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 Amikor hosszabb úton autót tesztelünk, például az Adria szimulációk során, még a mosdóba is futni szoktunk, hogy lehetőség szerint csak a töltések miatt várakozzunk. A valóságban, ha nyaralni megyünk, akkor nem akarunk rohanni, másrészt, ha többen ülnek az autóban, akkor több az emberi szükségletek miatti megállás is. Tesla Model Y háziverseny az Adriára – az idő pénz A 800 kilométert a legutóbbi Adria teszteken mindegyik autó 8 órán belül tette meg. Június elején azonban nem csak tesztként, hanem valóban elmentünk a tengerpartra nagyakkus, hátsókerekes Tesla Model Y-nal. Ugyan nem Horvátország, hanem Olaszország, azon belül is a Miskolctól 820 km-re lévő Grado volt a cél. Így talán érdemes összefoglalni, hogyan zajlott a mi esetünkben az utazásunk a valóságban. Munka után, 16:20-kor indultunk, a Tesla navigáció 00:47-es érkezést jósolt egy székesfehérvári 7 perces, egy sormási 21 perces és egy ljubljanai 6 perces töltéssel. Mi azonban nem szerettünk volna hajnal 1-kor érkezni (sem később indulni és egész éjjel utazni), helyette indulás után foglaltunk egy Balaton környéki szállást egy éjszakára. Este 7 után megálltunk vacsorát és reggelit vásárolni, ami 40 percesre sikerült, eközben az autónk 95%-ra töltődött. 20:30-kor a szállásra érkeztünk, vacsoráztunk, aludtunk, reggeliztünk, majd 6:45-kor tovább indultunk. Az első megállót már 8 óra körül igényelte valamelyik családtag, jó 10 percet álltunk is egy pihenőben egy nagyteljesítményű töltő mellett, de „sajnos” az autónk Superchargeren ingyen tölt, így ezúttal a töltőoszlopot nem vettük igénybe. Inkább egy órával később is megálltunk egy kávészünetre, ami 21 perces lett. Ljubljanánál a navigáció leterelt dugó miatt az autópályáról, végül délre értünk célba. Terv Valóság Menetidő: 8:27 Menetidő: 9:15 Töltések ideje: 0:35 Töltések ideje: 1:01 Egyéb állásidő: 0:13 Hazafelé sajnos nem állhattunk meg aludni egyet félúton a másnapi munka és iskola miatt. Reggel 9-kor indultunk a szállásunktól, de 20 perc múlva már meg is álltunk egy bő fél órás bevásárlásra, mert az előző napokban nem vettük meg, amit haza szerettünk volna vinni, azaz gyakorlatilag 10-kor indultunk haza. A Tesla navigáció a hazaérkezést 19 óra utánra prognosztizálta, Szlovéniát átrepülve Sormásra tervezte az első töltési megállót, mi azonban már Ljubljana környékén éreztük, hogy ez nem fog menni, amikor a várost elkerülő autópálya építése miatt araszoltunk a dugóban. Végül a Slovenska Bistrica-i Superchargerig sikerült halogatni a megállást, amit hajszálpontosan 3 óra autózással értünk el. Bár az autó gyorsabban töltött volna Sormáson, ha úgyis állunk, nyilván töltünk is (26 percet). Így azonban a Tesla már nem kért Sormásnál töltést, ha Miskolcig nem is, de Szigetszentmiklósig elegendő energiát kaptunk. Maribornál is építik az autópályát, ezért volt egy 20 perces dugó, majd a határig csak 110 km/h a megengedett tempó, átlagsebesség-méréssel. A lényeg, hogy természetesen nem bírtuk Budapestig az utazást, és nem is egy ingerszegény autópálya pihenőben szerettünk volna nyújtózni egyet, ezért Fonyód környékén lehajtottunk az autópályáról a Balaton parton kellemes környezetben enni egy fagyit. Ezután szembesültünk az M7-esen az útépítések és a Balatonról hazafelé tartók kombinációjával, nem volt őszinte a mosolyom, amikor Siófok után a navi leterelt az autópályáról. A 7-es főúton is lépésben haladtunk, és közben úgy döntöttünk a vacsorát már nem a kocsiban ülve szeretnénk elfogyasztani, ezért most sem jutottunk el az autó által javasolt töltőállomásig, helyette Székesfehérvárnál dugtuk be az autót, ami 88%-ig töltődött amíg a család megvacsorázott. Budapesten még megálltunk egy gyors szülinapi köszöntésre, végül innen már zavartalanul haladtunk hazáig, 21:30-ra meg is érkeztünk, 12 és fél órával azután, hogy kiléptünk a szállásunk kapuján. Rohanunk eleget a hétköznapokon, nyaraláskor én nem szeretnék. A lehetőségekhez mérten a kényelemre törekedve családi nyaraláson 820 km több mint 12 órás teljes menetidőt jelentett a gyakorlatban. Az elvben 7 órás tiszta menetidőhoz adódott összesen 3 óra dugóban araszolás és 4 × fél óra pihenés, miközben azon megy a kommentekben a vita, hogy a dízel 5 perces tankolásával szemben egy elektromos autó 2 × 15 perc töltést igényel egy tengerparti úton… Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!