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 Kínában az elmúlt két évben megállt az olajfelhasználás növekedése, ami részben annak köszönhető, hogy az LNG-üzemű teherautók komoly piaci részesedést értek el az országban. Bár ezek a földgázzal működtetett nehézgépjárművek némileg drágábbak, mint a dízelesek, az alacsonyabb üzemeltetési költség miatt a teljes élettartamra vetített költségük sok esetben kedvezőbb. Vagy legalábbis annak tűnik egy adott pillanatban, mivel a megtérülési számítások nagyban függenek az LNG és a dízel árának különbségétől. A gázüzemű nehéz teherautók értékesítése ennek megfelelően akkor volt a csúcson, amikor 2024-ben a dízel-LNG árkülönbözete is történelmi magasságokba emelkedett. 2025 folyamán azonban a dízel ára csökkenni kezdett, májusban a különbség már közel kétharmadával alacsonyabb volt, mint az előző évi maximum, így az LNG-teherautók iránti kereslet is mérséklődött. A vásárlók azonban mégsem a dízelhez tértek vissza, hanem inkább az elektromos modellek felé fordultak. Ez utóbbiak 2025 első felében már az összes nehéz tehergépjármű értékesítésének 22%-át tették ki, szemben a 2024 azonos időszakában mért 8,6%-kal – számolt be a legújabb trendekről az Institute for Energy Economics and Financial Analysis (IEEFA). A gyors növekedésnek köszönhetően májusban és júniusban az elektromos modellek (NEV) eladásai meg is haladták az LNG-üzemű járművekét. Ez összhangban áll az IEEFA nemrégiben közzétett jelentésével, amely megállapította, hogy az LNG árának ingadozása és az egyre versenyképesebb elektromos alternatívák korlátozhatják a földgáz szerepét a nehéz tehergépjárművek üzemanyag-ellátásában, és a flottakezelők az alacsonyabb tulajdonlási költségek miatt gyakran választják az elektromos alternatívákat. Az IEEFA 2025 májusában készült jelentése szerint bár a kínai elektromos teherautók ára 62–255%-kal magasabb lehet a dízeles modellekénél, teljes tulajdonlási költségük 10–26%-kal kisebb. Ez elsősorban az alacsonyabb üzemanyagköltségeknek és az állami támogatásoknak köszönhető. Az akkumulátorcsere területén elért legújabb fejlesztések tovább gyorsíthatják ezt a tendenciát, az akkumulátorcsere ugyanis a töltési időt a tankoláshoz hasonló szintre csökkenti, ami növeli a teherautók kihasználtságát és a flottakezelők profitrátáját. Az akkumulátorcsere ráadásul az akkumulátorok költségét a flotta tulajdonosáról az állomás üzemeltetőjére hárítja át. Mivel az akkumulátorok az elektromos teherautók jelenlegi költségének több mint felét teszik ki, ez a változás csökkentheti az elektromos járművek megtérülési idejét. Az akkumulátorcsere jelenleg a kínai akkumulátoros nehéz tehergépjárművek értékesítésének körülbelül egyharmadát teszi ki, és az iparág szereplői aktívan dolgoznak az átállás akadályainak felszámolásán. Az egyik ilyen akadály a márkák közötti kompatibilitás hiánya. Ezt a problémát kívánja megoldani a CATL leányvállalata, a Qiji Energy, amely nemrégiben bemutatta a „75#” nevű új, szabványosított, cserélhető akkupakkját, amely tucatnyi gyártó 30 nehéz tehergépjármű-modelljével kompatibilis. Eközben a CATL célja, hogy 2025 végéig 300 akkumulátorcsere-állomást telepítsen nehéz tehergépjárművek számára Kína árufuvarozási folyosói mentén, és 2030-ig országszerte 16 városi klaszterre terjessze ki a szolgáltatást. A CATL vezérigazgatója szerint a nehéz tehergépjármű-piac 2028-ra 50%-ban elektromos lesz. dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!