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
auto
2024. 05. 18. szombat

Rendkívüli szilárdtest-akkut mutattak be a kínaiak

elektromosautó-akkumulátor
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

A Talent egyike azoknak a szilárdtest-akkumulátorokat fejlesztő vállalatoknak, amelyek mind az energiatárolás Szent Gráljának számító technológián dolgoznak.

Most egy figyelemreméltó eredményt jelentettek be.

Nagy számok

A szilárdtest-akkumulátorokat sokan az akkutechnológia jövőjének tartják, mivel – elméletileg – a nagy energiasűrűség mellett a folyékony elektrolit száműzésével a tűzveszély is elhanyagolható szintre csökken.

Nagyon sok cégnek vannak már kísérleti akkucellái laborokban, vagy próbagyártás alatt, de mindig érdemes a sajtóközlemények apró betűs részét is elolvasni, és alaposan odafigyelni a megfogalmazásra, mivel a laborból rendkívül hosszú út vezethet a próbagyártásig, onnan pedig legalább ekkora távolságra van a tömegtermelés. Kicsit hasonló ez, mint a rákkutatás, ahol évente hallhatunk szenzációs bejelentéseket, de a laborból nagyon kevés forradalmi gyógyszer jut el betegek millióihoz.

Talent szilárdtest akku

Ennek fényében érdemes értékelni a Talent bejelentését is, amelynek sorozatgyártásáról még konkrétumok nincsenek, de az első próbacellák lenyűgöző eredményeket mutatnak.

A legjobb hagyományos NMC/NCA kémiájú lítiumion-akkucellák 250-260 Wh/kg energiasűrűséggel rendelkeznek, amellyel szemben a NIO ET7 egy egyelőre kis darabszámban gyártott verziójában a WeLion részben-szilárdtest akkuja 360 Wh/kg-ot tud.

Ehhez képest a Talent kísérleti cellája ennek dupláját, 720 Wh/kg-ot ért el.

Ez azért lényeges adat, mert a nagyobb energiasűrűségű cellákkal a mai mainstream technológiához képest ugyanakkora helyen vagy háromszor akkora kapacitású akkumulátor fér el, vagy harmadannyi cella is elég a mainak megfelelő hatótávhoz.

Természetesen a valóság nem ennyire egyszerű, mivel a szilárdtest-akkuk ára, kezdetben legalábbis, magasabb lesz hagyományos társaikénál, és a sorozatgyártás buktatóin is át kell még esniük.

A Talentnek egyébként ez a harmadik generációs akkuja, az első kettő még csak részben volt szilárdtest-akku, folyékony elektrolitot is használtak bennük.

A vállalat állítása szerint ultravékony, sűrű, kompozit szilárdtest-oxid-elektrolitot, nagy kapacitású katód- és anódanyagokat, valamint integrált szilárdtest-akkumulátor-öntési eljárást fejlesztettek ki az új cella előállításához.

A katód persze továbbra is egy mangánban gazdag keverék, ami biztosítja a nagy ciklusszámot is, ami igazán érdekes az elektródák kapcsán az viszont az anód, ami egy kompozit lítium-fém alapú anyagból készül – írja a CnEVPost kínai villanyautós oldal.

Mikorra lesz megvásárolható termék egy laboratóriumi felfedezésből?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.