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
auto
2024. 04. 14. vasárnap

Két hete sztrájkolnak az amerikai autógyárakban

üzlet

Szeptember 15-ig adott határidőt az amerikai autóipar munkásait tömörítő szakszervezet, a UAW, a három nagy gyártónak, a Fordnak, a General Motorsnak és a Stellantisnak, hogy megállapodjanak a kollektív fizetésemelésekről. Ám a határidő eredmény nélkül járt le, a követelésekben megjelöl 40 százalékos emelést és a rövidített munkahetet nem tudták elfogadni az autógyártók.

Azóta egyre nagyobb méreteket ölt a sztrájk.

Detroit leáll

A sztrájk egyébként ebben az esetben nem azt jelenti, hogy a három nagy gyártó azonnal és teljes egészében leállt – a tárgyalások folyamatosan tartanak, és a szakszervezet autógyártónként más-más mértékben él a munkabeszüntetés eszközével.

Az első teljes hét végére, szeptember 22-re már 12.700 szakszervezeti tag sztrájkolt, a három nagy gyártó egy-egy detroiti üzemében, de a munkabeszüntetés elérte az elosztó központokat is, ami miatt a múlt héten már arról is érkeztek hírek, hogy autók javítása marad el a szervizekben, mivel néhány alkatrészből hiány alakult ki.

GMC Hummer EV

A viszony egyelőre inkább elmérgesedni látszik a felek között. Szeptember 21-én a Detroit News birtokába jutott a szakszervezet vezetésnek egy belső üzenetváltása, amelyből többek között az derült ki, hogy a UAW az autógyártók hitelét, hírnevét akarja rontani és célja a működési káosz elérése:

Ha hónapokig megsebezve tudjuk tartani őket, nem fogják tudni mihez kezdjenek. A dolog szépsége, hogy mindent a nyilvánosság elé tártunk, de ők még így sem képesek megállítani minket.

A beszélgetés többi részéből a taktika is kiderült. Eszerint a UAW igyekszik a három gyártót egymás ellen kijátszani, és nem feltétlenül akarnak mindenkivel ugyanúgy megegyezni. (Korábban mindig egy nagy, közös megállapodás született). Mint írják ha egyik vagy másik gyártó jobban hajlik a megállapodásra, akkor őket kihagyhatják a komolyabb munkabeszüntetésekből.

És az elmúlt héten pontosan ez is történt. A Forddal eleinte jobban haladtak a tárgyalások, így a 25 ezerre dagadt létszám többsége 38 GM és Stellantis üzemben rakta le a lantot. Később aztán a Forddal is elakadt a tárgyalás. A kiszivárgott chat pedig okot adott arra, hogy az autógyártók vezetése megkérdőjelezze, hogy vajon jóhiszeműen tárgyalnak-e a szakszervezet képviselői.

Ford F-150 Lightning

Így az elmúlt pénteken tovább durvult a pengeváltás, a GM és a Ford vezetői szerint a szakszervezet bábként használja tagjait, és olyan feltételeket szab, amelyek például az elektromos autók akkumulátorainak gyártási helyszíneit érintik. A szakszervezet erre válaszul azzal vádolta két cég első emberét, hogy a héten nem is jelentek meg személyesen a tárgyalásokon, miközben ketten együtt 50 millió dollárt keresnek évente. A UAW elnöke azzal is megvádolta Jim Farley-t, a Ford vezetőjét, hogy a nyilvánosság előtt hazudik a tárgyalásokkal kapcsolatban.

A hírek szerint egyébként az álláspontok továbbra is eléggé messze vannak egymásról, mivel a 40 százalékos követelésre az autógyártók csak egy 20 százalékos javaslattal álltak elő. A szakszervezetnek állítólag hetente és munkásonként 500 dollárjába kerül a sztrájk, mivel ennyit fizetnek a sztrájkoló tagoknak az erre fenntartott alapból. Ez már heti 12 millióra rúg. az autógyártók eközben milliárdos veszteségeket emlegetnek és a beszállítók csődjétől tartanak.

Ram 1500 REV

A sztrájk folyamatban lévő beruházásokat is megállított, így például a Ford, kétség kívül, a nyomásgyakorlás eszközével élve, leállította a Marshall városába tervezett 3,5 milliárd dolláros akkugyárának építését, mondván, hogy egyelőre nem tud a munkabér költségekkel tervezni. De a stratégiai lépések mellett az alkatrészhiány miatt mostanra több típus, így a Ford F-150 Lightning elektromos pickup gyártása is leállt, a vállalat törli a megrendeléseket, csak a készletekből elégíti ki a vásárlókat.

Jelenleg úgy néz ki, a Stellantis tart előrébb, állítólag új ajánlattal álltak elő, ezért a UAW egyelőre nem növelte a munkabeszüntetést az autógyártó üzemeiben. A Volvo Truckshoz tartozó Mack teherautó-gyártó pedig a hétvégén megállapodott a szakszervezettel.

Joe Biden amerikai elnök egyébként az elmúlt héten személyesen is ellátogatott a sztrájkolókhoz, és támogatásáról biztosította a szakszervezetet – ez állítólag példátlan lépés az amerikai politikában.

Nem mindenki érintett

Ám ahogy az a felsorolásból látszik, nem mindenki érintett a jelenleg zajló sztrájkban. Elsősorban a japán gyártók, így a Honda és a Toyota, valamint a Volkswagen amerikai üzemei, illetve a Tesla gyárai ismertek arról, hogy a munkások nem akartak csatlakozni a UAW-hoz, amely az elmúlt években komoly korrupciós botrányokba keveredett, két előző elnökét, több vezető tisztségviselőjét, illetve a FiatChrysler egyes képviselőit is börtönbüntetésre ítélték.

Így a jelenlegi sztrájk ezeket a cégeket közvetlenül nem érinti, de az előfordulhat, hogy ha UAW-tag beszállítóik vannak, akkor az alkatrészhiány őket is eléri majd.

VW ID.4 készül az amerikai gyárban. Forrás: VW

Az eladási számokon azonban egyelőre nem valószínű, hogy meg fog látszani a sztrájk hatása, mivel a legtöbb nagy autógyártó 50-60 napnyi raktárkészlettel rendelkezik – így az Edmunds elemzője például rekord, 3,9 milliós eladási adatot vár a harmadik negyedévre. De a gyárleállások minden bizonnyal érezhetőek lesznek majd a negyedik negyedév második felében, különösen, ha a megállapodás elhúzódik.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.