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
auto
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

A tisztán elektromos autók teljes életciklusára vonatkozó (tehát a gyártástól az üzemeltetésen keresztül az újrahasznosításig mindent beleértve) kibocsátása 73 százalékkal alacsonyabb a benzines járművekhez viszonyítva, írja a Reuters az ICCT (International Council on Clean Transportation) legújabb tanulmányára hivatkozva.

Benzines, hibrid vagy elektromos autóval gyorsabb utazni?

Az elektromos autókkal kapcsolatban gyakori kritika, hogy az akkumulátorok előállítása és életciklus végi ártalmatlanítása hatalmas környezetterheléssel jár, ezért nem is annyival „zöldebbek”, mint ahogy azt állítják.

Kétségtelen, hogy az elektromos autók gyártása, elsősorban az akkugyártás miatt, nagyjából 40 százalékkal magasabb CO2-kibocsátással jár, mint a hagyományos autók gyártása, azonban az üzemeltetés során ez a karbonlábnyom átlagosan 17.000 km megtétele után megtérül, innentől kezdve pedig minden egyes kilométerrel csökken a környezetterhelés, szemben a benzines hagyományos meghajtású járművek folyamatosan magas környezetszennyezésével.

Az ICCT kutatása nemcsak a fent említett tévhitet cáfolja, hanem arra is felhívja a figyelmet, hogy az arány milyen gyors ütemben növekszik. 2021-ben még „csak” 59 százalékkal volt tisztább egy elektromos modell egy benzinesnél, mára azonban 73 százalékra növekedett az érték, köszönhetően a tisztább villamosenergia-mixnek és az akkumulátorgyártás növekvő hatékonyságának.

„Az akkumulátoros elektromos autók Európában gyorsabban tisztulnak, mint amire számítottunk, és felülmúlnak minden más technológiát, beleértve a hibrideket és a plug-in hibrideket is” – mondta Marta Negri, az ICCT kutatója – „Ez a fejlődés elsősorban a megújuló villamosenergia-termelés gyors terjedésének, valamint az akkumulátoros elektromos autók növekvő energiahatékonyságának köszönhető” – tette hozzá.

Eközben más hajtásláncok, beleértve a hibrideket és a plug-in hibrideket is, csak marginális vagy semmilyen előrelépést nem mutatnak az éghajlatváltozásra gyakorolt ​​hatásuk csökkentése terén, közölte az ICCT.

A hibrid és a plug-in hibrid autók teljes élettartamuk alatt mintegy 20%-kal, illetve 30%-kal alacsonyabb kibocsátást érnek el a benzinesekhez viszonyítva. A konnektoros hibridek meglepően alacsony értékének magyarázata, hogy valós mérések alapján a plug-in hibridek jóval több benzint fogyasztanak, mint azt korábban feltételezték, mivel a tulajdonosok a vártnál ritkábban töltik fel autóik akkumulátorát.

Vége a vitának: brutálisan szennyeznek a plug-in hibridek

Ezzel szemben, Európa villamosenergia-mixe gyorsabban dekarbonizálódik a vártnál – közölte az ICCT, hozzátéve, hogy 2025-re a megújuló energiaforrások várhatóan az európai villamosenergia-termelés 56%-át teszik majd ki, és az arány 2045-re várhatóan 86 százalékra növekszik, ami tovább javítja az elektromos járművek környezetvédelmi mérlegét.

A teljes életciklus alatti kisebb karbon lábnyom csupán egyik előnye a tisztán elektromos járműveknek, élettanilag legalább ennyire fontos a zéró helyi emisszió, azaz az elektromos járművek károsanyag-kibocsátása nem a sűrűn lakott városi környezetbekben történik.

A Földet nem, csak az életünket mentik meg az elektromos autók

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás