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
auto
2024. 05. 30. csütörtök

A villanyautózás Mekkája pokollá változik

egyéb

Miközben Norvégiában 10 eladott új autóból már 9 tisztán elektromos, illetve a világ több pontján belátható időn belül nem lehet majd belső égésű motorral szerelt járművet venni, akadnak olyan helyek, ahol a politikusok csak a kieső adóbevételeket látják ebben a meghajtási módban. Legutóbb New Jersey állam verte ki a biztosítékot a villanyautósok körében, amikor kiderült, mire számíthatnak júliustól az EV-tulajok.

Forrás: Depositphotos

Phil Murphy, az állam kormányzója ugyanis egy egyszerű tollvonással vetett ki 2024 közepétől kezdődően évi 250 dolláros (91.600 forintos) útadót a környezetbarát négykerekűekre – írja az insideevs.com. Ez az egész Egyesült Államokban a legmagasabb, ráadásul évente további 10-10 dollárral emelkedik, hogy 2028-ra elérje a 290 dollárt (106.300 forintot). A magyarázat az üzemagyag-eladások csökkenése miatt kieső adóbevételek kompenzálása.

A helyzetet tovább fokozza, hogy New Jersey megköveteli az összes ilyen új jármű vásárlójától, hogy négy évnyi regisztrációs díjat fizessen előre, és ezt az új díjat már az első befizetés tartalmazza. Ez azt jelenti, hogy júliustól egy új EV vásárlása átlagosan 1.060 dollárral (388.300 forinttal) magasabb lesz, mint most. Ez nem csak diszkriminatívnak tekinthető, de várhatóan nagy mértékben csökkenteni fogja a keresletet, így az átállást, pedig New Jersey 2035-re tervezi betiltani a benzines és dízelüzemű új személyautók értékesítését.

Forrás: Pexels

Az sem elhanyagolható, hogy bár tudjuk, nincs ingyen ebéd, és előbb-utóbb ezzel a meghajtási formával is megfelelő mértékben be kell szállni az infrastruktúra fenntartásába, az államban igen alacsony, mindössze 1,8 százalékos részesedéssel rendelkeznek az elektromos négykerekűek. Tehát az eddigi, kedvezőbb környezetben sem érezték a tulajdonosok az átállás fontosságát, az új adózással viszont lehet, hogy a már meglévő állomány is csökkenni fog. Az sem mellékes, hogy aki nyilvános töltőoszlopot használ utazásakor, jelenleg is fizet általános forgalmi adót, ami egyes számítások szerint autónként évi 70 dollárra tehető. Összehasonlításképp, egy Toyota Prius évi 97 dollár adót fizet az üzemanyag után évente, míg az állam legnépszerűbb négykerekűje, a Honda CR-V divatterepjárója esetében ez 127 dollár.

Tovább rontja a szituációt, hogy a tisztán elektromos autókra 2004-ben bevezetett forgalmiadó-mentesség hároméves kivonási időszaka is megkezdődött, így egy másik, eddig elérhető ösztönző faktor sem lesz a továbbiakban. A villanyhajtású járművek egyesületei nyilvános levélben adták a törvényhozók tudtára nemtetszésüket, illetve kérték a szabály felülvizsgálatát és egyben az összeg enyhítését, valamint sávos bevezetését.

Kőrössy Balázs