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
auto

Rendkívüli szilárdtest-akkut mutattak be a kínaiak

elektromosautó-akkumulátor
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

A Talent egyike azoknak a szilárdtest-akkumulátorokat fejlesztő vállalatoknak, amelyek mind az energiatárolás Szent Gráljának számító technológián dolgoznak.

Most egy figyelemreméltó eredményt jelentettek be.

Nagy számok

A szilárdtest-akkumulátorokat sokan az akkutechnológia jövőjének tartják, mivel – elméletileg – a nagy energiasűrűség mellett a folyékony elektrolit száműzésével a tűzveszély is elhanyagolható szintre csökken.

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

Nagyon sok cégnek vannak már kísérleti akkucellái laborokban, vagy próbagyártás alatt, de mindig érdemes a sajtóközlemények apró betűs részét is elolvasni, és alaposan odafigyelni a megfogalmazásra, mivel a laborból rendkívül hosszú út vezethet a próbagyártásig, onnan pedig legalább ekkora távolságra van a tömegtermelés. Kicsit hasonló ez, mint a rákkutatás, ahol évente hallhatunk szenzációs bejelentéseket, de a laborból nagyon kevés forradalmi gyógyszer jut el betegek millióihoz.

Talent szilárdtest akku

Ennek fényében érdemes értékelni a Talent bejelentését is, amelynek sorozatgyártásáról még konkrétumok nincsenek, de az első próbacellák lenyűgöző eredményeket mutatnak.

A legjobb hagyományos NMC/NCA kémiájú lítiumion-akkucellák 250-260 Wh/kg energiasűrűséggel rendelkeznek, amellyel szemben a NIO ET7 egy egyelőre kis darabszámban gyártott verziójában a WeLion részben-szilárdtest akkuja 360 Wh/kg-ot tud.

Ehhez képest a Talent kísérleti cellája ennek dupláját, 720 Wh/kg-ot ért el.

Ez azért lényeges adat, mert a nagyobb energiasűrűségű cellákkal a mai mainstream technológiához képest ugyanakkora helyen vagy háromszor akkora kapacitású akkumulátor fér el, vagy harmadannyi cella is elég a mainak megfelelő hatótávhoz.

Természetesen a valóság nem ennyire egyszerű, mivel a szilárdtest-akkuk ára, kezdetben legalábbis, magasabb lesz hagyományos társaikénál, és a sorozatgyártás buktatóin is át kell még esniük.

A Talentnek egyébként ez a harmadik generációs akkuja, az első kettő még csak részben volt szilárdtest-akku, folyékony elektrolitot is használtak bennük.

A vállalat állítása szerint ultravékony, sűrű, kompozit szilárdtest-oxid-elektrolitot, nagy kapacitású katód- és anódanyagokat, valamint integrált szilárdtest-akkumulátor-öntési eljárást fejlesztettek ki az új cella előállításához.

A katód persze továbbra is egy mangánban gazdag keverék, ami biztosítja a nagy ciklusszámot is, ami igazán érdekes az elektródák kapcsán az viszont az anód, ami egy kompozit lítium-fém alapú anyagból készül – írja a CnEVPost kínai villanyautós oldal.

Mikorra lesz megvásárolható termék egy laboratóriumi felfedezésből?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás