra, intenzív lassításnál. Mindenesetre a megoldást – remélhetőleg – a Tesla bécsi szervize majd megtalálja, reménykedem, hogy autójavításban jobbak, mint kommunikációban. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!