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
auto

Most már teljes a MINI elektromos kínálata

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

A MINI az elmúlt évek során lecserélte a komplett termékpalettáját és az új kínálatban kiemelt szerepet kaptak az elektromos modellek.

Mostanra teljes lett a kínálat, amelyet egy balatoni bemutatóval ünnepelt a vállalat hazai képviselete.

Az ikon

A BMW csoporthoz tartozó MINI márka korábban ikonikus Cooper modelljéről volt ismert, amelyből már korábban is létezett elektromos változat. Ez műszakilag a már kifutott BMW i3 rokona volt és 2024 januárjában nyugdíjazták is.

MINI Cooper

Utódja Kínában készül, modernebb műszaki alapokon és Great Wall Motorral közös vegyesvállalat (Spotlight Automotive) gyártja 2023 október közepétől, mégpedig Sanghaj közelében, Csangcsiakang városában. Forgalmazása 2024-ben indult Európában. Az új, házon belül J01 kódjelű típus állítólag a GWM Ora márkája alatt forgalmazott Funky Cat rokona. Az autó pedig kizárólag háromajtós, négyüléses változatban érhető el.

MINI Cooper

A Mini Cooper E változata a kisebbik, nettó 36,6 kWh-s akkuverziót jelenti, ami 300 km körüli WLTP hatótávra elég és 184 lóerő hajtja az első kerekeket. A nettó 49,2 kWh-s Cooper SE már közel 400 kilométert tud és 218 lovat enged az útra.

MINI Cooper

A DC töltési teljesítmény a rekordok könyvébe nem kerül be, 75, illetve 95 kW, de ez a gyakorlatban 29-30 perces 10-80 százalék közötti töltést eredményez a specifikációk szerint, ami azért vállalható.

MINI Cooper

A stílusos, 3,85 méteres kisautó megőrizte minis orrát, szerencsére nem tértek el nagyon a hagyományoktól, véleményünk szerint pedig a kocsi farának átszabása igazán jót tett neki, modernebb, frissebb, mégis könnyen felismerhető és a Union Jack motívumos hátsó lámpa sem hiányzik.

A csomagtartó elég apró, nagyjából 200 literes – első csomagtér nincs.

MINI Cooper

A kisakkus változat most akciósan 12,2 milliótól már elvihető, a nagyobbik akkupakkért és az extra teljesítményért közel 15 milliót kérnek. Úgy tudjuk, a cég hazai vásárlói inkább utóbbira szavaznak, azt választják többen. A Datahouse adatai alapján az idei év első öt hónapjában 25 elektromos Mini Cooper E és SE talált eddig gazdára itthon, ami a típus eladásainak 18 százaléka egy olyan piacon, ahol a villanyautók aránya csak hét százalék.

Villanyautó teszt: MINI Cooper SE (2024)

Tisztán, nem keverve

Méretben a második modell az Aceman (J05), amely kizárólag elektromos változatban létezik és szintén 2024-ben mutatkozott be. Ez a modell is kínai gyártmány, a GWM-mel közös termék, az elektromos hajtáslánc pedig a Coopertől érkezik, így a paraméterek megegyeznek.

Az elsőkerék-hajtású típus a márkánál megszokott E és S típusváltozatokkal kapható. Előbbi most is a kisebbik akkupakkot jelenti, de ez itt most egy hajszállal nagyobb, 38,5 kWh kapacitású, ami ebben a modellben 301 kilométert tud nyújtani, míg a nagyobb, 49,2 kWh-s SE 384-et teljesít.

MINI Aceman

A négyméteres crossover a mai egyik legdivatosabb kategóriában szállt versenyre, 300 literes csomagtere másfélszer akkora, mint a Cooperé és ebben már öt ülés van.

A 7-8 másodperces gyorsulási értékeket itt is a 184, illetve 218 lóerős motorok szolgáltatják, és a műszaki paraméterek gyengébb pontja ennél is a Coopernél látott DC töltés korlátja, de a 30 perces idő még elfogadható.

Az Aceman igazából azokat célozza meg, akiknek a három ajtós, négy üléses, kicsi csomagtartós Cooper túl szűkös, kicsit több helyet szeretnének és jobban tetszik nekik a ma divatos crossover dizájn. A két alapváltozat 14, illetve 15,7 millió forintba kerül.

Az Acemanből az idei év első öt hónapjában 46 darab fogyott hazánkban és ezzel a márka legnépszerűbb villanyautója a magyar piacon.

Villanyautó teszt: MINI Aceman SE

Nem is olyan MINI

A legnagyobb MINI a Countryman, amely minden tekinteteben távoli rokona csak a két kisebbik modellnek. Az U25-ös belső kódnevű típus nem Kínában, hanem Németországban és nem GWM, hanem BMW platformon, konkrétan az X1 család alapjain, azzal közös gyártósoron készül Lipcsében. Az elektromos változat 2024 márciusában került gyártásba.

MINI Countryman

Ez az eltérés a típusnevektől kezdve a helykínálaton és a hajtásláncon át mindenhol tetten érhető. A 4,4 méteres ötszemélyes autó teljesen jó méret kisebb családok számára, csomagtere 460 literről indul, de ha lehajtjuk a hátsó üléseket közel 1,5 köbmétert kapunk.

MINI Countryman

A belépő változat itt is Countryman E nevet kapta, ami ebben az esetben egy 64,6 kWh-s akkupakkot, 204 lóerőt és 423 kilométeres hatótávot jelent. A DC töltés ennél a típusnál 130 kilowattban maximalizált, de mivel az akkuméret is nagyobb, így ez most is 29 percet jelent a gyári adatok szerint. Az alapváltozat 17 millió forintba kerül.

A drágább változat viszont valamiért nem S, hanem SE modellnevet kapott, pontosabban SE All4 a teljes becsületes neve, ez pedig egy 313 lóerős összkerékhajtást takar, ami 5,6 másodperc alatt van százon. Az akkuméret, és így a töltési idő is változatlan, a kétmotoros kialakítás miatt viszont a hatótáv 399 kilométerre csökken, ami azért nem nagy ár a jobb teljesítményért. Igaz, ez a verzió kevéssel 20 millió alatt indul már.

MINI Countryman

Egyelőre úgy néz ki, a Countryman vásárlóit győzte meg legkevésbé az elektromos hajtás hazánkban. 135 darabbal ez a második legnépszerűbb MINI Magyarországon, de az év első öt hónapjában csak hét volt ebből villanyautó, ami alig 5%.

Villanyautó teszt: MINI Countryman SE All4

Sportosan

Mostanra már mind a három elektromos MINI járt nálunk részletes teszten – ezeket a fenti rövid összefoglalók alatt belinkeltem, akit részletesebben érdekel valamelyik típus, érdemes elolvasnia. Azokat a teszteket mind Tibor készítette én viszont évek óta most először ültem újra MINI-ben.

A mostani bemutatón az Acemant és a Countrymant tudtam egy kicsit vezetni, így első benyomásokat azért meg tudok osztani.

MINI Aceman

A MINI tipikusan az a márka, amelyet valószínűleg a legtöbben nem ésszel, hanem szívvel választanak, így felesleges belemenni, hogy nekem speciel tetszik-e az új modellek dizájnja. Egyébként főleg a két kisebb autó esetében egyértelműen igen. Az viszont biztos, hogy nem a kiemelkedő villanyautós paraméterek miatt veszi majd valaki ezeket a típusokat, mert azok legfeljebb átlagosak, ami talán csak azért szomorú picit, mert viszonylag friss, 2023-2024 között bemutatott modellekről beszélünk.

Persze ez nem nagy gond, ha valaki arra használja ezeket az autókat, amire valók. A nagyakkus Cooper például a Balatonról Vecsésre töltés nélkül már nem ért volna vissza.

Én mindkét típusból a nagyobb teljesítményűt vezettem és ezek megfelelően fürgék, sportosak voltak, élvezetes volt őket a Balaton környékén hajtani. Ha pedig valakinek ez sem elég, a Cooperből és az Acemanből létezik John Cooper Works (JCW) változat, amely a nagyobbik akkupakk néhány kilométerért cserébe jobb gyorsulást, több lóerőt ad. Csak arra figyeljünk, hogy a JCW trim a felszereltségi listán csak a dizájnelemeket tartalmazza, van konkrétan JCW modellváltozat is – ez az izmosabb kisautó.

És ha már trim, azaz felszereltség, szerintem ezeknek az autóknak is nagyon jót tett a panoráma napfénytető és a több színből összerakott beltér. Azért az anyagminőséget, tapintásra, kiemelkedőnek nem nevezném. Hiba nincs benne, de nem vitték túlzásba a puha felületeket.

Tetszetős, de a kevesebb kicsit több lenne.

A márka védjegyévé vált kerek, központi OLED kijelző tényleg remekül néz ki élőben, az önmagukban világító pixelek tökéletes feketéi majdnem elektronikus papír élményt nyújtanak, már-már futurisztikusnak tűnik a képernyő.

Az más kérdés, hogy továbbra sem vagyok benne biztos, hogy okos megoldás működési elvéből fakadóan beégésre hajlamos technológiát tenni oda, ahol sok statikus, nem változó grafikai elem van a képernyőn, mint például egy autó műszerfala. Egy mobiltelefonnál ez praktikusan nem nagy gond, mert 3-4 évente mindenki cseréli. Egy autónál 10+ évesen már nagyon csodálkoznék, ha nem lennének véglegesen a képernyőre égett szellemképek, bármennyit is trükköznek az elektronikával.

A kormánykerék picit nagy és vastag, a gombok pedig elég bumfordiak egy ilyen stílusos autóban. De legalább zongoralakkmentes.

Amivel nem igazán tudtam megbarátkozni, az a MINI-k kormánykereke, ami nekem kifejezetten kényelmetlen volt. Feltűnően vastag még ott is, ahová egyébként a bemélyedések miatt automatikusan rakod a kezed.

Szintén nem volt túl meggyőző a kabin zajszigetelése. Ez főleg a Countrymanben volt probléma, amelyet autópályán is vezettem. Utastársaim is azt keresték, nem maradt-e lehúzva egy ablak véletlenül, mert 120 felett folyamatosan fütyülő hangot hallottunk elölről. Mondanám, hogy egyedi hiba, de a teszten résztvevő másik Countryman újságírói is ugyanerről számoltak be.

MINI Aceman – az utasteret jól feldobják a színek.

Az autó menürendszere, kezelői felülete nehéz kérdés, mert mindig teljesen más rövid ideig használni, mint élni vele. Utóbbi esetben a tulajdonos megszokja, kiismeri, talán kevésbé zavarják bizonyos megoldásai. Így elsőre viszont, bár a grafika látványos és alapvetően szép, egyszerűen túl sok minden van a képernyőn, az öncélú grafikai elemek között, vagy a háttérként szolgáló térkép különböző jelölései felett keresgélni kell a funkciógombokat, a menük mélyén pedig megannyi almenübe vannak elrejtve a különböző opciók. Itt nem ártana egy nagy egyszerűsítés, takarítás valamelyik frissítésben.

Szintén megszokást igényel a permetező repülőgép, amit a gokart üzemmód mellé adott ajándékba a MINI. A hangeffekt körülbelül három másodpercig jópofa, utána csak iszonyat idegesítő gimmick és folyton azt nézed mikor húz már el végre végleg feletted az az átkozott kisrepülő. Remélem kikapcsolható, de nem volt annyi időm, hogy áttúrjam a menüt ezért.

Ami miatt viszont kap három nagy piros pontot a MINI, az az egypedálos vezetés, a gázpedál viselkedése és a head-up-display kialakítása.

Bár továbbra sem szeretem a D és B állásokra osztott irányválasztót – főleg, hogy itt mindkét opciónál van visszatöltés –, utóbbira kapcsolva a kocsit igazi egypedálos vezetési élményt kapunk. Azaz, ha levesszük a lábunkat a gázról, akkor állóra fékez az autó.

Legalább ennyire komfortos volt a gázpedál viselkedése, amely rendkívül finom, aprólékos adagolást tett lehetővé, és ha oda is léptem, tudott úgy határozottan gyorsulni, hogy nem fejeltem le a fejtámlát. Nekem nagyon bejött, szerintem remekül sikerült a hangolása.

MINI Coooper – jól látszik a HUD plexije a kormány mögött, de ha nem kell, el tud tűnni a műszerfalban.

Végül a HUD kijelzőt emelném ki, amely az első az általam vezetett autók között, amelyet lehetett polarizált napszemüveggel is használni. A legtöbb autóban, ha a vásári eldobható kacatnál egy fokkal jobb napszemüveged van, a HUD képe nem látható a polarizáció miatt. A MINI megoldása kiküszöböli ezt, ennek viszont azért ára is van, ugyanis a műszarfalból előbújó plexilapra, a kormány mögé vetített kép nem ad sokkal többet, mint egy hagyományos kijelző, én nem éreztem, hogy jobban a látóteremben lett volna.

Tiszta év

2025 fontos időszak lesz a német tulajdonú brit márka életében, mivel ez lesz az első tiszta évük. Az elmúlt másfél évben a modellpaletta teljes megújításán dolgoztak, így az eladások jelentősen visszaestek.

MINI Aceman

Mostanra viszont már minden változat elérhető és teljes az elektromos paletta is, ami meg is hozta a hatását. Hazánkban például 2023-hoz képest idén eddig 15 százalékos a növekedés – 2024-hez képest még látványosabb az érték, de az említett okokból kifolyólag az nem egy releváns összehasonlítás.

Úgy néz ki, az elektromos eladások is szépen futnak felfelé, mivel Magyarországon már minden negyedik új MINI tisztán elektromos volt idén, ami nemcsak a magyar, de az európai autópiac átlagát is messze lehagyja.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás