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
auto

Lítium-kén akkumulátorokat tenne elektromos autóiba a Stellantis

elektromosautó-akkumulátor
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

Bár a világ akku- és autógyártói leginkább az NMC és LFP kémiára fókuszálnak, a horizonton pedig ott van már a nátriumion-aksi, ezeken kívül is van még bőven fejlesztési irány.

A Stellantis is több vasat tart a tűzben.

Lítium-kén

A lítium-kén akkumulátorok sem most kerültek ki először a laboratóriumokból, már az 1960-as évek óta fejlesztik őket és jelenleg is több cég dolgozik rajtuk.

Li-S_oxisenergy.com

A lítium-kén akkumulátor elvi működése. Forrás: oxisenergy.com

Legfőbb előnyük, hogy a drága nikkel és kobalt, vagy az olcsó de nehéz vas helyett ként használnak, így olcsóbbak, könnyebbek és mivel a lítiumot is más formában tárolják, energiasűrűségük is nagyobb, mint a hagyományos aksiké. Egyes prototípusok 550 Wh/kg energiasűrűségre is képesek, míg a legjobb NMC aksik 350 körül vannak és az 500-as szintet csak a szilárdtest akkuktól várjuk.

Természetesen ha mindez hátrányok nélkül működne, akkor már rég mindenben Li-S akku lenne, de sajnos ennek a kémiának a tartóssága messze nem éri el a jelenleg használt megoldásokét, így igazán nagy mennyiségben nem kerültek eddig termékekbe.

A Stellantis viszont valószínűleg lát fantáziát a Zeta Energy fejlesztésében, ugyanis szerződést kötöttek velük az akkufejlesztő lítium-kén aksijainak használatára… 2030-tól.

A meglehetősen távoli dátum azt sejteti, hogy még nem egy sorozatérett termékről van szó, tehát itt is lehetnek még olyan problémák a labor és a napi több százezer cella gyártása között, amelyek kitolják ezt a dátumot, de a Zeta optimista. A két cég közös sajtóközleménye szerint:

A lítium-kén akkumulátorok a felébe fognak kerülni, mint a mai kémiák. Az ilyen akkumulátorok jelentősen könnyebbek is lehetnek a hagyományos lítium-ion akkumulátoroknál, így ugyanakkora akkukapacitást kaphatunk kevesebb tömeggel, ami javítja az autók vezethetőségét és növeli hatótávjukat.

Ami bíztató még: a lítium-kén akkucellák gyárthatóak a jelenlegi kémiák gyártósorain, a meglévő akkugyárakban és nikkel, kobalt és hasonló anyagok hiányában lehetővé teszik, hogy az ellátási lánc teljesen Európán, illetve Észak-Amerikán belül maradjon.

Magyarul csökkenthetik a függőséget Kínától, Afrikától (kobalt), Indonéziától (nikkel).

Érdekesség, hogy nem ez a Stellantis egyedüli kénes szerződése. A vállalat a Szlícium-völgyben működő startup, a Lyten egyik befektetője is, amely Nevadában szeretne egymilliárd dollárból lítium-kén akkugyárat építeni – írja az Automotive News.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás