Rengeteg technikai újdonsággal érkezik hamarosan a BMW Neue Klasse sorozat első tagja, az új iX3, melyet Debrecenben gyártanak majd. A hvg.hu tesztpályán és közúti forgalomban is kipróbálhatott egy álcafóliával ellátott példányt, sőt még a DC töltését is megnézték. Az újdonság méretei az aktuális hagyományos meghajtású X3-hoz hasonlók. Az autók elmúlt évtizedbeli növekedését jól jellemzi, hogy egy mai X3 nagyobb, mint az első, az ezredforduló előtt megjelent X5. A külső megjelenésről túl sokat nem tudunk az álcázás miatt, de úgy fest, hogy az elmúlt évek trendjének hátat fordítanak a vese méretét tekintve. A stílusjegyen a hangsúlyt a méret helyett a megvilágítás fokozhatja. A kizárólag tisztán elektromos autókhoz alkalmazott platform előnye, hogy nincs szükség kardánalagútra, a hátsó lábtér teljesen sík lehet, ami tovább növeli a hátul ülők számára rendelkezésre álló bőséges teret. Szintén a dedikált elektromos platformnak köszönhető újdonság lehet, hogy egy kisebb csomagtér az autó orrába is kerül már gyárilag is, nem kell a tulajdonosnak saját magának beszerelni kisipari kiegészítőt, mint az előző iX3 esetén. A kormány mögé nem kerül műszerfal, de a szélvédő alatt egy sávban végigfut egy vetített kijelző. A tanulmányautóval bemutatkozott érdekes alakú középső képernyő pedig úgy tűnik, a sorozatgyártásba is eljut. A négyküllős kormánykerék két oldalára érintőgombok kerültek, balról a vezetéstámogatás, jobbról az audiorendszer funkciói vezérelhetők, az irányváltó a középkonzolon található. Az új iX3 villanymotorjait a Steyr gyártja, a HVG által tesztelt kétmotoros, összkerekes iX3 50 xDrive változat teljesítménye 400 lóerő feletti, nyomatéka kb. 600 Nm, de gyengébb alapmodell és erősebb sportváltozat is várható. A négy fokozatban szabályozható regeneratív fékezésnek köszönhetően a gyártó ígéretei alapján az üzemi fékekre az esetek 98 százalékában nem lesz szükség. A teszt szerint a zajszigetelés elképesztően jól sikerült, „síri csend honol” az utastérben, akit ez zavarna, élvezheti a Renzo Vitale olasz zeneszerző által komponált műanyag motorzajokat. Az autóban négy nagy teljesítményű számítógép működik, melyek egyike a Level 2+ szintű vezetéstámogató funkciókért felelős. A számítási kapacitást talán az jellemzi leginkább, hogy a hardvernek folyadékhűtésre is szüksége van. Természetesen van önműködő sávváltás, és érdekes újdonság, hogy enyhe fékezésnél még nem kapcsol ki a sebességtartó automatika. A 100 kWh körüli kapacitású akkumulátor 46 mm átmérőjű, akár 120 mm magas hengeres cellákból épül fel, melyeket a hvg információi szerint a CATL szállít majd. Érdekesség, hogy a Sanghaji Autószalonon az EVE szakembereitől azt az információt kaptuk, hogy ők is szállítanak majd cellákat a debreceni BMW gyárba. Sanghajban megnéztük a BMW Neue Klasse vadiúj akkumulátorait Mindenesetre a korábbinál több nikkelt és kevesebb kobaltot tartalmazó katódok, valamint a magas szilíciumtartalmú anódok 20%-kal nagyobb energiasűrűséget ígérnek. Az iX3 WLTP ciklus szerint mért hatótávja 800 kilométer körül várható a nagyjából 100 kWh-s akkuval. Az alapáron 11 kW-os AC fedélzeti töltő felárért lehet 22 kW-os is, de ennél fontosabb a DC töltési teljesítmény. A Neue Klasse a BMW kínálatába is elhozza a 800 voltos rendszert, 400 kW-os maximális töltési teljesítménnyel. A HVG tesztjén 25%-os töltöttségnél 380 kW, 35 százaléknál 340 kW volt a pillanatnyi teljesítmény, ami 55 %-nál csökkent 240 kW-ra. A 10-55% tartományban impozáns 318 kW-os átlagteljesítményt mértek, ami nagyjából 8-9 perces töltési időnek felelhet meg 100 kWh teljes kapacitásból kiindulva. A 10-80% tartomány töltési ideje 20 perc körül alakult a teszt során. Ebből és a fenti adatokból arra következtethetünk, hogy az 55-80% tartományban 130 kW körül alakulhat az átlagos töltési teljesítmény. A töltőnyílást egyébként már nem kell majd kézzel nyitogatnunk, mesterséges intelligencia igyekszik kitalálni, hogy mikor szeretnénk tölteni az autót, így az aljzatot automatikusan nyitja és természetesen zárja is majd a töltés után. A HVG információi alapján V2L és/vagy V2H funkcionalitás is érkezik az autóba, előbbi 3,7 kW maximális teljesítménnyel, utóbbi pedig egy otthonra megvásárolható kétirányú DC wallbox használatával akár 19,8 kW teljesítményre is képes lehet. 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!
A Rivian vezérigazgatója szerint elképesztő, hogy az amerikai autóipar a benzines járművek felé fordul