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
auto
2024. 06. 23. vasárnap
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

Ebben a sorozatban egy hétéves, 225.000 kilométert futott Tesla Model X 90D-vel szerzett tapasztalataimról számolok be. Az előző részben utánfutós-autópályás tapasztalatokról írtam, a mai cikkből pedig azt tudhatjátok meg, hogy kerek egy év és 30.000 kilométer alatt mennyit romlott az akkumulátor állapota.

Model X hétköznapok #25: hatótávnövelő utánfutó?

Az autót 187.000 kilométerrel vásároltam 2022 november végén, de először csak 2023 május 17-én, 194.796 kilométeres futásnál olvastam ki az akku állapotát a ScanMyTesla applikációval. Ekkor a Nominal Full Pack értéke 71,6 kWh volt, ami 83,7%-os állapotot jelent, amennyiben elfogadjuk az interneten fellelhető nem hivatalos információt, amely szerint a 90D akku újkori kapacitása 85,5 kWh.

Azt terveztem, hogy hajszálpontosan egy év múlva szintén kiolvasom az akku aktuális kapacitását, de persze elfelejtettem május 17-én megtenni, a degradáció azonban szerencsére nem olyan gyors, hogy a három napos késés szemmel láthatóan befolyásolhatná az eredményeket.

Egy év és 30.000 kilométerrel az első mérést követően, 2024. május 20-án, 225.068-as kilométeróra-állásnál a Nominal Full Pack érték 71,3 kWh, ami 83,4%-nak felel meg.

Egy év és 30.000 kilométer alatt tehát az akku energiatároló-kapacitása mindössze 0,3 kWh-val csökkent, ami alapján még van néhány jó éve az akkunak, hiába közeledik az autó a 8 éves korhoz, ami az akku garancia végét is jelenti.

A ScanMyTesla által kiolvasott adatokból az is kiderül, hogy az egy év alatt megtett 30.272 km során összesen 9692 kWh energiát töltöttünk az akkuba, a teljes 225.068 km során pedig 79.697 kWh-t.

Fontos, hogy ebben benne van a regeneratív fékezéssel visszanyert energia is, így ebből nem számítható ki a fogyasztási költség. Az autó élete során a DC töltőn betöltött összes energia 20.844 kWh, AC töltéssel pedig 45.698 kWh került az akkuba, melyek összege 66.542 kWh, azaz 13.511 kWh visszanyert fékenergiaként került az akkumulátorba.

Az akkuból kivenni összesen 74.456 kWh-t sikerült, a mérés pillanatában épp az akkuban volt 34,5 kWh, így az akku belső vesztesége kb. 5200 kWh volt az eddigi hét és fél év során. Az akku töltési ciklusainak száma jelenleg 1118 db.

Volt már rosszabb is!

Érdekesség, hogy tavaly októberben, mintegy 15.000 kilométerrel ezelőtt hajszállal rosszabb értéket (71,2 kWh) mértem, mint jelenleg.

A magyarázat az lehet, hogy az akku állapota egy számított érték. Az energiatároló kapacitást nem lehet olyan pontosan lemérni, mint egy hagyományos jármű benzintartálya esetén, ahol hajszálpontosan meghatározható, hogy hány  liter üzemanyag van éppen benne.

Az egyes akkumulátorcellák feszültsége kis mértékben eltér, az autó akkumulátor-kezelő (BMS – Battery Management System) rendszere pedig folyamatosan igyekszik a különbségek kiegyenlítésére. Az októberi mérésnél valószínűleg kicsivel jobban szét voltak csúszva az autó cellái, mint most, áprilisban.

Model X hétköznapok #19: mikor kell akkut cserélni egy Teslában?

Címlapkép: Wikimedia / Oleg Alexandrov

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.