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
auto
2024. 05. 10. péntek
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

Talán nem meglepő, de adott időt nézve általában az új autók veszítik legnagyobb mértékben értéküket. Persze ha senki nem venne újat, akkor használt sem volna, viszont annak, aki mindig a frissre vágyik, de nem szeretné kihajítani az ablakon a pénzét, nem mindegy mit vesz.

Akadnak ugyanis modellek, melyek igen sokat veszítenek értékükből elég rövid idő alatt. Az iSeeCar megvizsgálta az amerikai használt piacon idén január és március között megjelent, 2023-as és 2024-es modellévű autók eladási árait, amik alapján rangsorolta őket újkori bekerülési költségükhöz képest. A vizsgálatnál fontos kritérium volt a minimális futásteljesítmény, ami az éves amerikai átlag – 13.476 mérföld – legalább húsz százaléka kellett, hogy legyen – ez legalább 4336 kilométert jelent.

Bár az összesen 1,6 millió darab négykerekűt megvizsgált kutatás nem csak elektromos típusokat nézett, sajnos elég sok EV került a lista elejére – azaz sok a nagy értékvesztésű villanyjárgány. A rekorder modell eredeti árának közel felét veszítette el egy év leforgása alatt, márpedig nem egy olcsó tucatautóról van szó.

A Mercedes-Benz EQS példánya bizonyult a legnagyobb értékvesztésű személyautónak a maga 48,7 százalékos bukásával. Átlagos használt ára a vizsgálat idején 71.231 dollár (26 millió forint) volt szemben újkori, 136.374 dolláros (49,75 milliós) értékével. A második helyet is egy elektromos modell tudhatja magáénak, nevezetesen a Nissan Leaf a maga 45,7 százalékos értékcsökkenésével. Ez persze már jóval kevésbé fájó, hisz a Mercedes több mint 23 milliós buktájával szemben az újkori 34.542 dolláros (12,6 millió forintos) ár eladáskor 18.756-ra (6,84m Ft-ra) olvadt.

A harmadik és negyedik helyre belső égésű típusok kerültek, azonban a top 10-be még a Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 és a Volkswagen ID.4 került be az ötödik, hatodik és hetedik helyen. A tízes negatív lista itt látható:

Márka és típus Értékvesztés az újkori árhoz képest (%) Értékvesztés az újkori árhoz képest (dollár) Átlagos használt ár (dollár)
Mercedes-Benz EQS 47,8% 65.143 71.231
Nissan Leaf 45,7% 15.786 18.756
Jaguar F-Pace 35,4% 28.555 52.010
Alfa Romeo Giulia 33,4% 16.297 32.467
Kia EV6 33,3% 18.081 36.243
Hyundai Ioniq 5 32,9% 16.805 34.303
Volkswagen ID.4 32,9% 15.609 31.870
Alfa Romeo Stelvio 32,3% 17.495 36.630
Nissan Murano 32,0% 13.842 29.458
Mercedes-Benz
S-osztály
31,5% 45.781 99.598

A legjobban értéktartó típusok közé a Range Rover, a Kia Rio és a Mercedes-Benz G-osztály került be, de több hibrid modell is szerepel a legjobbak között. A Range Rover az egyetlen, amely egyébként egy éves használtként több pénzt ért, mint új korában, amire a magyarázat az lehet, hogy nagyon lassan érkezik az új generáció, és sok vásárló egyszerűen beleunt a várakozásba, vagy időközben megijedt a várhatóan magasabb ártól és inkább az alig használtak között néz szét.

Kőrössy Balázs